Gå til innhold

3.Trisemester .


mamut75

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å starte en graviditetsdagbok , kanskje litt i seneste laget siden det bare er noen få uker igjen til termin for meg .

Min termin er forøvrig i begynnelsen av Juli og jeg er en av disse "eldre" førstegangsgravide , skjønt eldre (?) i disse dager er gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende ikke så langt unna min alder , så kanskje jeg ikke lenger kvalifiserer til å falle inn under begrepet "eldre førdtegangsgravid :ler: .

En av årsakene til at jeg vil skrive en dagbok om denne graviditeten tror jeg er fordi den rett og slett virker uvirkelig for meg . Den var ønsket , den var planlagt , men har et merkelig uvirkelighetsskjær over seg .

Ved å skrive om den blir den kanskje mer virkelig ?

Jeg har aldri vært verpesyk og aldri ønsket barn , men dette endret seg på merkelig vis for noen få år siden . Man kunne kanskje mistenke at den berømte biologiske klokka hadde en finger med i spillet , og kanskje hadde den det , men det hendte også endel andre ting i livet mitt jeg tror hadde mer påvirkning i forhold til det gryende ønsket om å få barn , på den tiden .

Nå , nesten bare 2 måneder før termin , gleder jeg meg utrolig til å få hilse på avataren/babyen min og ukene kan ikke gå fort nok før vi er i Juli :) .

bg794420.jpg

Endret av mamut75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt enig med deg i at graviditeten er uvirkelig. Tenk, det BOR et nytt mini-menneske inni deg..Noe du selv har laget og skal ha ansvar for..Jeg klarer ikke å sette meg inn i situasjonen hvertfall..Du ligger vel 3 uker foran meg? Vel, aldri for sent å starte dagbok=)

Hvordan har formen vært gjennom svangerskapet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det er skikkelig snålt !

Godt å høre at det er andre også som føler det slik :) , virker jo nesten som om alle andre er ”born to be a mama” fra de kommer i puberteten eller der omkring .

I de siste dagene har jeg imidlertid syntes det er lettere å tenke på at babyen er et selvstendig individ fordi hun er rså utrolig livlig og sparker og holder det gående inni der helt uavhengig av hva jeg gjør for tiden . Sparke hardt har hun dessuten også begynt å gjøre , og hvis jeg ligger på siden og hun sparker ned mot underlaget gjør det vondt!

Ergo , det må være et vesen der inne som ikke er meg !! :ler:

Formen gjennom svangerskapet har vært middels , er mye som tyder på at jeg blir en av ”de heldige utvalgte” som er kvalm hele svangerskapet :sukk: .

Bekkenplager , ødemer og høyt blodtrykk har jeg også fått , men kan fremdeles gå enda , så takk og pris for det . :)

Hvordan har ditt svangerskap vært så langt?

Vet du om du venter jente eller gutt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indo

Ja det ER vondt når junior sparker ned mot underlaget du ligger på! :fnise: Sambo bare ler! hehe

Jeg fant ut at jeg var gravid ut i uke 5 tror jeg det var..Var småuggen og dårlig. Så i uke 6 ble alt mye verre..spydde og spydde og orka ingen ting annet enn å sitte å se inn i veggen..Klarte bare å spise knekkebrød og ritzkjekt og isvann..Formen var elendig til rundt uke 10-11, da spydde jeg kun om morningen frem til og med uke 17, og var i fin form resten av dagen egentlig.Matlysten kom sakte tilbake, og hodepinen forsvant. Nå er jeg egentlig i helt grei form, med unntak av vondt i ryggen, fort sliten, må tisse konstant, litt halsbrann og litt hodepine i ny og ne. Lagt på meg kun 7 kilo, ingen ødemer eller tegn til bekkenløsning heldigvis! Så jeg håper jo på at formen holder seg ut svangerskapet..

Så kjedlig at formen din ikke er bra da :klemmer: Håper den ikke blir verre da hvertfall!

Vi TROR vi får en liten gutt=) Vi så jo NOE på ultralyden som ikke var navlestreng, så overraskelsen blir stor om det kommer ut ei lita jente..hehe

Jeg synes det er vanskelig å sove godt om nettene fortiden jeg..Alt er ubehagelig, tungt å puste, og junior går til krig mot madrassen om jeg ligger på siden :rødme:

Planer for helgen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart ingen spøk å være gravid nei :klem: , tenkte liksom aldri på det i det hele tatt før jeg ble gravid jeg , og da jeg hørte om det underveis tenkte jeg litt sånn "åja ? , men det hører vel til sjeldenhetene dette da " :ler: , syntes nesten alle som er gravide har en eller flere graviditetsplager .

Når jeg tenker etter , så har vel egentlig alle jeg kjenner også tidligere klagd endel over graviditetsplager under graviditeter , men har liksom aldri hørt ordentlig etter :sjenert: .

Syntes også det er vanskelig å finne en god sovestilling nå , har en ekstra hodepute som magestøtte når jeg ligger på siden , da kjennes ikke sparkene så godt mot madrassen lengre , har du prøvd det ?

