Gå til innhold

Spiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å legge inn spiral nå. Jeg tror jeg har fått de barna jeg vil ha, og vil dermed ha en veldig sikker prevensjon. Derfor tenkte jeg på hormonspiral.

Er det noen som har erfaring med dette? Er det bivirkninger med hormonspiral a la det man kan få med p-piller? Jeg ble litt sinna av p-piller... ;) .

Hvordan er det å bruke kobberspiral i forhold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

DEt er sikkert forskjell fra person til person hvordan man reagerer.

Jeg har hormonspiral, og har ingen bivirkninger, annet enn at jeg ikke har mensen lenger. Men akkurat det setter jeg pris på.

Er veldig fornøyd, og har brukt den i flere år.

Hormonene i hormonspiralen virker mer lokalt enn p-piller gjør. Det er vel derfor færre som opplever humørsvingninger ved bruk av hormonspiral enn ved bruk av p-piller.

Byttet hormonspiral for ca 2 år siden, og da var jeg en stund uten, gikk på cerazette. Opplevde da å få mer kviser enn ellers, sikkert fordi hormonene mine svingte mer i sykluser. Da jeg fikk satt inn spiral igjen, forsvant kviseproblemet.

Vanlig spiral er ikke noe for meg. Lange og store mensblødninger.

Endret av Nabodama
Skrevet

Siden du har fått de barna du vil ha, har du/dere vurdert sterilisering? Sikkert, svært skjelden problemer knyttet til det, og en engangsutgift.

Skrevet
Siden du har fått de barna du vil ha, har du/dere vurdert sterilisering? Sikkert, svært skjelden problemer knyttet til det, og en engangsutgift.

Nei, sterilisering kommer jeg ikke til å foreta, jeg skrev at jeg tror at jeg har fått de barna jeg vil ha. Men jeg er bare 30, og har fortsatt flere år til å tenke på det på. Nå vil jeg bare ha en sikker prevensjon som forhindrer at jeg kommer i en situasjonder jeg må ta stilling til slikt nå...

Skrevet

Jeg har akkurat tatt ut min andre spiral. Var veldig fornøyd med den første, men har opplevd mer spredte blødninger og annet med den jeg har hatt nå.

Likevel - det er et hensynsfullt og bra preventiv

Skrevet
Jeg har akkurat tatt ut min andre spiral. Var veldig fornøyd med den første, men har opplevd mer spredte blødninger og annet med den jeg har hatt nå.

Likevel - det er et hensynsfullt og bra preventiv

Jeg hadde også litt spredte småblødninger et halvt års tid etter innsetting, så ga det seg, og nå er det ingenting.

Gjest Alabama
Skrevet

Har hatt kobberspiral i tre år. Fungerte kjempebra for meg. Jeg fikk noe lengre mensblødning og noe mer smerter i forbindelse med mensen, men siden jeg aldri har vært plaget med verken kraftig eller smerteful mens, så bød det ikke på store problemer.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd med det. Har ikke blitt humørsyk, slik jeg ble av p-piller. Det er 1 1/2 år siden jeg satte den inn, og jeg har en kjempelett blødning 1 gang i måneden. Trenger ikke bruke bind eller tamponger til den blødningen som kommer, bare vanlig truseinnlegg.

Før hormonspiralen hadde jeg sterke blødninger hver måned, så kontrasten er enorm.

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

La på meg 10 kg etter å ha fått hormonspiral jeg.

Og jeg hadde ingen livsstilsendringer som tilsa at jeg skulle ha lagt på meg uansett. Spiralen forsvant etter 2 år og da forsvant kiloene også.

Joda, fint å ikke ha mensen, men ikke fint å få 10 kg ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...