Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg jobba i en butikk vi solgte spill opplevde jeg foreldre som kjoepte GTA til unger som neppe kunne vaere noe mer enn 10-11 aar gamle. Men jeg kunne jo ikke akkurat nekte aa selge spillet til voksne mennesker, selv om det var tydelig at det var guttetassen som skulle spille det.

Jeg kan heller ikke fatte og begripe hvorfor folk tror WoW er saa ille, men tror det kan ha noe med alle ryktene om hvor avhengighetsskapende det kan vaere (laerer ikke folk barna sine noe om moderasjon i disse dager?), og det er jo et av spillene som har faatt mest spalteplass i aviser og slikt, saa de kjenner det igjen, vet de har hoert noe negativt om det, mens de ikke har hoert saa mye om alle de andre spillene der ute. GTA har jo faatt en del oppmerksomhet og, saa vet ikke helt hva disse foreldrene tenker paa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kan heller ikke fatte og begripe hvorfor folk tror WoW er saa ille,

I det siste har det vært fordi når alle programmene på tv'en forklarte om WOW så viste de intro videoen, og der er det jo blod for at det skal se kult ut. Og det er langt ifra hvordan spillet er. Regner med at det kommer en horde med foreldre når Age of Conan kommer ut og skal kjøpe det til ungen sin, og det er jo faktisk skikkelig voldelig.

Men jeg ville si CS er minst like avhengighetsskapende og det er jo kun skyting, men ettersom det ikke kostter noe i mnd å spille det så blir det ikke like ille for de.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vokst opp med Doom, GTA og skrekkfilmer uten å ta skade av det på noen slags måte. Tviler på at jeg vil være så veldig mye strengere mot mine egen barn.

Jeg skal ikke si at det ikke finnes noen spill man bør vente litt med, men jeg synes ikke akkurat GTA 4 peker seg ut som et godt eksempel i så måte. Hva er det egentlig som er så kontroversielt med det? Det er overhodet ikke virkelighetsnært eller skummelt. Tviler på at en gjennomsnittlig 12-åring vil ha noe problemer med å takle det.

Skrevet

Doom og GTA i gamle dager er da langt fra hva det er nå.

Å sammenligne pikselfigurer med det som nå er på grensen til ekte blir litt forskjellig.

Gjest Gjest
Skrevet
Doom og GTA i gamle dager er da langt fra hva det er nå.

Å sammenligne pikselfigurer med det som nå er på grensen til ekte blir litt forskjellig.

Det er ikke stor forskjell på gta 3 og gta 4. Og de første Silent Hill-spillene er mye skumlere enn mange nye spill med fancy grafikk.

Gjest Bond
Skrevet (endret)

Det finnes mange skumle spill. En ting er spill som er skumle, men en annen er spill som er veldig voldelige og som starter å bli alt for realistiske. Jeg synes absolutt at de hjelper til desensitivisering, å godta blod og vold enklere. Det var ikke problemet tidligere, for eksempel da CS kom ut, men nyere spill har blitt skikkelig virkelighetsnære i det siste, og da starter det å bli problematisk, synes jeg.

Så jeg synes det er greit det er aldersgrenser, men jeg tviler på hvor mye effekt de faktisk har. Da det gjelder pc-spill, blir mye bare lastet ned fra nettet, ulovlig spille'marked' er jo utrolig stor. I tillegg har mange barn pc-er i egne rom der foreldre aldri vet hva de spiller. Barna har jo ofte bedre it-kunnskap enn foreldre så det er ingen spørsmål om å sjekke heller om hva har blitt lastet.

Så selv om jeg synes det er greit med aldersgrenser, og jeg ser nytte i å ha dem, så er det likevel foreldre som har hovedansvar.

Endret av mrs_bond
Skrevet

Spill er som film, er det 18-aarsgrense saa er det gjerne en grunn til det.

