Gjest Nyere historie som privatist Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Hei. Jeg skal opp i eksamen i nyere historie i slutten av mai og må innrømme at det har gått dårlig med lesinga. Grunnen er at jeg tar masse andre fag på vgs og det er alltid noe å gjøre. Noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg til eksamen? Hva er relevant, hva er ikke relevant? Hva er viktig å pugge? Har jeg sjanse på 6er når jeg ikke har begynt før nå?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Hei. Jeg skal opp i eksamen i nyere historie i slutten av mai og må innrømme at det har gått dårlig med lesinga. Grunnen er at jeg tar masse andre fag på vgs og det er alltid noe å gjøre. Noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg til eksamen? Hva er relevant, hva er ikke relevant? Hva er viktig å pugge? Har jeg sjanse på 6er når jeg ikke har begynt før nå? Det er et stort og relativt tungt stoff (ihvertfall de 2 bøkene vi bruker). Men du kan jo være enten ekstremt god eller heldig og få noe du kan veldig godt da?? Jeg tror at alle kapitlene er like relevante og like sannsynelige å bli trukket opp i så jeg må nok skuffe deg og si at du trenger å lese alt som står... men en positiv ting er jo det at en del av kapitlene er harde, mens andre er relativt oversiktlige og lettleselige. Vil du, så klarer du det helt sikkert!! Lykke til!!
SuperGjest Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Hvis du kan litt historie fra før av (noe de fleste kan da man gjerne har hatt grunnskole) så kan du absolutt ha sjanse på 6 om du jobber hardt frem til eksamen. Jeg fulgte litt forelesninger frem til en måned før eksamen, men begynte ikke å jobbe med stoffet før tre uker før muntlig og fikk 6 (med skryt fra eksaminator og sensor om at jeg burde fått 7). Sett deg godt inn i disse temaene: - Imperalismen - Første verdenskrig (ta med Tysklands samling) - Mellomkrigstiden i USA - Den russiske revolusjon - Nazisme/facisme - Den andre verdenskrig - Den kalde krigen - Industrialiseringen i Norge - Arbeiderbevegelsen - Unionsoppløsninger - Parlamentarisme (Hamskiftet) - Mellomkrigstiden i Norge - Norge under andre verdenskrig - Kvinnehistorie I tillegg ville jeg lest litt om historien de siste 20 årene, samt skumme gjennom det du finner om EU og NATO, da noen (uheldigvis) fikk EU på eksamen i fjor. Det aller viktigste er at du konsentrer deg om et kort historiesammentrekk, men legger mest vekt på årsaker og konsekvenser. Du vil få pluss på eksamen om du ser sammenhenger og de store linjene i historien (hvordan andre verdenskrig er knyttet til den kalde krigen f.eks). Lykke til
*Lollipop* Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Henger meg på SuperGjest, alle emnene som er nevnt der er ekstremt viktig å sette seg inn i da man kan bli trukket i hvilken som helst av dem, og det stemmer også at det er et stort pluss å kunne se sammenhenger, gjerne noe annet enn det som står i boka også, vise at du tenker og reflekterer over det på egenhånd siden det viser forståelse av historien. I tillegg vil jeg også si at det er mange som brenner seg på det at de tror de ikke får nok tid til å si alle detaljer, så de leser bare sammendrag og pugger ikke årstall og slikt, men dette er også utrolig viktig. Jeg kom opp i parlamentarismen (som jo er et utrolig stort tema) og jeg måtte si absolutt alle årstall, også fikk jeg tilleggsspørsmål helt på slutten hvor de også spurte om eksakt årstall (om Hitler og nazismen). Selv om du bruker mer tid enn planlagt, så gir de seg ikke før de har fått svar på alt (eller får svar på at du ikke kan det....)
Serenity88 Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Hmmm... Jeg synes de to over skremte deg litt jeg... Skremte ihvertfall meg! 2.verdenskrig er sjeldent man kommer opp i, fordi dette er et så stor tema. Ja du kan komme opp i nazismen, men ikke i 2.verdenskrig generelt. Så du må nok lese over det... De pleier ikke være nøye over datoer, men selvfølgelig, noen er jo viktige! Du kommer som regel opp i to temaer og 30min er ganske god tid til å få en viss oversikt:) Jeg fikk 6, og leste gjennom bøkene 2 dager før, har hatt det på videregående i et halvt år, men ble syk og tok det derfor opp igjen:) Du burde dessuten velge bort historiebøkene som det er to av, les heller en av de bøkene som både inneholder norsk/internasjonal historie:) Lykke til!
