Gå til innhold

Hvordan er din selvkontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skikkelig dårlig selvkontroll. viss det for eksempel står en sjokoladeskål på bordet, så spiser jeg av den uansett at jeg sier "NEI" til meg selv :(

og viss jeg egentlig hadde tenkt å trene en dag, så er det plutselig en liten stemme som visker til meg "du trenger ikke..." eller noe i den duren, og *vips så har jeg overbevist meg selv om at det ikke er vits å trene i dag :sukk:

Jeg er skikkelig svak når det gjelder å kontrollere meg selv og jeg er ganske lat. Noen som har gode tips til å "tvinge" en selv/bedre selvkontrollen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Med tanke på mat: få dritten ut. Det er ingen vits å skulle være supersterk hvis du ikke må. Enkelt og greit. Og legg opp treningen slik at det blir vanskeligere å backe unna, f.eks. ved å ikke legge opp treningen ved tidspunkt du vet du ikke vil klare å motivere deg, som 8 om kvelden når du er sunket ned i sofaen, eller kl 6 om morgenen hvis du har et stort sovehjerte.

Med litt gjennomtenkte valg kan man slippe unna med en god del unødvendig selvdisiplin i tide og utide ;)

Skrevet
Jeg har skikkelig dårlig selvkontroll. viss det for eksempel står en sjokoladeskål på bordet, så spiser jeg av den uansett at jeg sier "NEI" til meg selv :(

og viss jeg egentlig hadde tenkt å trene en dag, så er det plutselig en liten stemme som visker til meg "du trenger ikke..." eller noe i den duren, og *vips så har jeg overbevist meg selv om at det ikke er vits å trene i dag :sukk:

Jeg er skikkelig svak når det gjelder å kontrollere meg selv og jeg er ganske lat. Noen som har gode tips til å "tvinge" en selv/bedre selvkontrollen?

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er uten selvkontroll på akkurat det området selv. Jeg kan ikke ha sjokolade i huset uten å spise den. Kanskje det kommer noen tips her?

Skrevet

mjo, det letteste hadde jo vert å ikke hatt sjokko og sånn i huset, men enten er det broeren, eller så er det more eller søstera mi som har noe stående liksom.....

Gjest Venetia
Skrevet

Jeg har pinlig dårlig selvkontroll. Heldigvis er det ikke krise.

Skrevet

Ved å tenke at sjokolade er forbudt, så blir det ihvertfall fristende!

Tenk heller at du får lov, men det betyr ikke at du må kjøpe det. Tenk heller at det er mange andre sunne ting du kan spise som frukter. Nå er det snart sesong for mange typer god frukt. Nam nam.

Når du går i butikken for å handle, sørg for å IKKE være sulten. Handle på tom mage er ikke lurt.

Gjest Peachbud
Skrevet

I forhold til trening er selvkontrollen bra. Det er mye lettere å trene når jeg går rett fra universitetet til treningsstudioet enn hvis jeg er hjemme.

Selvkontrollen er ikke så bra med hensyn til mat. Kjøper sjelden snop, og spiser det derfor sjelden. Men når jeg er hjemme på besøk hos foreldrene mine, som alltid har sjokolade i skapet, kan jeg spise snop mange dager på rad. Greier heller ikke si nei hvis det står snop på bordet hos andre jeg besøker.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har også superdårlig selvkontroll! Er som om hjernen skrur seg av i blandt...

Ikke eier jeg fnugg av konkuranseinstinkt heller, nyttet derfor ikke med mini-konkuranse med venninna min. (skulle passe inn i hver vår bukse til "våren"...yeahh.....)

Skrevet

Selvkontrollen min er sånn middels, tenker jeg.

Jeg kan ikke ha sjokolade i huset uten å spise den, derfor har jeg ikke sjokolade i huset.

Jeg kan heller ikke bake kaker, boller osv uten å spise, så derfor er det sjelden vi har det i hus. Synd for de andre, men da får de heller bake selv....men har ikke hørt noe om det så langt.

Når det gjelder trening, må en bare bestemme seg og dra. Jeg pleier å dra rett etter jobb, er hjemme og skifter. Ikke noe middag eller sofasitting, da er det litt for lett å la være.

