Gå til innhold

Hvilken prevensjon bruker du?

Gjest anonym

Hvilken prevensjon bruker du?  

2 stemmer

1. 1. Hvilken prevensjon bruker du?

• P-piller
      49
    • Kondom
      13
    • bruker ikke prevensjon
      15
    • annet
      18

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kira27 skrev

Startet med Marvelon for 9år siden...så ble det en masse skriverier i media om denne p-pillen og alle bakdelene ved den (husker ikke helt hva de skrev)...

Det stemmer det. Marvelon ble trukket tilbake fra markedet pga bivirkninger og i tillegg større fare for å få blodpropp om jeg ike husker feil. Det var noen som døde av dette og det de fadde felles var Marvelon. De trakk tilbake merket og forsket videre på det. men etter flere år med forskning så har de kommet frem til at marvelon ikke er farligere enn andre p-piller.

Jeg er kjempefornøyd med disse pillene og kune ikke tenke meg å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om noen allerede har svart, men man må bare få resept på p-ring fra legen, installasjonen foretar man selv.

nå er sexlivet mitt temmelig labert, men jeg er nå i en prøve-ut-p-ring-fase, og hittil fornøyd.

har tidligere brukt trionetta og trinordinol, som jeg fikk mye bivirkninger av, og yasmin som jeg fikk lite bivirkninger av.

en av mine mange festlige allergier er latexallergi, og latexfrie kondomer er avsindig dyre, og selv om jeg ikke liker gummipikk-følelsen, har jeg nå en pakke stuet unna sånn for sikkerhets skyld. tror snart den går ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Trionetta p-piller, og det har jeg gjort i drøyt 2 år.

Funker vel greit nok, men mistenker at jeg har forverret temperamentet mitt endel og sliter nok med det fra før av....

Synes det er vanskelig å huske å ta p-pillene og... I blant i allefall.

Vil gjerne i stedet prøve p-ringen egentlig.

Er det mindre hormondose i den ?

Diva, (sinnataggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje litt dumt spørsmål, men...

Hvordan funker p-ring og p-sprøyte i forhold til f.eks p-piller ?

Må man installere p-ringen før hvert samleie, eller varer den over lengre tid ? Hvor lenge varer en p-sprøyte og hvor ofte må man innom legen for å fornye disse tingene ?

Hvordan er det med hormonnivåene i disse prevansjonmidlene og virker de like effektivt på f.eks. kviser som enkelte p-piller gjør ?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p-ring:

putter man inn en gang i måneden, lar sitte i 3 uker, tar ut, venter en uke, og setter inn ny ring. det spiller ingen rolle akkurat hvordan ringen sitter, bare den holder seg på innsiden.

hormondosen som frigjøres daglig er halvparten av den de gamle p-pillene mine (yasmin) inneholder.

har fått resept på ett års forbruk, så da må man vel innom legen en gang i året.

p-ring skal være like sikker prevensjon som p-pille, og vanskeligere å glemme. foreløpig synes jeg det er veldig praktisk, og merker ikke at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P-piller (Trinordiol) Er fornøyd med det....kunne vært greit å slippe å huske på å ta en hver dag, men har ikke planer om å endre ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kira27 :

P-sprøyte :

Tas hver 3 måned intramuskulært i baken / skinka(:lol: ),litt på siden, hos lege.

Litt blødninger i begynnelsen og uregelmessig mensstruasjon forekommer.

Veldig praktisk tror jeg,- men ikke alle tåler den like godt.

Har kroppen problemer med hormonene, blir det litt ekkelt med p-sprøyta da det er en depotsprøyte som varer i nettopp tre måneder.

Det kan også for mange ta tid fra man slutter på sprøyten til man blir gravid,- men har hørt om folk som har klart det med en gang også da.

Se www.felleskatalogen.no og slå opp på Depo Provera / evt fritekstsøk og p-sprøyte, så ser du mer info:)

Vet ikke om p-ringen har noen effekt på kviser o.l.

Lykke til :)

Ivanka : takk for info om p-ringen :)

Tror den er svært aktuell..

Diva :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å avspore tråden, bare et tips til dere som går på p-sprøyte: Slutt i goood tid før dere vil prøve å bli gravide! Mange har store problemer med å komme inn i normal syklus etter p-sprøyteslutt. For meg tok det to år før jeg fikk normal syklus og (forhåpentligvis :-? )eggløsning igjen etter å ha sluttet på sprøyta. Se tidligere tråder om p-sprøyte.

Forresten bruker vi en kombinasjon av "sikre perioder", kondom og "det går sikkert bra" mens vi tenker på å starte prøving om ett års tid. Det er altså ikke verdens undergang om det blir barn av det, selv om det passer bedre om ett år.

Har også brent meg sånn på hormonprevensjon etter p-sprøyte at piller er helt utelukket - tør rett og slett ikke ta sjansen på det når jeg ønsker meg flere barn i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller. Bruker Trionetta. Er fornøyd, men har litt humørsvingninger (men de er nok der uansett ja.. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivanka og Diva: Takk for svarene om p-ring og p-sprøyte :)

Vet ikke ennå om jeg skal slutte med Yasmin...skal se det litt ann...

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp sluttet med pillen fordi jeg ikke ønsker å tilføre kroppen så mye hormoner. For tiden bruker vi kondom, men jeg venter på at jeg har hatt mensen 2 naturlige ganger. Da skal jeg begynne med "Persona", en maskin som beregner sikre perioder. Synes dette hørtes kjempegreit ut, siden det ikke blir mottatt med "hyl og skrik" hvis vi blir gravide likevel.. :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mere Te

Vi "hopper av i svingen" !! Det har vi gjort i mange år og det har gått utrolig bra, har kun blitt gravid de gangene vi har gått inn for det!

(men vi er obs på faren, og ville aldri brukt denne metoden hvis det var helt utenkelig å få et barn til).

Har tenkt på å få tak i et apparat som måler fruktbarhet (lady comp)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Trionetta, men jeg har en fiks ide om at jeg får en del bivirkninger :o

Lurer på om jeg skal gå over til p-ringen (skal bare spise opp et par brett med Trionetta først )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brukt Trionetta i snart fem år,men med ca et års avbrekk. Blir litt bekymret over at det er så mange som har hatt dårlig erfaring med dette merket, selv tror jeg det fungerer helt greit for meg. Alle mens-smerter er forbi, takk og lov for det. Er litt nysgjerrig på den p-ringen da, får spørre legen neste gang jeg trenger en resept.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Trionetta i snart en måned nå! Har hatt veldig lite (ingen) bivirkninger. Veldig positivt. Men er litt skeptisk til at en pille kan virke på samme måte som kondomer, altså forhindre graviditet. Men det virker tydligvis, håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Trinonetta her og.. Er fortsatt fornøyd selv om jeg en gang ble gravid.. Bruker de mest for å slippe de enorme menssmertene jeg engang hadde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...