Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg burde snakket med en rådgiver og med lånekassen om dette, men det er det å orke sånt når man er fryktelig dårlig da.............

Så jeg skriver her i første omgang, kanskje noen har peiling og vil hjelpe meg.

Jeg er altså gravid, 3 måneder på vei og sliter med ekstrem svangerskapskvalme. Jeg er utrolig dårlig. Jeg klarer ikke dusje, spise ingenting.

Så til poenget. Jeg er student på 1.året, og skal ha 3 eksamener i slutten av Mai/begynnelsen av Juni.

Jeg har pga min tilstand rett og slett ikke orket å åpne en bok siden jeg ble gravid. Jeg klarer heller ikke gjøre de obligatoriske innleveringene som skal til for å få rett til å ta eksamen.

Har heldigvis ingen obligatorisk oppmøte så jeg har kunnet gå hjemme.

Men altså, hva gjør jeg ? ?

Jeg lurer på om jeg bare må presse meg til det ytterste og få gjort de obligatoriske innleveringene og så heller bare levere sykemelding på eksamen. For da får jeg jo rett til å ta disse opp igjen senere..... (Når..?)

Og, jeg tenker... hvis jeg mister retten til å ta eksamen pga manglende innleveringer vil ikke dette ha konsekvenser i forhold til en eventuell rett på fødselsstipend ?

Jeg er kjempeforvirret nå. Er så mye regler og ting og tang man må forholde seg til. Og det er ikke lett når man er så dårlig at man bare vil dø omtrent.

Hadde aldri blitt gravid i studietiden hadde jeg visst at jeg skulle bli så dårlig. Men ja. Gjort er gjort. Er kjempeglad for barnet da.

Hva er det lureste jeg gjør nå ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tlf til rådgiver på skole og spør h-n. Kanskje legen din kan hjelpe deg også?? Men hadde jeg hvert deg ville jeg kontaktet skolen din på tlf for å forklare probleme, resten får du ta deretter.

Skrevet

Eksamen får du ta senere: på konte. Jeg vet ikke om skolen din har konter om sommeren, men det har min skole i allefall. Så da får du noen uker utsettelse i allefall. Kontene er gjerne ret før høstsemesterstart. Men du trenger legeerklæring om at du er syk.

Innleveringer er jeg ikke helt sikker på... Jeg vil nesten tro at du kan få utsettelse eller godkjent at du ikke kan levere alt på grunnlag av en sykmelding. Jeg er helt sikker på at du ikke mister fødselsstipend i allefall! Men du må gjøre dette med papirer og legeerklæringene riktig. Og det er VIKTIG!

Hvis du ikke orker å ringe skolen/lånekassen, er det jo en del info på nettet da... lanekassen.no er veldig oversiktlig. Men jeg vil anbefale deg å ta deg skikkelig sammen og ringe dem. Da har du det problemet ute av verden i allefall og kan konsentrere deg om å ta vare på deg selv.

Du er ikke den første studinen som er gravid :) Det går nok bra. Men du må kanskje belage deg på at ikke alt skjer til den tiden du hadde forestilt deg.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar. :)

Går på universitetet i Bergen, og syns de har utrolig dårlig med informasjon på nettsidene.

Jeg lurer på om jeg først og fremst skal skrive en lang mail og sende til en rådgiver. Da får jeg med alt jeg lurer på.

Hehe, når man ikke en gang har energi til å ta en tlf da er det gale.

Men som dere sier, det er veldig viktig å få ordnet opp i dette. Blir ikke akkurat bedre av å gå å bekymre meg.

Skrevet

hehe. det er som å lese om seg selv. går også på UiB. får bare tatt 1 av 3 eksamener pga mangel på obligatorisk oppgave. men jeg har funnet ut at jeg ikke vil fortsette på studiet mitt.. så jeg bekymrer meg ikke. jeg fikk vite at det er bare å levere legeerklæring på det du mangler, så får du rett til å ta eksamenen neste gang dette passer bedre for helsa.. eks høstsemester 2008.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet jeg burde snakket med en rådgiver og med lånekassen om dette, men det er det å orke sånt når man er fryktelig dårlig da.............

Så jeg skriver her i første omgang, kanskje noen har peiling og vil hjelpe meg.

Jeg er altså gravid, 3 måneder på vei og sliter med ekstrem svangerskapskvalme. Jeg er utrolig dårlig. Jeg klarer ikke dusje, spise ingenting.

Så til poenget. Jeg er student på 1.året, og skal ha 3 eksamener i slutten av Mai/begynnelsen av Juni.

Jeg har pga min tilstand rett og slett ikke orket å åpne en bok siden jeg ble gravid. Jeg klarer heller ikke gjøre de obligatoriske innleveringene som skal til for å få rett til å ta eksamen.

Har heldigvis ingen obligatorisk oppmøte så jeg har kunnet gå hjemme.

Men altså, hva gjør jeg ? ?

Jeg lurer på om jeg bare må presse meg til det ytterste og få gjort de obligatoriske innleveringene og så heller bare levere sykemelding på eksamen. For da får jeg jo rett til å ta disse opp igjen senere..... (Når..?)

Og, jeg tenker... hvis jeg mister retten til å ta eksamen pga manglende innleveringer vil ikke dette ha konsekvenser i forhold til en eventuell rett på fødselsstipend ?

