Gå til innhold

Reaksjoner på invitasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan og når reagerte gjestene eller reagerer dere som gjester på invitasjonene?

Vi har svarfrist i mai, og jeg begynner å bli spent på hvem som kommer. De fleste har vi hatt kontakt med, men noen få familiemedlemmer og et par vennepar har ikke meldt seg siden de fikk invitasjonene.

Også irriterer jeg meg bittelitt over de som gir beskjed gjennom andre og ikke bruker en av de kontaktmulighetene vi oppga. :sjenert: Det hadde vært lettere å avklare om de vil ha hjelp til overnatting eller om det er noe spesielt vi skal ta hensyn til når det gjelder mat om de hadde tatt kontakt med oss direkte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier enten å svare med en gang, ellers så pleier jeg som oftest så svare 1-3 dager før fristen går it.

Skrevet

Mai kan jo være så mangt. Det er jo en måned til mai er over. Jeg ville nok holdt fristen med ok margin, men jeg hadde nok ikke slitt livet av meg for å være den første til å svare... Ellers hadde jeg svart utifra hvordan invitasjonene var lagt opp. Hadde jeg fått invitasjon sammen med resten av familien, hadde mamma fått ta seg av svaringen, hadde jeg fått min egen invitasjon i min egen postkasse hadde jeg helt klart tatt kontakt selv. Men hadde kontaktpersonen vært en kompis av forloveden til en jeg snakker med ukentlig, hadde jeg nok valgt den enkle løsningen og snakket med den av brudeparet jeg kjenner selv.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Vil bare presisere at de forskjellige kontaktmulighetene var vår e-post, telefon og vanlig adresse, ikke andre personer.

Skrevet

Jeg synes du er litt vel mye kontrollfreak nå ts.

Jeg forstår at dere er spente på hvor mange som kommer, det er helt naturlig. Når man ber så mange gjester, vil det mest sannsynlig alltid være noen som ikke gir beskjed. Da bør det ikke være verre enn at dere selv tar en telefon til de det gjelder og ber om å få avklart om de kommer. Det er selvfølgelig normal høflighet å gi beskjed innen tidsfristen selv, men hvis det ikke skjer må dere selv ta affære.

Når det gjelder de som gir beskjed via andre, så går det vel fint an for dere å ta en telefon til dem og få bekreftet at de kommer.

Det hjelper ingenting at du blir irritert over at folk ikke gjør som du vil.

Hvis folk ikke gir beskjed om at de trenger overnatting eller spesiell mat, så trenger de vel ikke det da.

Og husk for all del at ditt bryllup ikke er årets happening for gjestene deres.

Skrevet
Vil bare presisere at de forskjellige kontaktmulighetene var vår e-post, telefon og vanlig adresse, ikke andre personer.

Du virker rett og slett vanskelig, og er du så vrang slik at folk merker det - så er det faktisk ikke så rart at noen ikke svarer, for da er de rett og slett lei av maset ditt.

Skrevet

Det er også de som tar det som en selfølge at du forstår at de kommer.. Vi måtte ta en ringerunde til noen etter at fristen hadde gått ut... 2 par hadde glemt å svare og 3 par bare regnet med at vi forsto de kom, og det gjorde vi egentlig, men greit å få det bekreftet :ler:

Men ikke irriter deg, mye likere å vente til fristen er ute, å heller ta en telefon eller to... :jepp:

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Mai kan jo være så mangt. Det er jo en måned til mai er over. Jeg ville nok holdt fristen med ok margin, men jeg hadde nok ikke slitt livet av meg for å være den første til å svare... Ellers hadde jeg svart utifra hvordan invitasjonene var lagt opp. Hadde jeg fått invitasjon sammen med resten av familien, hadde mamma fått ta seg av svaringen, hadde jeg fått min egen invitasjon i min egen postkasse hadde jeg helt klart tatt kontakt selv. Men hadde kontaktpersonen vært en kompis av forloveden til en jeg snakker med ukentlig, hadde jeg nok valgt den enkle løsningen og snakket med den av brudeparet jeg kjenner selv.

Du virker rett og slett vanskelig, og er du så vrang slik at folk merker det - så er det faktisk ikke så rart at noen ikke svarer, for da er de rett og slett lei av maset ditt.

Så, så :troest: , presiseringen var til Humbleblomst og andre som svarer på tråden. Jeg har selvsagt ikke sendt noe presisering til gjestene, de har bare fått en invitasjon. Ingenting annet.

Jeg er bare spent og ville vite hvordan det er hos andre. :)

Skrevet
Så, så :troest: , presiseringen var til Humbleblomst og andre som svarer på tråden. Jeg har selvsagt ikke sendt noe presisering til gjestene, de har bare fått en invitasjon. Ingenting annet.