SuperGjest Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Hmmm... Jeg synes de to over skremte deg litt jeg... Skremte ihvertfall meg! Jeg syns ikke jeg overdriver, i alle fall ikke om du skal være garantert 6. Man kan selvsagt gamble og klare å få beste karakter, men da kan man også være fryktelig uheldig. 2.verdenskrig er sjeldent man kommer opp i, fordi dette er et så stor tema. Ja du kan komme opp i nazismen, men ikke i 2.verdenskrig generelt. Så du må nok lese over det... Jeg kom opp i nazisme/facisme, og fikk mange spørsmål angående andre verdenskrig, så veldig lurt å kunne snakke om årsaker/konsekvenser til andre verdenskrig samt kunne hendelsesforløpet. Ooog, ikke for å pirke, men som privatist får man gjerne bare 20 minutter til forberedelse, hvilket går veldig fort
Serenity88 Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Man får 30min, det man har rett på... Ingen som kan ta det fra deg. Ja, har hørt om forferdelige sensorer som kaster notatarket ditt og river det opp, og henter deg etter 15min, men det er altså ikke lov! Jeg sa ikke at man skulle droppe å lese på 2.verdenskrig, bare at du ikke får det som et eget emne... Det er et stort pensum, men det er ikke umulig å få 6'er, er antakeligvis litt opp til den som kommer opp og da... Har man vanskeligheter med å "finne" på ting å snakke om, og ofte blir stressa er jo ikke det like bra. Da burde man være ganske trygg på emnene for å klare å holde seg rolig. Derimot er ikke nyere historie det verste du kan komme opp i, men gjelder vel å ha en viss interesse for faget:)
SuperGjest Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Man får 30min, det man har rett på... Ingen som kan ta det fra deg. Ja, har hørt om forferdelige sensorer som kaster notatarket ditt og river det opp, og henter deg etter 15min, men det er altså ikke lov! Jeg sa ikke at man skulle droppe å lese på 2.verdenskrig, bare at du ikke får det som et eget emne... I Hordaland er det 20 minutter, hverken mer eller mindre. Hva som praktiseres i andre fylker vet jeg lite om, men det er altså 20 minutter i Hordaland og man har ikke rett på mer enn det. Vis gjerne til et skriv som sier man har rett på 30 minutter? Dessuten så var andre verdenskrig et tema som enkelte kom opp i sist høstsemester, igjen i Hordaland. Temaene er det gjerne eksaminator som velger ut for så at eleven trekker et tema, i alle fall var det slik da jeg gikk opp til eksamen sist semester. De forskjellige fylkene opererer gjerne med forskjellige regler, så det er viktig å sjekke med Eksamenskontoret i sitt fylke for å høre hvordan eksamen er lagt opp, om man får ha notatark, hvor lang tid man har til forberedelse osv.
Serenity88 Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Oslo her... Man avtaler på forhånd hva lengden på forberedelsestiden er. Du kan jo velge mellom 48 timers, 1time og 30min. Som privatist får man bare 30min. Kan godt hende jeg tar feil altså:S Har bare alltid hørt 30min, og kan ikke skjønner hvorfor noen ikke skulle følge det? Nå skal det sies at jeg aldri har tatt tiden når jeg sitter og forbereder meg (på offentlig videregående fikk vi akkurat 30min). Uansett hva du får som forberdelsestid må de jo ta hensyn til det. En som har 1 time på seg får jo bedre tid enn en som får 30min. Jeg kjenner ingen som kom opp i 2.verdenskrig, fordi det er for vidt begrep. Hva skal du velge? USA-Japan, nazismen, Hitler, alliansene, atombomben, ettervirkningene etc? Sikkert noen lærere som velger dette, men da håper jeg virkelig det er spesifisert. Grunnen til at jeg sa at man som regel ikke får 2.verdenskrig som et eget emne er fordi hun ba om råd for hva man kan forvente seg, hvor mye man burde lese osv. Det virket som om hun hadde dårlig tid og hadde mange andre eksamener som krevde mer. Uansett, det aller beste tipset jeg har er å droppe de bøkene der det finnes to, en for verdenshistorien og en for norsk historie. Velg heller boken som inneholder begge deler:)
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Hei. Jeg skal opp i eksamen i nyere historie i slutten av mai og må innrømme at det har gått dårlig med lesinga. Grunnen er at jeg tar masse andre fag på vgs og det er alltid noe å gjøre. Noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg til eksamen? Hva er relevant, hva er ikke relevant? Hva er viktig å pugge? Har jeg sjanse på 6er når jeg ikke har begynt før nå? Dette er jo et typisk fag der man kan få god karakter ved å kunne fakta, dvs pugge (mulig de høyeste karakterne også krever litt mer innsikt og analyse). Uansett, dersom du husker lett av å høre ting, vil jeg anbefale deg å lese det inn og spille det om og om igjen. Når du legger deg, på bussen etc. I min tid gjorde jeg dette på kassett (skrekk og gru, begynner å bli gammel), men du kan kanskje ta opp på pc eller annet medium? Nyere historie har jo også et begrenset pensum, så det burde være mulig å lese inn de fleste viktigste emnene. For meg hjalp dette. På puggefag fikk jeg svært gode karakterer. Dersom du lærer bedre av andre metoder, lese, skrive lister etc, er det ikke sikkert dette har særlig effekt for deg.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Oslo her. Det er 30 min. forberedelsestid og det har man rett til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå