Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er forsåvdit enig i deg!

Men jeg skal innrømme at da jeg hadde en jobb jeg bare tok til jeg fikk meg jobben jeg ønsket, dro jeg også til legen ved det minste forskjølelse for å få sykemelding og noen dager fri fra jobben!

Det jeg tenkte da jeg kom ut av legekontoret med sykemeldinga var at det er jammen lett å få seg sykemelding her i Norge!

Det skal nevnes at jeg ikke gjør dette lenger da jeg har jobb hvor jeg trives i, og vil gjøre nesten alt for jobben..

Jeg trur imidlertidig at leger egentlig er litt lei av alle som kommer å syter over den minste ting at de bare skriver ut sykemelding for å bli kvitt pasienten sin, og tjene penger. Jo flere pasienter i timen, jo mer penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne utad sett ut som en slik person som du irriterer deg over. Men hvordan helsa mi er, hva som foregår inni meg er ikke noe jeg roper ut til alle.

Du sier de skryter av dette, det er jo hårreisende. Skjønner at det irriterer, det hadde jeg også gjort. Men det jeg ville frem til var at ikke alle syke ser syke ut, utenpå:) Men var kanskje ikke disse du tenkte på!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at det ikke er fortjent? Det er ikke alle som er "psyk" som du kan se det. Noen vil også gjøre alt de kan for å virke frisk, men det er ikke alltid det går. Som f.eks at de må ha spesielle goder på en eksamen og lignende.

Hvis det jeg har skrevet ikke gjelder dem, at de virkelig er frisk men utnytter systemet, da er jeg jo enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig med deg. Det kan virke veldig enkelt å snylte på systemet. Uten tvil, derfor mange benytter seg av det. Mange sykemelder seg for å jobbe svart, eller for å reise på ferie. Slike ting er irriterende. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skal man si ?

Er det ikke opplagt hva allmennheten syns om å misbruke systemet ?

De som misbruker systemet og syns det er helt greit, forblir antakelig tause i denne tråden ;)

Det er like ille med leger som er så skeptiske at de ikke vil skrive ut noe som helst fordi de ikke tror på deg, som de som er late og fikserer et problem.

Det er ikke alt jeg er/har vært sykemeldt for jeg har lyst til å fortelle så mange detaljer om, så da kan det også hende at jeg nok gir inntrykk av at ting ikke er så ille som det kanskje er, fordi jeg ikke har lyst til å snakke om det.

Det bare slo meg at det jo kan hende du har misforstått noen på den måten ?

Jeg kan iallfall fint fleipe med ting jeg ikke vil snakke om, så det høres ut som en bagatell selv om den hele og fulle sannhet kanskje er litt mer komplisert.

Selv om jeg heller ikke er i tvil om at det finnes mange som helt åpenbart misbruker systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig for mange leger å finne balansen mellom det å være lydhør for pasienten, og det å være "streng". Særlig etter fastlegesystemet tror jeg en del leger frykter for populariteten sin, og det er klart- man blir ikke populær av å si at "Du, jeg skjønner at du har vondt sånn og slik eller sliter litt her og der, men det er ikke noe å få sykemelding/attest/fritak for".

Da jeg ble gravid med min eldste, spurte legen på første kontroll hvordan formen min var. "Bra, men jeg er ganske trøtt", sa jeg. "Akkurat, vil du ha en sykemelding, kanskje?"... jeg må si jeg ble litt overrasket, for jeg hadde overhodet ikke gitt uttrykk for å ønske noe sånt. Men fra hans side, så mente han det vel bare godt, og hadde kanskje brent seg på noen pasienter som mente han var knepen...?

Leger gjør helt klart noe galt når de skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær, men jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det virkelige problemet er de som faktisk har nok frekkhet i behold til å snylte til seg goder de strengt tatt ikke skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Problemet er jo at mye sykdom ikke kan måles med hverken blodprøver eller undersøkelser.

Derfor er det lett å lure seg til sykemelding, for de som har samvittighet til det.

Jeg har vært mye sykmeldt siste årene, sliter psykisk og vært utmattet. Skulle legen nektet meg sykemelding fordi det var fare for at alt var skuespill? Det er ikke mange jeg kjenner som vet om mine problemer, da jeg utad fremstår som "frisk og rask". Men det betyr ikke at de har krav på å få vite hva som egentlig feiler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller opplevd det motsatte fra leger...

