Gå til innhold

nyere historie og religion og etikk, eksamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!, jeg går siste året på videregående, og kan risikere å komme opp i disse fagene, når vi blir trukket ut til muntligeksamen. I standpunkt blir jeg å få minimum 5 i dem, for jeg har gjort det veldig bra på prøver og er veldig aktig i timene.

Men problemet er at jeg egentlig ikke kan noe i fagene.(Husker i hvert fall ingenting av hva vi har gjort, glemmer alt etter prøvene.) Eksamenen er slik at 48t før eksamen så skal vi lage en problemstilling og lage et ti-minutters foredrag som vi skal ha på eksamen. Etter de 10 minuttene er det utspørring fra eksaminator og sensor.

Har jeg noe å frykte, eller er jeg sikret en god karakter bare jeg lager et ok foredrag på de 48 timene? Noen som har erfaring med disse eksamener? Er det i det hele tatt mulig å stryke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med et godt foredrag kan du få en god karakter, ja. Selv hadde jeg den eksamensvarianten i 2SK. Jeg gikk faktisk opp en karakter på eksamenen. :)

Ta i betraktning at sensor kan spørre deg om alt rundt temaet, ikke nødvendigvis kun det du snakker om. Mitt foredrag omhandlet media og jeg fikk spørsmål fra pensum som omhandlet media, men som ikke direkte var trukket inn i foredraget mitt.

Gjør en solid innsats. Finn en god problemstilling, jobb godt de to dagene og lær deg stoffet godt! øv deg på presentasjonen og sørg for at du ikke overskrider tiden du har til rådighet. Klarer du dette, klarer du nok spørsmålene fra sensor, og en god karakter er i boks.

Lykke til med eksamenstrekk.

Gjest marihan
Skrevet

Jeg var oppe i religion siste året på vgs. Fikk masse skryt for foredraget mitt, og fikk vite at det var "verdt" en sekser. Dessverre svarte jeg litt for dårlig på spørsmålene etterpå, så samlet endte jeg opp med 5. Tror det kan lønne seg å kunne litt om alle temaene i boka, for det blir ikke forventet at du kan alle detaljer, men at du kan litt om alt. Altså hovedlinjene.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har tre 6er i tre av tre muntligeksamener. De er i samme kategori som de du riskerer å komme opp i. Jeg kunne ikke spesielt mye i noen av de fagene, men jeg har ganske god generell allmennkunnskap.

Jeg la opp til et bra foredrag og det er kjempeviktig at man ikke bare gulper opp fakta fra boka, men at man analyserer og viser refleksjon. Det er også viktig å eksemplifisere og flette inn dagsaktuelle saker. F.eks midtøstenproblematikken i religion. Ta gjerne med historiske, sosiologiske og evt psykologiske aspekt. Ikke vær redd for å snevre inn, det er mye bedre enn at du konsentrerer om f.eks. alle religionene.

Jeg vet det kan høres overveldende ut. Men det viktigste er at du finner et tema innen oppgaven som du synes er interessant og som du føler du har mye å si om.

Sensor kommer som oftest ikke med mange spørsmål utenom det tema du snakker om, forbred deg derfor ekstra på det du skal snakke om og ikke tenk på alt det du ikke kan.

Lykke til på eksamen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...