Når jeg skal gå ned i vekt, og det skal jeg som regel før bikinisesong, så må jeg komme i rett modus, men da går det greit.

Når en først har mistet et par kilo, går resten mye lettere.

Men jeg har aldri mer enn 5 kilo som skal av heller, derfor er det ikke så vanskelig. Best å ta det når det ikke er mer. Så jeg går opp og ned opptil 5 kilo i året, kan hende mindre også.

Gjest fragment
Skrevet (endret)

Med tanke på trening har jeg god selvkontroll. Trener organisert flere ganger i uken, og supplerer med styrketrening og svømming utenom.

Jeg har alltid vært glad i mat, så det er ofte lett å falle for fristelsen på det punktet. Men i ukedagene er jeg stort sett flink, og kjører ofte en ekstra god treningsøkt dersom jeg vet at det blir utskeielser på kvelden. Når jeg kjøper inn godteri så kjøper jeg kun for én dag/helg, slik at det ikke blir liggende i skapet i ukedagene. Synes det er enkelt å styre unna sjokoladehyllene ellers.

Endret av fragment
Skrevet

Organisert trening går som regel greit. Men styrkeøktene hjemme sklir av og til ut litt.. Hvis det er en dag jeg ikke har tid, så er det plutselig veldig lett for at jeg skulker også neste gang..

Jeg kjøper aldri snop i butikken. Jeg handler etter handleliste, og er veldig flink til å følge denne. Jeg har faktisk snop liggende hjemme, som jeg fikk i påsken. Har ikke rørt det, og det går helt fint. Så lenge pakken er lukket, så går det greit. Snop hos andre, dog.. Særlig hos mine foreldre. Setter de en godteskål foran meg så er det utrolig vanskelig å la være. Samme med bakverk.. Det er kanskje fordi jeg spiser det så sjelden? Jeg tror ihvertfall jeg er blitt mer ekstrem til å kaste meg over ting når jeg først får tak i det.

Mitt aber er dog nøtter... Jeg har null selvkontroll når det gjelder nøtter.. Jeg går i skytteltrafikk og småspiser nøtter til det er tomt. Derfor er det så irriterende at ting som peanøtter og slikt bare selges i gigapakker, det er ihvertfall bare det de har på butikken her (bor på et lite sted). Jeg liker peanøtter på tortillaene, og på pizzaen, men jeg trenger jo bare en neve, likevel må jeg kjøpe en 500g pakke.. som jeg da trøkker i meg i løpet av helgen.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Bolledeig
Skrevet

Signerer siste innlegg. Med litt bevissthet for hva som "trigger" en kan man slippe unna med et minimum av selvdisiplin ;)

Skrevet

Så lenge jeg er den eneste til stede har jeg selvkontroll av stål. Da kan jeg fint ha skapet fullt av sjokolade, chips og kaker uten å spise noe som helst av det (eller spise en bit og la det være med det), og til og med ha det stående på bordet uten at jeg ofrer det en tanke.

Så fort det er noen andre der derimot, så mister jeg all viljestyrke. Veldig rart og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Spesielt hvis det er samboeren min som har lyst til å lage vafler, vil kjøpe iskrem, drar fram potetgullet osv. Ikke det at jeg i utgangspunktet har så lyst på det, men syns det er så stusselig å se på han sitte alene og spise, så føler meg presset til å spise med han jeg og.

Skrevet

Tidligere hadde jeg ingen selvkontroll, fordi jeg ikke tenkte over at godtespising osv var noe jeg måtte ha kontroll over.. Men så gikk jeg opp 10 kilo og fant ut at det kanskje ikke var så lurt å fortsette sånn :sjenert:

Etter det gikk opp for meg så har jeg ikke spist en eneste ting jeg ikke burde...

Så nå vil jeg si at jeg har veldig god selvkontroll :jepp:

Skrevet
Så lenge jeg er den eneste til stede har jeg selvkontroll av stål. Da kan jeg fint ha skapet fullt av sjokolade, chips og kaker uten å spise noe som helst av det (eller spise en bit og la det være med det), og til og med ha det stående på bordet uten at jeg ofrer det en tanke.

