Gå til innhold

opplysningssplikt hos offentlig ansatt,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når en offentlig ansatt opplever et forhold/situasjon, som bør meldes til barnevern,utenom arbeidstid, hvordan er det da med meldeplikten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når en offentlig ansatt opplever et forhold/situasjon, som bør meldes til barnevern,utenom arbeidstid, hvordan er det da med meldeplikten?

Mener du at jeg som ansatt ved Statens Vegvesen har noen spesiell meldeplikt i forhold til barnevernet?

Skrevet

Her kan du lese litt om meldeplikt.

Skrevet

da er den person som meg og deg. Ser du noe der eks barn lider/mishandles osv, så er det din f plikt å varsle. Stilling du har, betyr ingenting.

Hvem off. ansatt ser noe i arb.tiden da?

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg jobber som psykolog, men hvis jeg opplever et forhold som bør meldes til barnevernet privat - så melder jeg i fra som en privatperson. Min bekymringsmelding vil dermed bare vurderes på lik linje som andre meldinger. Det til tross for at jeg på jobb har kompetanse og makt til å ta avgjørelser om omsorgssvikt.

Mulig svaret mitt er helt på siden av det du spør om, men det var i hvert fall de tankene jeg ble sittende med.

Skrevet

Da er du privatperson og kan benytte deg av de rettigheter og muligheter du har som privatperson.

Skrevet
da er den person som meg og deg. Ser du noe der eks barn lider/mishandles osv, så er det din f plikt å varsle. Stilling du har, betyr ingenting.

Hvem off. ansatt ser noe i arb.tiden da?

Fikk opplysning om et barn i fritiden, jobber som styrer i en barnehage, og det var e selvfølge for meg å melde om dette, da barnet allerede var i barnevernets system og familien under oppsikt. Men dette var ikke rett ifølge familien det gjaldt...

Kunne aldri falt meg inn å la være å melde fra om et forhold hvor barn lider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...