Gå til innhold

Å sette krone på fortann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en fortann nede som er ødelagt og har vært lappet på flere ganger. Nå begynner jeg å bli lei av å stadig måtte dra til tannlegen og fikse på den og vurderer å sette på krone i stedenfor (ja jeg vet at det er dyrt).

Er det vondt å sette på krone (jeg har mild form for tannlegeskrekk)?? Hvordan gjøres det egentlig?

Takker for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

När man sätter på en krona slipar de till tanden och limmar fast kronan med "speciallim".

Att fästa kronan gör inte ondare än vad det gör för dig att pressa tummen mot en frisk tand. Att slipa ned kan kännas men om du är bra bedövad ska du inte känna något. Min gamla tandläkare sa att "ingen patient ska behöva känna något, det är obehaglig för mig som tandläkare att arbeta om du har ont"

Gjest Phoenix
Skrevet

Du må ta avstøp av kjevehalvdelene, det ville vel jeg sagt var det verste... ;) All den guffeladen i kjeften...

Som Furstine sier bedøves du, så du skal ikke kjenne så mye. Det gjøres over to ganger. Første gang avstøp før man sliper ned tannet og setter på en midlertidig krone. Neste gang fjernes denne og kronen fra tannteknikeren settes på.

Skrevet

Hei. Ikke vondt i det hele tatt! Jeg fikk slipt ned tannen uten bedøvelse, den er jo død, og merket ikke noe annet enn at det iset litt med det kalde vannet. Det blir kjempefint etterpå!

Skrevet

Takk for svar... Hvor lenge kan man forvente at en krone holder? Jeg er så lei av å lappe på tanna mi med komposittfyllinger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...