Så fort det er noen andre der derimot, så mister jeg all viljestyrke. Veldig rart og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Spesielt hvis det er samboeren min som har lyst til å lage vafler, vil kjøpe iskrem, drar fram potetgullet osv. Ikke det at jeg i utgangspunktet har så lyst på det, men syns det er så stusselig å se på han sitte alene og spise, så føler meg presset til å spise med han jeg og.

Slik har jeg det også! Jeg må "sympatispise" snop, for det ser så sørgelig ut hvis den andre må spise snop/kaker alene.

Skrevet

årh. nå har mamma kjøpt sjokolade som vi skal "kose " oss med, jeg greier ikke kose meg med sjokolade andre dager enn lørdager :( ,men må spise det likevel.

men i dag har jeg bestemt meg for å ikke ta, men heller spare den til lørdan da kommer jeg til å føle meg mye bedre!!!! og i dag skal jeg greie det :) :)

Skrevet

Morsomt spørsmål, og jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.

Alt avhenger av motivasjon. Jeg kan være utrolig bedagelig anlagt og vanvittig ufornuftig hvis jeg ikke er motivert for endring. Dette gjelder jo ikke bare meg, men jeg tror jeg er litt enten/eller her. Jeg bruker snus, for eksempel, og har ikke det minste lyst til å slutte, ergo gidder jeg ikke engang å late som om jeg har tenkt på det. Det er ikke snakk om.

På en annen side kan jeg være beinhard og kjøre løpet mitt knallhardt hvis jeg har veldig lyst. Heldigvis elsker jeg å trene styrke, derfor trener jeg mange ganger i uka. Jeg kan love deg at jeg aldri hadde gjort det hvis jeg ikke hadde likt det. Så selvdisiplinert er jeg ikke, og det ønsker jeg igrunnen heller ikke å være - for det høres så kjedelig ut å gjøre masse ting man ikke har lyst til, fordi det er fornuftig! ;) Det samme gjelder mat - hvis jeg bestemmer meg for å fullføre en diett, så gjør jeg det.

For min del handler det mye om å bare gjøre det. Folk tenker for mye. Kanskje ditt og kanskje datt og hva hvisomatte. Det er bare å kjøpe det du skal når du er på butikken - ikke stoppe opp ved godteriet og begynne å vurdere. Bare ta på treningsklær og stikk ut - ikke vurder for og imot. Skal jeg slutte å snuse må jeg bare slutte, uten å tenke noe mer over det (men siden jeg ikke har det minste lyst til å slutte, fortsetter jeg å vurdere det litt, uten å ta noe standpunkt).

Nå tror jeg kanskje ikke at dette var helt svar på det du spurte om, jeg tror jeg skrev meg bort.

Skrevet

Jeg eier ikke selvkontroll. Det er helt sinnsykt hvor dårlig jeg er til å si nei til meg selv. Jeg blir så fort påvirket av det de andre gjør :ler: Går de på butikken i lunsjen, blir jeg med. Jeg skal ikke ha noe, men kommer tilbake med et eller annet. Heldigvis er det veldig sjelden jeg faktisk kjøper noe usunt, men det hender det..men de tingene jeg er dårligst til å si nei til er snop.

Noen ganger får jeg skikkelig snop-anfall. Som i går, da så jeg ei kake på tv eller de snakket om kake og jeg tenke; fy fader så lyst jeg har på sjokolade. I dag kjøpte jeg sjokoloade :gråte: Hvorfor? Jeg har ikke godt av det, men bryr jeg meg? Neida.

Men jeg er på bedringens vei. F.eks så klarer jeg å motstå kjekshyllene som stormr i mot meg når jeg kommer inn på butikken og jeg går forbi snopehyllen når jeg skal betale. Så kjøper jeg de grov variantene av ting og fullkornsprodukter. Samt jeg går ganske mye. Burde strengt tatt jogget litt mer, men jeg hater å jogge :fnise:

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har ganske god sjølvkontroll. Det er berre å gjere det, eller å la det vere viss det er problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...