Jeg er bare spent og ville vite hvordan det er hos andre. :)

Jeg sjønte det ihvertfall :jepp: Jeg tror du bare er nødt til å smøre deg med tålmodighet, og vente til fristen går ut. Kan godt tenke meg at folk utsetter å forholde seg til like før fristen. Og svarer de ikke, tar du en rask telefon. Det er jo som nevnt over ganske vanlig at folk nevner at de kommer i en bisetning, og regner med at de har gitt nok beskjed. Vit at de nok ikke gjør det for å være vanskelig, men har man en travel og stressa hverdag er man ofte litt korttenkt også. :)

Skrevet

Jeg forstår at dere er spente på hvor mange som kommer, det er helt naturlig. Når man ber så mange gjester, vil det mest sannsynlig alltid være noen som ikke gir beskjed. Da bør det ikke være verre enn at dere selv tar en telefon til de det gjelder og ber om å få avklart om de kommer. Det er selvfølgelig normal høflighet å gi beskjed innen tidsfristen selv, men hvis det ikke skjer må dere selv ta affære.

Når det gjelder de som gir beskjed via andre, så går det vel fint an for dere å ta en telefon til dem og få bekreftet at de kommer.

Det hjelper ingenting at du blir irritert over at folk ikke gjør som du vil.

Hvis folk ikke gir beskjed om at de trenger overnatting eller spesiell mat, så trenger de vel ikke det da.

Og husk for all del at ditt bryllup ikke er årets happening for gjestene deres.

Er det mulig :kjefte:

Jeg synes også at bruden til tider kan være rimelig opptatt av hvordan hun vil ha det til sitt bryllup, hvordan gjestene bør kle seg, hvordan de skal oppføre seg osv. Men jeg har stor forståelse for at ts gjerne vil ha svar fra de inviterte via de alternativene de har valgt. Det kan da ikke være så vanskelig å svare brudeparet direkte på noen av disse måtene.

Å det å svare via andre synes jeg er direkte uhørt så lenge det ikke står i invitasjonen.

Skrevet

Jeg pleier alltid å ringe den som har invitert innen få dager etter at jeg har mottatt invitasjonen.

Jeg synes det er litt uhøflig å sende en sms eller å si det via andre.

Skrevet
Men jeg har stor forståelse for at ts gjerne vil ha svar fra de inviterte via de alternativene de har valgt. Det kan da ikke være så vanskelig å svare brudeparet direkte på noen av disse måtene.

Å det å svare via andre synes jeg er direkte uhørt så lenge det ikke står i invitasjonen.

Noen av våre gjester (tanter og onkler) har sagt til foreldrene våre at de kommer. Jeg synes det er naturlig når de har jevnlig kontakt med foreldre, og ikke med oss. Men det kan jo godt hende de gir beskjed til oss direkte etter hvert også. Jeg synes ikke det er noe å henge seg opp i. Så lenge man får beskjed, så er det vel greit.

Skrevet

En svarfrist betyr vel at en ikke behøver å svare før den tid... Det blir noe sært å forvente svar før fristen har gått ut.

Men jeg har forståelse for at det er frustrerende med folk som gir beskjed til andre.

Ps, vær forberedt på at alle ikke gir beskjed selv etter at fristen har gått ut.

Skrevet

Jeg svarer alltid i god tid før fristen, men det er vel en grunn til at du har satt en frist? Så lenge ikke fristen er utgått, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva problemet er.

Skrevet

Ta en ringerunde på fredag. Mange venter til siste dagen, andre har kanskje gitt beskjed til noen andre - som kanskje har glemt å gi beskjed videre? Kanskje invitasjonen har kommet bort i posten, eller reklamebunken? Kanskje de har glemt å svare? Ingenting å stresse over. Etter ringerunden på fredag har du full kontroll igjen, og i tillegg fått en hyggelig prat med gjestene dine :)

Skrevet

Jeg svarer av og til i siste liten (før svarfristen går ut) og har ikke tenkt at det er uhøflig. Men om det er viktig for deg å vite før fristen går ut hvem som kommer, av hensyn til planlegging og bestillinger, ville jeg sendt en sms eller ringt til de som ikke har sagt noe direkte til dere og sagt at pga frister fra f eks cateringfirmaet trenger dere endelig svar tidligere.

Jeg kan si meg enig i at det ikke er spesielt bra å svare via andre, men kan vel se for meg situasjoner hvor det er praktisk (grener av familien, en vennegjeng som snakker sammen og svarer som gruppe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...