Ellers har jeg begynt å gå inn i en sånn skal-gjøre-alt ferdig-for-resten-av-livet-fase hvor alt må ordnes og fikses før babyen kommer , derfor er planene for helgen å rydde i skuffer og skap , kjøpe nytt salongbord (det vi har er 13 år gammelt og har vært klart for utskiftning siden før år 2000 ) , gangkommode kjøpte vi på Onsdag og den er allerede satt opp :duskedame: .

Hvordan er det med dere ? begynner dere å få på plass det dere trenger før babyankomst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke lenge igjen nei :)

Skal ha i slutten av juni jeg da. Men gud så sliten jeg er nå. Hører flere får "rydde-rede-syndromet" nå på slutten. Men har merket lite av det selv egentlig. Har vell hatt noen runder med meg selv der jeg har tenkt på alt jeg mangler. Men så roer det seg igjen! Men jeg har hatt mange rare drømmer om det, jeg drømmer at jeg føder kommer hjem og nesten ingen ting er klart og jeg blir kjempe sint. Det er noe sånt jeg nesten drømmer hver natt nå! Er helt merkelig!

Har "bare" bekkenløsning jeg da....men fy det er slitsomt. Var mye kvalm i begynnelsen med oppkast, men det er jeg gla ga seg. Heller bekkenløsning enn det.

:fnise:

Nei, nå må jeg tilbake til eksamenslesinga mi. Ville bare innom å si hei :)

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Indo

Vi har vogn (minus mykbagen som skal kjøpes snarest), e seng vi ikke har montert opp enda, ordnet med bilsete og bestemt oss for stellebord. Vi har bare ett soverom nå, og et hjørnet av det brukes til kontor siden vi studerer begge to. Men i begynnelsen av juni skal pulten vekk og senga opp der=)=) Can`t wait!

Pute under magen er prøvd ut, uten resultat..Bærer nok på en fremtidig fotballspillende hobbybokser eller noe=)

Skal ikke få deg ticker da? slik at det blit lettere å gølge ukene dine bare!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag våknet jeg uforskammet tidlig , og hva er vel en bedre måte å starte dagen på enn å skrive her inne på KG :) .

Kan høre fuglene kvitre utenfor og det er enda ganske stille , nesten ikke noen trafikk enda . Junior har ikke stått opp enda , er helt stille der inne , kanskje vi kommer til å være heldige å få en unge som ikke våkner så tidlig om morgenen :pls: , det påstås vel at de skal ha etablert søvnmønster nå .

Har ellers time hos jm denne uka . Har sluttet å gå til legen til kontroll slik jeg gjorde annenhver gang i begynnelsen . Fant ut at jeg bare ville gå til en av dem fordi de ga så motstridende informasjon , så jeg ble bare forvirret og bekymret av å ha to hvitkledde mennesker å høre på , når de ikke en gang var enige .

Om jeg har valgt rett person å gå videre hos , vites ikke :ler: , men det virker iallefall som om jm hadde mye mere peiling på svangerskap enn legen hadde .

Skal ha sånn glukosebelastningstest for diabetes der også , blir spennende å se hvordan jeg + kvalmen takler å ikke spise de 3-4 første timene etter at jeg har våknet - nåvel det får vel gå , hvis ikke så er de sikkert vant til å se at folk kaster opp på en helsestasjon :fnise:

Det er virkelig ikke lenge igjen nei :)

Skal ha i slutten av juni jeg da. Men gud så sliten jeg er nå. Hører flere får "rydde-rede-syndromet" nå på slutten. Men har merket lite av det selv egentlig. Har vell hatt noen runder med meg selv der jeg har tenkt på alt jeg mangler. Men så roer det seg igjen! Men jeg har hatt mange rare drømmer om det, jeg drømmer at jeg føder kommer hjem og nesten ingen ting er klart og jeg blir kjempe sint. Det er noe sånt jeg nesten drømmer hver natt nå! Er helt merkelig!

Har "bare" bekkenløsning jeg da....men fy det er slitsomt. Var mye kvalm i begynnelsen med oppkast, men det er jeg gla ga seg. Heller bekkenløsning enn det.

:fnise:

Nei, nå må jeg tilbake til eksamenslesinga mi. Ville bare innom å si hei :)

Ha en fin dag :)

Har heldigvis ikke kastet noe særlig opp jeg da , bare noen få ganger i uke 7-8 engang , og det er jeg sjeleglad for , siden jeg virkelig HATER å kaste opp .

Har ikke begynt å få snåle drømmer enda jeg da , men så ligger vel jeg litt etter deg .

Har hørt at man begynner å drømme endel sære drømmer rett før tiden er inne , og den morsomste drømmen jeg har hørt om så langt var noen som drømte at de fikk et kull med valper :ler: .

Hva slags eksamen er det du skal ha da? har du fått forberedt deg godt ?

