Gå til innhold

Sminke/væske i handbagen.


Lille Lea

Anbefalte innlegg

Hei alle reisende :)

Var litt usikker på hva som var lov i handbagen av sminke/væske.

Kan jeg ha med solpudder,øyenskygge, mascara på 10 ml og en brunkrem på 30 ml?

Blir noe tatt fra meg da? Veldig lenge siden jeg har reist. Får jeg lukkepose eller må det kjøpes? Holder det med brødpose f eks?

Hmm ,det var vell det :)

-Lea-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukkeposer finnes stort sett i køen før sikkerhetskontrollen. Brødpose er nok ikke godkjent. Posen skal jo ikke være større enn 1 liter.

Solpudder er ingen væske, så den kan du ha løst i veska. Mascaraen og brunkremen har mindre størrelse enn 100ml så det er godkjent. Husk bare at det er beholderens størrelse som er gyldig. Har du altså en krem hvor beholderen er 200ml, mens innholdet er i underkant av 100ml - så blir du fratatt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Så har jeg misforstått? Jeg kan ha med flere ting under 100 ml som blir over 100 ml til sammen? Men jeg kan ikke ha med en hårspray på 150 ml f eks? MEN en parfyme på 80 ml, brunkrem på 30, 2 mascaraer på 10ml, osv? Ikke så greit for meg det her.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha med deg så mange produkter du vil, så lenge de er på under 100 ml hver og alt sammen går inn i en plastpose (med lukking) på en liter/1000 ml. Slike poser kan kjøpes i matvarebutikk.

Det gjelder bare flytende ting, tror det varierer litt hva som er flytende. Men kremer og sånn er ialle fall det.

Du kan ta ut produktene av posen så fort du har kommet ut av sikkerhetskontrollen, om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å går det ann! er det sant... ha ha ha, så bra! sikkert at de ikke tar fra meg alt nå da? hehe. Men det er jo supert! Får man pose sikkert på flyplassen (kjevik) eller burde jeg kjøpe med meg for sikkerhetenskyld? Takk skal dere ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å går det ann! er det sant... ha ha ha, så bra! sikkert at de ikke tar fra meg alt nå da? hehe. Men det er jo supert! Får man pose sikkert på flyplassen (kjevik) eller burde jeg kjøpe med meg for sikkerhetenskyld? Takk skal dere ha :)

Har reist en del i det siste og de har alltid hatt pose ved sikkerhetskøen. det er nok unødvendig å stresse med pose. God tur :)

Lebestift og lipsyl o.l. må også i posen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det må de ikke. Men lipgloss må.

Kanskje de har forskjellige regler forskjellige steder. Jeg har hvertfall fått beskjed om å putte de i posen ved to anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sparris
Kanskje de har forskjellige regler forskjellige steder. Jeg har hvertfall fått beskjed om å putte de i posen ved to anledninger.

Reglene er de samme ved alle norske flyplasser. Det er bare det at det ikke alltid er tollere (mannlige?) som forstår forskjellen på lipgloss og lepestift!

I den lille posen (som skal kunne romme 1 liter) kan du ha med deg f.eks. 10 beholdere (fuktighetskrem, lipgloss etc.) som rommer maks 100 ml. hver.

Her er hva Luftfartstilsynet informerer:

Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væsker i håndbagasje som bringes gjennom sikkerhetskontrollen. Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske (toalettsaker o.l.).

Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske som er i den. En nesten tom flaske vil derfor bli vurdert etter hva den kan inneholde, ikke hva den faktisk inneholder. Med beholder menes flaske, tube, flakong, beger, krukke o.l.

Videre må alle beholdere med væske få plass i en gjennomsiktig pose som kan åpnes og lukkes. Posen skal ikke romme mer enn én liter når den er lukket.

Beholdere over 100 ml og alt som ikke får plass i litersposen vil måtte avleveres i sikkerhetskontrollen eller sjekkes inn.

De to siste gangene jeg har vært ute og reist har jeg bare lagt en vanlig toalettmappe i håndbagasjen (sjekket ikke inn noe bagasje) dvs. ikke brukt slik pose og det var helt greit. Tolleren spurte om jeg hadde noe flytende og jeg jeg åpnet bare baggen og viste frem og det var greit det. Hadde ihvertfall 2 ting med som det i følge reglene ikke skulle vært godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har forskjellige regler forskjellige steder. Jeg har hvertfall fått beskjed om å putte de i posen ved to anledninger.

Nei, det er ikke forskjellige regler, som gjest over her også sier. Du kan ha med lypsyl uten å putte den i posen. Vekterne du har møtt har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke forskjellige regler, som gjest over her også sier. Du kan ha med lypsyl uten å putte den i posen. Vekterne du har møtt har misforstått.

ok, til begge to. har nok bare møtt noen ivrige vektere. og med forskjellige steder, mente jeg forskjellige i verden, men det er kanskje samme over alt. Poenget mitt hvertfall var at siden TS virker så usikker, så kan hun putte alt oppi så vet hun at de godtar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey

På Body Shop selger de små flasker på 60 ml innen det meste av hva man behøver, inkludert parfyme-refill: men hvordan får man helt over eau de toilette fra sin store flaske til denne refill'en?! De store flaskene jeg har kan ikke bare åpnes for å helle ut innholdet...

Mascare og lipgloss regnes vel ikke som væske? Jeg har hvertfall fått gjennom disse i håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Reglene er de samme, men de utføres ulikt av ulike vektere. Eksempelvis en deo-stick vil noen ganger gå som flytende, andre ganger ikke. Denne har vært flytende på kjevik, men ikke gardemoen. Flytende i Antwerpen, men ikke i Frankfurt. Flytende i London, men ikke i Madrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...