Gå til innhold

Gir moped stoppet etter 600 km

Gjest kjørt bare 600-moed stopped

Anbefalte innlegg

Gjest kjørt bare 600-moed stopped

Hei,

Jeg kjøpte en moped hos en forhandler for noen 2-3 uker siden.

Det var blant annet flere ting som jeg slett ikke var for nøyd med etter kjøpet.

Blant annet så hang hoppet clutchen ut i 3 steg når eg slapp den rolig ut. Noe som gjorde at det var lett å kubbe mopeden når eg sto i ett vei kryss å skulle kjøre ut. (altså fordi clutchen ikke gikk rolig ut,men den hakket i 3 steg når eg slapp den) Jeg har kjørt moped lenge og jeg vet hvordan jeg girer.

Jeg klaget på dette og avtalte time hos butikken jeg kjøpte den av, men det tidligste timen jeg kunne få på verkstedet deres var 2 uker unna, så jeg fikk en mekaniker til å smøre hele clutch vaieren for meg og da var egentlig problemet løst, men jeg ønsket forsatt å beholde timen hos butikken, fordi jeg ville ha ny clutch vaier.

Da jeg for noen dager siden kjørte mopeden i 1 gir opp en bakke så kjenner jeg ett lite "nøkk" i mopeden og så plutselig stopper motoren. Jeg prøver å starte den men for jeves. Så jeg bestemmer meg for å rulle ned bakken igjen og så starte den i fart og da startet den men kubbet nesten med en gang.

Jeg skubber mopeden hjem til meg igjen, siden jeg var nettopp på vei til skolen så jeg var ikke langt unna huset mitt.

Da jeg kom hjem fra skolen med buss samme dagen så fikk jeg en kompis sin far til å se på mopeden (han har 14 års erfaring i bransjen) Han så med en gang at tennpluggen var knuss tørr men det var masse bensin i tanken og i forgasseren og slangene virket ikke tett. Siden han ikke hadde så mye tid til å se på den så bestemte jeg at jeg skulle trille den bort til butikken jeg kjøpte den av. De tok den inn med en gang og skulle se på den.

En uke senere så ringer de meg og sier at jeg har skjært stempelet som de kalte det og legger all skyld på meg.

Men dette mener jeg ikke er rett i det hele tatt. Jeg lå som sakt i en oppover bakke i første gir og gjorde ikke noe annet enn å gasse rolig på.

Så hvordan kan jeg da ha skjært motoren som bare har gått 600 km?

Det forklarer vell heller ikke hvorfor tennpluggen var knuss tørr? Eller gjør det det?

For meg så virket det hele som om motoren ikke fikk bensin i det hele tatt og at butikken kan ikke ha sett på sykkelen min i det hele tatt..

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok mange som har meninger om dette, men det jeg vil spørre om er olje blandingen. Er det slik at denne blir kjørt med en egen oljetank ved siden som igjen blander seg med bensinen, eller har du olje rett i tanken med bensinen. En typisk greie for at det kan skjære seg er nettopp om det ikke er olje på den.

Så lenge du er sikker på at du har alt ditt på det rene, både i form av at du har fyllt olje, ikke kjørt den på full guffe i første gear over lengre periode osv skulle dette være en klar sak egentlig. Virker jo som det firmaet er litt for kjapp med å skulle legge all skyld på brukeren i dette tilfellet.

IKKE GI DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er seperat Olje tank. Altså egen tank for oljen og det har altid vært olje på motoren. Jeg sjekket til og med alt før eg leverte den inn for å se at jeg ikke hadde noe skyld i dette.

Verkstedet mente også at det kan ikke ha vært ole på motoren og at eg kanskje hadde fylt i ettertid. Jeg ble faktisk forbanna når de sa det. Om de bruker erfaringene sine så er jo det bare å åpne toppen av motoren å se at alle dele har olje på seg.

Nei jeg har ikke tenkt å gi meg på dette. Forhåpentligvis får jeg han kompisen min sin far med å hjelper meg med dette, ettersom mine foreldre ikke har peiling og heller ikke tid til å hjelpe meg siden dem ofte er bort reit på grunn av jobb og slikt.

Men iverfall han kompisen min sin far er vell mer eller mindre en fyr du ikke burde kødde med. Han har lang erfaring som mekanikker på motorer og slikt og han så sykkelen før jeg leverte den inn, så kanskje jeg har de gode kortene på hånden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det sikkert greit da om du får denne karen til å hjelpe deg, men tror kanskje du burde forandre tonen litt og ikke tro at du kommer noen vei med den oppfattning om at ingen kødder med han! Eneste måten du kan vinne frem her i denne saken er om du oppfører deg saklig og kan argumentere godt, det er for deg ikke noe du skal måtte bevise, det er butikken sitt ansvar. Skulle det være slik at de mener du IKKE har krav på å få dette reparert er det dem som skal måtte bevise at du har gjort noe du ikke burde gjøre.

Så få noen voksne som vet litt om korrekt fremgangsmåte til å hjelpe deg med å få det som blir sagt ned i brev eller e-post med dette firmet, dette slik at du har beviser for ting i ettertid.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...