Jeg er kjempeforvirret nå. Er så mye regler og ting og tang man må forholde seg til. Og det er ikke lett når man er så dårlig at man bare vil dø omtrent.

Hadde aldri blitt gravid i studietiden hadde jeg visst at jeg skulle bli så dårlig. Men ja. Gjort er gjort. Er kjempeglad for barnet da.

Hva er det lureste jeg gjør nå ?

:klemmer: Først av alt: Gratulerer med baby i magen !

Bare et lite tips som hjalp meg utrolig: Se om du finner "armbånd" mot sjøsyke/ reisesyke. Det hjalp meg mot kvalmen. Var en slags "ribbestrikk" med halvkule på innsiden. Denne presset mot et (kvalme)punkt på innsiden av håndleddet, og dempet kvalmen betraktelig. Tok det på før jeg sto opp på morgenen. Tror jeg kjøpte det på helsekostbutikk. Flere venninner som lånte det av meg etterpå.

Lykke til, uansett om du gjør innleveringer/ eksamen nå eller senere.

Dorthe

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
hehe. det er som å lese om seg selv. går også på UiB. får bare tatt 1 av 3 eksamener pga mangel på obligatorisk oppgave. men jeg har funnet ut at jeg ikke vil fortsette på studiet mitt.. så jeg bekymrer meg ikke. jeg fikk vite at det er bare å levere legeerklæring på det du mangler, så får du rett til å ta eksamenen neste gang dette passer bedre for helsa.. eks høstsemester 2008.

Takk for svar!

Har enda ikke fått summet meg til å snakke med noen.

Så hvis man får legeerklæring på de obligatoriske innleveringene så trenger man ikke gjøre de? Og får likevel rett til å ta eksamen på nytt?

Det hørtes bra ut.

Til deg over her. Ble nesten litt fornærmet av innlegget ditt, tror du ikke jeg har prøvd ALT? Selv sterke kvalmestillende hjelper ikke på meg, så plis ikke kom å mas om de usle båndene.

Vet du ikke mente det vondt men,...ja.

Takk for gratulasjon :)

Skrevet
Takk for svar!

Har enda ikke fått summet meg til å snakke med noen.

Så hvis man får legeerklæring på de obligatoriske innleveringene så trenger man ikke gjøre de? Og får likevel rett til å ta eksamen på nytt?

Det hørtes bra ut.

Du må jo også gjøre de obligatoriske innleveringene senere da går jeg ut ifra, så om du klarer å kveste ut av deg disse nå så er de jo i alle fall ute av verden. Alt som er unnagjort osv.

Til deg over her. Ble nesten litt fornærmet av innlegget ditt, tror du ikke jeg har prøvd ALT? Selv sterke kvalmestillende hjelper ikke på meg, så plis ikke kom å mas om de usle båndene.

Vet du ikke mente det vondt men,...ja.

Takk for gratulasjon :)

Nå synes jeg du er ufin. Hun prøver faktisk bare å hjelpe. Å være syk fritar ikke fra å oppføre seg ordentlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Du må jo også gjøre de obligatoriske innleveringene senere da går jeg ut ifra, så om du klarer å kveste ut av deg disse nå så er de jo i alle fall ute av verden. Alt som er unnagjort osv.

Nå synes jeg du er ufin. Hun prøver faktisk bare å hjelpe. Å være syk fritar ikke fra å oppføre seg ordentlig.

Javel, unndskyld meg om jeg er litt "ufin". Skal se hvor tålmodig og hyggelig du er etter 3 måneder med kontinuerlig kvalme.

Og nei jeg klarer ikke å "kveste" noen ting, jeg klarer ikke dusje en gang.

Får ta en prat med de som kan dette.

Men takk til alle som har svart. Setter pris på det :)

Skrevet

Bare en liten ting for kvalmen din. Ei jeg går på skole med er 3mnd på vei og hun kaster opp fra morgen til kveld og er så dårlig at hun står nesten ikke på beina stakkar. men de siste ukene har hun tatt akepunktur og det er vist veldig effektivt.da føler hun seg vel i 2 dager etterpå. og man kan ta akepunktur 2 ganger i uken. bare et tips, syns så synd på hun i klassen min. Kanskje det kan hjelpe deg også.

Skrevet
Javel, unndskyld meg om jeg er litt "ufin". Skal se hvor tålmodig og hyggelig du er etter 3 måneder med kontinuerlig kvalme.

Og nei jeg klarer ikke å "kveste" noen ting, jeg klarer ikke dusje en gang.

Får ta en prat med de som kan dette.

Men takk til alle som har svart. Setter pris på det :)

Hvis du ikke klarer å la være å være ufin når noen prøver å hjelpe så la heller vær å svare da vel. Verre er det faktsik ikke. Krever enda mindre av deg enn å svare tilogmed..

Gjest Gjest
Skrevet
Bare en liten ting for kvalmen din. Ei jeg går på skole med er 3mnd på vei og hun kaster opp fra morgen til kveld og er så dårlig at hun står nesten ikke på beina stakkar. men de siste ukene har hun tatt akepunktur og det er vist veldig effektivt.da føler hun seg vel i 2 dager etterpå. og man kan ta akepunktur 2 ganger i uken. bare et tips, syns så synd på hun i klassen min. Kanskje det kan hjelpe deg også.

Takker for tips. Har nok prøvd akupunktur, men det hjalp ikke på meg. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...