Gjest Gjest_nina_* Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Noen som har tatt krone på tann? Vurderer det på ei rotfylt tann. Denne tanna knuste litt på siden så tannlegen måtte fylle opp på siden, men likevel er det et tomrom mellom den tanna og den ved siden av. Får ofte matrester der. Så jeg lurer på følgende: - hvordan føles en sånn krone? kommer det til å føles helt normalt ut etterpå eller kjenner man forskjell? - kommer den til å dekke til en slik tomrom? - hvor langt tid tar det å få krona på plass?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Noen som har tatt krone på tann? Vurderer det på ei rotfylt tann. Denne tanna knuste litt på siden så tannlegen måtte fylle opp på siden, men likevel er det et tomrom mellom den tanna og den ved siden av. Får ofte matrester der. Så jeg lurer på følgende: - hvordan føles en sånn krone? kommer det til å føles helt normalt ut etterpå eller kjenner man forskjell? - kommer den til å dekke til en slik tomrom? - hvor langt tid tar det å få krona på plass? Hei! Jeg har fått ny krone på en tann, og er nå i gang med nr 2. En ny krone føles akkurat ut som en vanlig tann. Tannlegen kan sikkert få ordnet det slik at du får fyllt igjen tomrommet. Første del av å få på plass en krone er såkalt preparering. Tannlegen sliper da ned det som er igjen av tannen, tar avtrykk av over-og underkjeve med en masse som stivner, og bruker et fargekart slik at det blir riktig farge på tannen. Til slutt setter på en midlertidig krone eller du får midlertidig fyllingsmateriale. Dette besøket tar rundt en time. Du kan føle noe ubehag i noen dager etter, siden de jobber så nærmt nervene i tannen. Tannlegen sender inn avtrykkene til tanntekniker som lager en helt ny krone som er av gull inni, mens alt utenpå er av porselen. Det tar ca 10 virkedager for de å lage kronen. Du får time hos tannlegen ca 10 dager etter første besøket. Ved dette besøket taes de midlertidige av, og tannlegen gjør klart for at den nye kronen skal komme på plass. Tannlegen setter den på med en slags "lim". Og etter en halvtime har du en ny tann! .
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Hei! Jeg har fått ny krone på en tann, og er nå i gang med nr 2. En ny krone føles akkurat ut som en vanlig tann. Tannlegen kan sikkert få ordnet det slik at du får fyllt igjen tomrommet. Første del av å få på plass en krone er såkalt preparering. Tannlegen sliper da ned det som er igjen av tannen, tar avtrykk av over-og underkjeve med en masse som stivner, og bruker et fargekart slik at det blir riktig farge på tannen. Til slutt setter på en midlertidig krone eller du får midlertidig fyllingsmateriale. Dette besøket tar rundt en time. Du kan føle noe ubehag i noen dager etter, siden de jobber så nærmt nervene i tannen. Tannlegen sender inn avtrykkene til tanntekniker som lager en helt ny krone som er av gull inni, mens alt utenpå er av porselen. Det tar ca 10 virkedager for de å lage kronen. Du får time hos tannlegen ca 10 dager etter første besøket. Ved dette besøket taes de midlertidige av, og tannlegen gjør klart for at den nye kronen skal komme på plass. Tannlegen setter den på med en slags "lim". Og etter en halvtime har du en ny tann! . Dette var svært nyttig. Tusen takk for hjelpen
Paladin Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Noen tannleger har et system som heter Cerec-3 og da kan de selv lage kronene istedet for å sende dem til tekniker. Her er link med noe info: http://www.dentalinsurance.co.uk/ccrd/cerec_3.htm Da er det mulig å gjøre alt arbeidet med en gang istedet for å vente i 10+ dager. Men dette kan bare gjøres på enklere arbeid. Trenger man bro etc. så må det fortsatt lages hos tanntekniker. Jeg har selv noen kroner og de er like fine og naturlige som vanlige tenner. Man merker ingen forskjell på en tann med krone og en vanlig tann når man spiser, bruker tanntråd, pusser tennene etc. Den største forskjellen jeg merker er at tenner med porselenskroner mye sjeldnere får karies etc. Dette fordi det er mye mindre eksponert tannsubstans som det kan gå karies i. Porselenskroner er sterke og man slipper å grue seg for at disse tennene skal få sprekker eller bite av deler av tannen, slik som ofte kan skje med tenner med store amalgamfyllinger. Så jeg anbefaler å velge krone om du skal reparere en rotfylt tann hvor deler av den naturlige kronen er brukket av. Endret 2. mai 2008 av Paladin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå