Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er sykemeldt nå på 4. mnd, pga nakkesmerter og stress. Nakken plager meg mye med smerter, og det er nok mer enn stress som feiler den.

Men det verste er at jeg blir så utslått av småting. Hvis jeg drar ut for å treffe noen, f.eks til kaffe, er jeg helt utslått dagen etter. Etter et par timers sosialt samvær, detter jeg ut, kjenner jeg må hjem og hvile.

Nå på fredag møtte jeg sjefen min til kaffe et par timer. Merket jo at jeg anstrengte meg i møtet med ham. På ettermiddagen var det et annet sosialt samvær jeg følte jeg burde delta på, så jeg dro dit, og var der et par timer også.

Så har jeg da vært så sliten både lørdag og i dag. Trøtt og utslitt, slapp i kroppen, tung i hodet, greier ikke å være sosial eller delta i noe hjemme. Sånn har det vært flere ganger etter at jeg har gjort noe ekstra, f.eks å møte noen på kafe, altså små ting som ellers er helt vanlige.

Flere som har opplevd det samme? Og hvor lenge har det vart før en får mer energi? Dette plager meg, for det er nytt for meg, har ikke hatt det sånn før.

Jeg har nevnt dette for legen min, men vet ikke om hun skjønner dette her.

Forresten, jeg trener 3-4 ganger i uka, og det går helt fint, reagerer ikke sånn på det.

Endret av Nabodama
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste_gjest
Skrevet

Hei,

jeg også har det slikt, men ikke bare i forhold til sosialesammenkomster. Jeg har en lett depresjon og har rett og slett ikke mye energi til noe forutenom det aller viktigste. Jeg orker ikke så mye sosialt samvær med andre, har problemer med å stole på mennesker som i siste tiden har blitt værre. Jeg er mye sliten av alt, og orker ihvertfall ikke kontakt med mennesker som jeg oppfatter som negative og som krever mye energi (dvs. egoistiske og selvsentrerte mennesker). Men hva som kan være grunnen til at du føler som du gjør kan jeg ikke si. Det kan være så mye, se litt på situasjonen din. Hva kan være grunnen til du føler slik, det har helt sikkert noe med det at du føler deg stresset å gjøre. Snakk gjerne med fastlegen din om dette, evnt. sjekk jernnivået ditt og stoffskiftet, evnt. få henvisning til psykolog. Håper det vil ordne seg etterhvert.

Skrevet

Takk for svar:)

Det har helt sikkert noe med situasjonen som helhet å gjøre, som du sier.

Men jeg hadde skjønt det bedre om dette var tidligere i sykemeldingsperioden, nå har jeg jo vært borte fra jobb i snart 4 mnd, og enda er det sånn.

Jeg ønsker meg tilbake til jobben snart, men så lenge jeg er sånn som dette, virker det jo vanskelig.

Jern og stoffskifte er sjekket, og funnet ok:)

Skrevet

Jeg har slitt med akkurat det samme. Fant omsider ut at noe av grunnen til utmatteteheten var B12 mangel. Ettersom jeg har følt meg sliten, energitappet og stresset har jeg ikke hatt noen god holdning, jeg har sunket litt sammen og samtidig løftet skuldrene opp en del cm. konstant i flere år. Det jeg har orket har mest vært av viljestyrke.

Det har gått en del bedre etter jeg fikk TrioBe for vitaminmangelen og ble sendt til fysiotaerapi min. 2 ganger i uken. Der fikk jeg vite at jeg har brukt feil muskler i nakken og skuldrene. Man kan tydelig se at det er muskler mellom nakke og skuldre som kanskje ikke burde være så godt brukt. Som resultat av stresset og nakkespenningene har jeg fått spenningsmigrene som setter meg helt ut av spill om jeg spenner meg mye, i stressede perioder.

Utmattelsen, spenningen og migrenen har kommet i etterkant av en ganske tøff periode med mange bekymringer..

Jeg får også mer energi av trening.

Håper du finner en løsning :)

Skrevet

Kan du være utbrent? Da blir man utslitt av ingenting. Også aktiviteter som oppleves som positive blir slitsomme.

Jeg vil anbefale deg å ta hensyn til egne behov en tid fremover. Fortsett å trene hvis det ikke sliter deg ut. Det er bra! Men kutt ned på aktiviteter som tapper deg for energi. Forklar dette for dine nærmeste. Da forstår de hvorfor du oppfører deg annerledes enn du pleier.

Er nok også viktig at du ikke presser deg for raskt tilbake i jobb. Når du begynner igjen kan du kanskje få delvis sykemelding eller aktiv sykemelding. Hvis du presser deg før du er klar kan du gå på en ny smell med langvarig sykemelding.

Har du fått tatt blodprøver, sjekket blodtrykk og fått rekvisisjon til fysioterapi?

Skrevet

Jeg så akkurat at du hadde sjekket jern og stoffskifte. Legen min trodde først at det var jern -men de verdiene var fine. Etter det sjekket han mye forskjellig og til tross for at jeg har et kosthold med masse B12 tar altså ikke kroppen min opp dette gjennom maten på noen særlig måte.

Skrevet

Tusen takk for svar, det er godt å få noen råd og tips, for jeg ser det ikke så godt selv....elller, kanskje jeg ikke vil se at jeg f.eks kan være utbrent. Da er det på en måte lettere å mangle B12.

Det er jo ferie snart, og både sjefen og jeg håper jeg kommer tilbake i juni. Håper det skal gå bra, men da må jeg få litt klarhet i dette først, få mer energi, slik at jeg ikke blir utmattet av alt.

Men det kan jo hende jeg er utbrent eller noe lignende, og jeg er livredd for å være borte for lenge, men også redd for å gå på en enda verre smell. Jeg føler bare at alle begynner å pushe på nå (ikke legen), men både arbeidsplass og mannen min. Han har forøvrig aldri vært sykemeldt i hele sitt liv, men prøver så godt han kan å forstå hvordan det er.

Det har vært mye stress de siste årene i forbindelse med jobb, spesielt de siste to har vært tøffe.

Skal få sjekket B12, takk for tips om det.

Blodtrykket er lavt, og alle blodprøver har vært fine.

Jeg skal til fysioterapi, men det er ventetid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...