At mange likevel taaler filmer og spill med 18-aarsgrense er en helt annen sak. Jeg tok ingen skade av aa se paa at broren min spilte horrorspill med 18-aarsgrense da jeg var 13, men det er ikke hver enkeltes subjektive oppfatning som bestemmer hvilken aldersgrense det skal vaere. Det er foroevrig ikke noedvendigvis bare hvor skummelt spillet er som bestemmer grensen, men hvilke holdninger det viser, og hvilke psykiske effekter som taes i bruk. GTA er kjent for holdninger som ikke godtaes i samfunnet, og det er medvirkende til aa gi en hoey aldersgrense. Det finnes horrorspill som tar i bruk psyken til spilleren, og en del av disse blir forbudt i en del land, eller faar hoeyeste aldersgrense, nettopp fordi mange unge sjeler ikke vil vaere i stand til aa takle scener i spillene, og ofte ikke engang skjoenner hva det er som egentlig skjer.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig må vi være i stand til å diskutere om 18 år som høyeste aldersgrense er det riktige. Det er jo ulike systemer over hele verden.

I Australia er det for eksempel flere spill som blir forbudt - for alle, også voksne. I mange andre land er 15 år den høyeste aldersgrensen. I atter andre land finnes det ingen aldersgrenser, og alt ansvar blir lagt på foreldrene.

Poenget mitt er at vi må være villig til å diskutere hvordan vi ønsker at reglene skal være i Norge. At mange i denne tråden automatisk går ut fra at det norske systemet er det beste er faktisk litt skremmende. Har dere samme holdning i andre politiske spørsmål?

Skrevet
Selvfølgelig må vi være i stand til å diskutere om 18 år som høyeste aldersgrense er det riktige. Det er jo ulike systemer over hele verden.

I Australia er det for eksempel flere spill som blir forbudt - for alle, også voksne. I mange andre land er 15 år den høyeste aldersgrensen. I atter andre land finnes det ingen aldersgrenser, og alt ansvar blir lagt på foreldrene.

Poenget mitt er at vi må være villig til å diskutere hvordan vi ønsker at reglene skal være i Norge. At mange i denne tråden automatisk går ut fra at det norske systemet er det beste er faktisk litt skremmende. Har dere samme holdning i andre politiske spørsmål?

Hva får deg til å tro at folk mener at det norske systemet er BEST? Og hvorfor tror du folk mener det automatisk? Tror du ikke de tenker seg om?

Som sagt mener jeg at det er helt riktig å ha aldersgrense tilsvarende myndighetsalderen på mange spill. Når jeg en gang får barn vil jeg IKKE at min 16-åring skal få kunne gå i butikken og kjøpe Condemned-spill uten mitt absolutte samtykke (om mitt barn ville fått det samtykket kommer jo helt an på barnet). Valget MÅ få ligge hos FORELDRENE, og foreldrene bør helst prøve å holde seg litt oppdatert på hva barna deres driver på med på gutterommet (ønsketenking?).

Det handler ikke hvorvidt et spill er skummelt eller ei, men hva innholdet faktisk går ut på. Mulig jeg er kjip, men jeg liker ikke tanken på at 12-åringer spiller spill der man skal pule kvinnfolk for å få helse, dra på strippeklubb, og drepe folk i et og samme spill og jeg hadde blitt forbanna om jeg oppdaget at en butikk solgte et slikt spill til min fremtidige 12-åring (vel vitende om at han var for liten).

Om du mener at 16 er en alder der man er moden nok til å selv vite sånt best bør du heller diskutere om myndighetsalderen er for lav, og det er en helt annen diskusjon.

Gjest Sakurai
Skrevet
Om du mener at 16 er en alder der man er moden nok til å selv vite sånt best bør du heller diskutere om myndighetsalderen er for lav, og det er en helt annen diskusjon.

Hvorfor mener du myndighetsalderen må være den samme som alderen for den høyeste aldersgrense? Det er da mange ting man kan gjøre før man er blitt myndig. Kjøre moped, ha sex, melde seg inn og ut av trosamfunn; før kunne man kjøpe sigaretter da man var 16, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...