Lykke til uansett :)

Vi har vogn (minus mykbagen som skal kjøpes snarest), e seng vi ikke har montert opp enda, ordnet med bilsete og bestemt oss for stellebord. Vi har bare ett soverom nå, og et hjørnet av det brukes til kontor siden vi studerer begge to. Men i begynnelsen av juni skal pulten vekk og senga opp der=)=) Can`t wait!

Pute under magen er prøvd ut, uten resultat..Bærer nok på en fremtidig fotballspillende hobbybokser eller noe=)

Skal ikke få deg ticker da? slik at det blit lettere å gølge ukene dine bare!=)

Så kjedelig at ikke pute virket , virker på meg . Har kanskje ikke noen hobbybokser i magen jeg da :ler: pleier å spøke med at vi har en sprinter i magen , siden hun er så aktiv .

Håper du får sove godt i tiden fremover , vi trenger det før barsel og fødsel og alt det der . Får fremdeles sove ganske bra jeg da , eller ikke så mange timer sammenhengende lenger , men totale timer i døgnet er over normalt nå , er egentlig mer trøtt nå enn før jeg ble gravid .

Og se Indo , jeg har fått ticker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indo

hmm..jeg ser ingen ticker her hvertfall! Men kanskje det bare er min side som er fuck=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..jeg ser ingen ticker her hvertfall! Men kanskje det bare er min side som er fuck=)

Den skal stå i det første innlegget i dagboken her , eller kanskje jeg har gjordt noe feil ?

Ser den jeg iallefall hehe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på JM kontroll + glukosebelastning og alt så kjempefint ut .

Blodtrykk på 120/80 , sf mål på 31 i uke 31 , ødemer uforandret , baby i hodeleie , glukoseverdier innenfor det som regnes som normalen - glitrende :) .

Ganske morsomt med det såkalte høye blodtrykket mitt også da , fikk forklaring på det av jm idag med setninga : " Umm , ja så har jeg jo fått meg sånt fint , nytt blodtrykkapparat da og umm det viser seg at det jevnt over har målt lavere trykk enn det gamle jeg hadde , så det er godt mulig vi får litt lavere verdier på deg idag da . " :ler::sprettoy:

Så fikk jeg forklaring på den motstridende informasjonen jeg tidligere har fått av lege/jm . JM har jevnt over virket mye mer bekymret enn legen , og nå vet jeg altså grunnen :fnise: , har jo sikkert sett syk ut i hennes øyne pga det utdaterte apparatet hennes .

Glukosebelastningstesten var pyton og den begynte med et mislykket forsøk fra jm's side i å ta blodprøve av meg . Det fikk hun ikke til i det hele tatt og siden hun ikke engang fant pulsen min , ba jeg om å få ta prøvene ved et annet laboratorie hvor jeg vet de er flinke til å stikke .

Som sagt så gjordt , dro over til det andre stedet og fikk tatt den første prøven . Damen som stakk meg , traff på første forsøk , jeg fikk utdelt en kvalmende søt væske med druesukker i som jeg måtte drikke og jeg ble bedt om å vente i 2 timer før den neste prøven skulle tas .

Satt meg ut i gangen og i begynnelsen så gikk det fint , men etterhvert ble jeg bare kvalmere og kvalmere . Ikke hjalp det noe særlig at det satt en annen pasient med omgangssyke rett ved siden av meg heller .

Det gikk imidlertid ganske greit og etter et par turer på toalettet ble jeg ganske fin og fikk komme inn for den andre blodprøven som også gikk greit .

Etter legebesøket bestemte jeg meg imidlertid for å dra en kort tur på en babybutikk , men tenkte ikke noe særlig over at jeg da hadde vært fastende i over 14 timer og at dette kanskje ikke er så lurt når man er gravid .

På vei tilbake til bilen ble jeg rett og slett skikkelig dårlig og følte meg omtrent på randen av besvimelse , men kom meg greit hjem , fikk spist og sovnet på sofaen.

Moralen etter dagens glukosebelastningstesting må være : spis noe med en gang du er ferdig , hvis ikke risikerer du å gå i bakken :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Ja , jeg har altså født nå , men tenkte jeg kunne la tickeren stå for å se hvor mange dager overdue den egentlig går til hehe .

Vidunderet vårt så dagens lys nøyaktig 2 uker før termin og vokser nesten så vi kan se det fra dag til dag :hjerte: .

Angrer egentlig litt , sånn i ettertid , på at jeg sluttet å skrive dagbok fra graviditeten . Kunne vært morsomt å hatt for ettertiden , men de siste månedene var egentlig ikke så interessante , var for det meste lei av å være gravid , lei av sykehuset , lei av ødemer , lei av varmen osv :ler:

Nå , etter fødselen lengter jeg egentlig litt tilbake til graviditeten og magen - merkelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..Gresset virker alltid grønnere på den andre siden ja! Mine venniner som nå har fått baby sier at de savner magen, men jeg skjønner pokker meg ikke hvorfor de gjør det! Jeg gleder meg til den forsvinner jeg!=)

Men kommer vel sikkert til å savne sparkene da=)

Så koslig å se utvikling hos det lille knirket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...