Fra jeg var 16 har jeg slitt med en kronisk senebetennelse i høyre håndledd (jeg er høyrehendt) og i løpet av studietiden hadde jeg en periode hvor dette var skikkelig ille. Jeg dro da til fastlegen min for å be om en attest om at jeg kunne få ta eksamenene mine det semesteret på data, noe som er mye mer behagelig for meg. Hun undersøkte meg og henviste meg videre til et sykehus for å operere håndleddet, og så sa hun: "Men trenger du virkelig data da??"

Operere var visst helt greit, men ikke å få bruke data :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har heller opplevd det motsatte fra leger...

Jeg også. Skjønner ikke hvor folk finner disse medgjørlige legene, jeg. Har fra tid til annen slept meg til legen når jeg er så syk at jeg vet det ikke vil holde med tre dager egenmelding. Og så er legens forslag sykmelding "ut dagen"... Dette ved influensa som var veldig synlig. Og sykdommer som ikke syns utenpå, som migrene, er enda verre å få for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frk Åberg_*

Jeg syns at leger bør være bevisst sitt samfunnsansvar, og blir derfor skeptisk til leger som slenger ut forslag om sykemelding omtrent før man har fått fortalt hva som er galt. Jeg syns det er viktig at pasienten virkelig trenger det før de får f.eks. sykemelding.

Men jeg vet også at en del ting ikke er fullt så synlige, og det må være ille å treffe på leger som nekter å skrive ut sykemelding om man virkelig er dårlig. Men etter hva jeg hører, er gjerne problemet motsatt, at man heller får sykemeldinger kastet etter seg. Sånn sett skulle man tro det bare var å bytte lege om man ikke blir hørt av sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Eg tenkjer om slike legar at dei svik alle dei som er ærlege og betalar skatten sin som dei skal, og som ikkje burde betale for at friske folk får sjukemeldingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg er kronisk syk, og har måttet benytte meg av disse "godene" mange ganger de siste årene. Legen min er veldig snill, og jeg skal ikke klage på det, men noen ganger skriver hun omtrent ut legeerklæringer og resepter før jeg har rukket å fullføre setningene mine.

Jeg er selvfølgelig veldig glad for at hun ikke er vanskelig med meg, men noen ganger tenker jeg "hæ? skal hun ikke i det minste stille et par spørsmål?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som kan måles og leger kan ikke nekte en som sier h*n har behov for attest til f.eks forlenget eller utsatt eksamen å få det. Hvordan vil det da bli for alle andre som har relle behov som heller ikke kan måles.

Jeg fikk en gang attest for utsatt eksamen da jeg var åpenlyst kjempeforkjølet. hadde bl.a. mistet stemmen helt. Alle blodprøver kommer allikevel ut helt fine, fordi jeg har nemlig ikke streptokokker og virus kan ikke måles på brodprøve. Lett å fake en mistet stemme og utmattelse, men man må bestemme seg for om man ønsker et system som bare deler ut ting, dersom tilstanden fysisk kan måles eller om man kan få sykemelding for virus, forkjølelse, svimmelhet eller utmattelse. Man kan nemlig ikke få i pose og sekk. Det er umulig for legene å vite om sykemeldingen er reell, da jeg antar at de som skryter av å ha fått diverse attester/sykemeldinger ikke skryter til legen som om å ha fått det samme.

Jeg sliter med litt av hvert som både kan og ikke kan måles, og har slitt lenge med et system som ikke har trodd på meg. Dette har igjen forverret tilstanden min. Bl.a. tok det nesten ett år å få den riktige blodprøven som faktisk kunne påvise at noe var galt. Jeg antar at flere her inne kjenner seg igjen i dette, mens andre tviler på at det kan stemme. Jeg er m.a.o et offer for leger som har vært for restriktive.

Heldigvis har jeg nå en fastlege som tror meg og som deler ut sykemeldinger og attester når jeg ber om det, uten at verken han eller jeg føler at jeg misbruker systemet på noen måte. Jeg håper han aldri slutter i jobben sin, for å finne en slik lege er dessverre ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...