Gå til innhold

Kan man spøke med alt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I forbindelse med en annen tråd her kom jeg til å tenke på dette. Finnes det noen temaer man ikke kan spøke om?

Svaret mitt er nei, men det kommer veldig an på konteksten og intensjonen til den som vitser. For eksempel kunne jeg godt funnet på å spøke med abort (denne sketsjen er blant annet helt genial: http://www.nrk.no/magasin/alltid_moro/vide...titleid=h_t278), men jeg ville aldri ha gjort det foran en som nettopp hadde tatt abort.

På samme måte synes jeg det også kan være greit å spøke med voldtekt (siden det var det den aktuelle tråden handlet om), men man bør selvsagt være veldig forsiktig med måten det blir gjort på. Det er en soleklar forskjell på å vitse om noe og å gjøre narr av noen som har blitt utsatt for et overgrep.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns man kan spøke med absolutt alt så lenge man balanserer på den veeeeldig tynne linjen og ikke sårer noen :)

Skrevet

Man kan spøke med alt. (Bortsett fra islam)

Skrevet

Ja. Alt kan spøkes med, men ikke av alle. Etter min mening er det enkelte ting som bare kan spøkes med av personer som har opplevd det man spøker om. Ekspempler på dette er jødeutryddelsen, voldtekt og misbruk av barn. For de som har overlevd slike traumer, kan humor være et redskap i en helingsprosess. At andre, som ikke har forutsetninger til å forstå hva det innebærer å for eksempel bli voldtatt av sin egen far, slår vitser om dette er bare usmakelig og respektløst.

Gjest Screemy
Skrevet

Det blir spøkt med veldig mye også tragiske hendelser som Estonia..., 11/9 episoden i USA - Det tar aldri lang tid før spøkene og vitsene omkring tragiske hendelser kommer fram...

Nei, jeg mener ikke at det er riktig å spøke med og om alt - men det skjer!

Tar nok ikke lange stunden før det blir spøkt om "skrekkens hus" heller - desverre!

Nei, man skal ikke spøke med alt men det skjer!

Skrevet

Jeg synes man kan spøke med alt, uavhengig av om man har opplevd det selv eller ikke. Livet er for jævlig, og da er det fint at vi er utstyrt med en humoristisk sans. :)

Gjest fragment
Skrevet

Ja, man kan spøke med alt, men det forutsetter at man ser an situasjonen først.

Skrevet

Incest og pedofili spøker man ikke med hvis man er ved sine fulle fem. Ellers er det fritt frem for mitt vedkommende.

Skrevet
Jeg synes man kan spøke med alt, uavhengig av om man har opplevd det selv eller ikke. Livet er for jævlig, og da er det fint at vi er utstyrt med en humoristisk sans. :)

Humoristisk sans eller skadefrohet?

Skrevet

Ja, alt kan spøkes med. Men konteksten er viktig. Det er ikke alt som kan spøkes med på bananskall-nivået.

Skrevet
Ja, alt kan spøkes med. Men konteksten er viktig. Det er ikke alt som kan spøkes med på bananskall-nivået.

Mener du at alt kan spøkes med bare det er snedig nok utført?

Skrevet
Mener du at alt kan spøkes med bare det er snedig nok utført?

Ikke "snedig" som i betydningen "kynisk", hvis det var det du siktet til. Men jeg tror det er svært få temaer som ikke tåler å spøkes med, bare det blir gjort på den riktige måten. Hva som er den riktige måten, avhenger selvsagt av temaets art.

Skrevet
Ikke "snedig" som i betydningen "kynisk", hvis det var det du siktet til. Men jeg tror det er svært få temaer som ikke tåler å spøkes med, bare det blir gjort på den riktige måten. Hva som er den riktige måten, avhenger selvsagt av temaets art.

Men 'alt' er ikke det samme som 'svært få'.

Skrevet
Humoristisk sans eller skadefrohet?

Ærlig talt, hvor mange tror du det finnes som nyter at folk blir mishandlet og drept? Man kan fortelle en vits uten at det betyr at man ler av offeret.

Man ler av sjokket ved å bryte et tabu, og man bruker latteren til å skape avstand til det forferdelige ved situasjonen.

Skrevet

Det forklarer litt hvorfor spøking om voldtekt og mens er helt greit..

Skrevet
Men 'alt' er ikke det samme som 'svært få'.

Godt poeng, så jeg omformulerer det til at jeg ikke tror det er noe som aldri tåler å spøkes med, så lenge det blir gjort på den riktige måten. Et utmerket eksempel på dette er "The Hitler Rap"- en sang som hadde etterlatt en flau smak i munnen dersom noen annen enn en jødisk komiker hadde framført den.

Skrevet
Ærlig talt, hvor mange tror du det finnes som nyter at folk blir mishandlet og drept? Man kan fortelle en vits uten at det betyr at man ler av offeret.

Man ler av sjokket ved å bryte et tabu, og man bruker latteren til å skape avstand til det forferdelige ved situasjonen.

Om det finnes en eneste en som synes at det er morsomt at folk blir mishandlet eller drept, er dette en for mye.

Man kan ikke le med offeret hvis man ikke har opplevd for eksempel en voldtekt selv. Hvis en av mine venner, som visste at jeg hadde opplevd å bli voldtatt, hadde dratt en voldtektsvits, ville ikke jeg ha synes det var det spor morsomt. Om det gjør meg hårsår, so be it. Jeg ville ha følt det som et hån og mangel på respekt.

Skrevet
Godt poeng, så jeg omformulerer det til at jeg ikke tror det er noe som aldri tåler å spøkes med, så lenge det blir gjort på den riktige måten. Et utmerket eksempel på dette er "The Hitler Rap"- en sang som hadde etterlatt en flau smak i munnen dersom noen annen enn en jødisk komiker hadde framført den.

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Jeg mener at alt kan spøkes med, men ikke av alle.

Skrevet
Hvis en av mine venner, som visste at jeg hadde opplevd å bli voldtatt, hadde dratt en voldtektsvits, ville ikke jeg ha synes det var det spor morsomt. Om det gjør meg hårsår, so be it. Jeg ville ha følt det som et hån og mangel på respekt.

Nettopp, og jeg ville aldri fortalt en slik vits til en jeg visste hadde opplevd en voldtekt. Men å fortelle den til en som ikke har opplevd en voldtekt ser jeg ikke på som noe problem.

Det blir på samme måte som at man ikke drikker når man er i selskap med sin alkoholiserte onkel, men man lar ikke være å drikke når onkelen ikke er med på fest.

Skrevet
Nettopp, og jeg ville aldri fortalt en slik vits til en jeg visste hadde opplevd en voldtekt. Men å fortelle den til en som ikke har opplevd en voldtekt ser jeg ikke på som noe problem.

Det blir på samme måte som at man ikke drikker når man er i selskap med sin alkoholiserte onkel, men man lar ikke være å drikke når onkelen ikke er med på fest.

Men du vet jo ikke om den du forteller den vitsen til har opplevd en voldtekt eller ikke, for surprise! ikke alle voldtektsofre forteller om det til omverdenen. Er det ikke bedre å avstå fra å fortelle den voldtektsvitsen?

Vet ikke om den sammenligningen din holder vann helt. Svigerfaren min, som er alkoholiker, har overhodet ingen problemer med at andre drikker i hans nærvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...