Gå til innhold

forslag til tresort


yeeha

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss hus med stor hage. Tomten er solrik, klimaet gjennom hele året er mildt (ytterst sjeldent under -10 på vinteren).

Huset er en langtids investering og planen er at vi ikke noen sinne vil behøve å flytte igjen (før noen triller oss ut av huset....) Jeg har veldig lyst til at mannen min og jeg skal plante et tre av no slag når vi flytter inn. Noe som vokser "sammen med oss". Noen som har gode ideer til hva slags tre vi kan plante ? Jeg har aldri hatt hage før så er rimelig grønn på området, men er høyst motivert for å anlegge grønne fingre nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ehhmm.... og jeg måtte da ut på google for å finne ut hva det betydde...

Ser ut til at det er klimasone H2 eller H3 (sier det deg noe ?) Det er i Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det sier meg mye! :)

Hvor på tomta har dere tenkt plante treet (hvor mange meter fra nabogrensen/ vei) ? Hvor nært huset?

Nåletre eller bladverk? Spesielle farger på eventuelt bladverk? Hvor stort vil dere at treet skal kunne bli? Skal de kunne tåle å være et "klatretre" ( for eventuelle barnebarn, eller andre barn) når det blir stort nok, eller skal det kun være til pynt?

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh... innser at mine kunnskaper om planter er rimelig tynne :sjenert:

Det er er hjørnetomt hvor det ikke grenser til noen andres hage så det er ingen naboer som blir plaget av evt høyde/størrelse. Ei heller ingen bilvei som blir forstyrret så jeg tror ikke vi vil møte noen problemer med tanke på høyde. Jeg liker blader bedre enn nåler. Det kan veldig gjerne være noe som vokser seg såpass stort at det kan takle klatring om en 6-10 år, men inget must. Liker egentlig tanken på noe som "blomstrer" litt eller har fin fargevariasjon med sesongene.

Det viktigste er egentlig at det er noen som er levedyktig og potensielt kan følge oss gjennom de neste 20-40 åra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød spisslønn - Acer plat.‘Royal Red’

er et kraftigtvoksende lønnetre

med blodrøde blader. Blir ca 10 m høyt

Kastanje - Aescullus

blomstrer i mai-juni med

røde eller hvite blomster alt etter hvilken sort du velger

Kan bli 8 m høyt

Himalayabjørk - Betula utilis

Har svært vakker stamme

Åpen og opprett vekst. Får flott høstfarge

Blir opptil 10 meter.

Rosehagtorn

- Crataegeus laev.‘Pauls Scarlet’

har lang, overdådig blomstring i juni. Hardfør

og gror fint i vanlig hagejord.

Blir 4-6 meter

Flott tuntre.

Blodbøk - Fagus sylvatica ‘Atropunicea’

Mørkerøde

blader. Trives i vanlig hagejord.

Plasskrevende blir opptil 12 meter

Og så har du Hengeblodbøk, som er mindre med hengende greiner, men samme farge. Blir opptil 5 m

Praktmagnolia - Magnolia soulangiana

lite, bredt tre med tulipanlignende, hvite blomster

med rosa skjær i mai.

Plantes i le i dyp jord i milde vekstsoner. (2-3, som der du bor)

Høyde 3-5 meter.

Japankirsebær - Prunus serrulata ‘Kanzan’ H 4

får fylte, mørkerosa blomster

sist i mai og først i juni. Trives best i veldrenert,

kalkholdig jord. Høyde 5-6 m.

Søyleosp - Populus ‘Erecta’ H 7

moderat voksende og smalt tre.

Videre kan jo lønn, storfruktet rogn, alpeasal, småbladet lind, hegg og forskjellige typer bjørk, være fine.

Egentlig bør du ta kontakt med en planteskole der du bor og spør en gartner (ikke nødvendigvis plantasjen, der de ofte har folk som ikke har særlig peiling og i tillegg ofte har dårlig kvalitet på mange planteskolevarer) Sats på en planteskole som dyrker frem trærne selv, da får du som oftest best kvalitet og plantene har overvintret i samme eller hardere klima enn der du bor.

Jeg har egentlig ikke så veldig mye peiling på alle trær som kan være fine hagetre der du bor, siden vi for det meste ligger i klimasone 5-7 her jeg bor og velger planter deretter (klimasone 2-3 er en ønskedrøm og ren utopi for oss med tanke på hvilke skjønnheter man kan velge å vrake i), men jeg er i det minste utdannet gartner.

Et annet tips er at dersom du vil ha et fint klatretre, kan du velge et der du ser at det første greinfestet er lavt, eller du kan spørre gartneren om han/hun, har noen trær som kanskje har blitt sortert ut, fordi vekstformen ikke fulgte "norsk standard" for den aktuelle tresorten. Jeg har sett slike trær som har blitt plantet i hager og blitt omtrent som en levende skulptur og ekstra fine klatretre. Disse får du kjøpe billigere om de har slike, men jeg har hørt om en gartner som rett og slett satte opp prisen på disse trærne fordi de ble så populære (men det var visst i England..tror jeg..)

N.B. Husk på å plassere det et sted der det ikke kommer til å stjele all sola fra dere.

Lykke til!

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen millioner takk. Dette var jo helt glimrende. Herved printet ut og hengt på tavla til neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

heisann!

Det er mange nydelige trær, og vi har skaffet oss et utall varianter da hele hagen vår er nylig planlagt og plantet. Men vet du, at noe av det flotteste vi har, et et gedigent gammelt lønnetre! Så DET vil jeg anbefale deg! Hvis ikke du absolutt vil ha noe veldig spesielt og annerledes. Lønnetreet vårt er nydelig på alle årstider. Det vakreste er i solnedgangen om sommeren, og når høstfargene slår inn om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har en enorm lønn i hagen! Kjempe fin, men de blir veldig, veldig, vide, så ha god avstand til hus og andre bygninger!

Et skikkelig tun tre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...