Gå til innhold

Barn som ikke er skolemoden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke skoleplikt, men undervisningsplikt her i landet. Kommer selv til å vurdere hjemmeunderisning om vi noen gang får barn, og det ser ut til å være en ok løsning.

Men det er tydligvis ikke et alternativ her, men vurdert andre muligheter enn offentlig skole om du ikke får innvilget utsatt start? Vet ikke hvor du bort, men steinerskole, montessori, globalskolen.no, og så er det noe som heter "nyskole" som jeg ikke aner hva er. Søk litt, og se hvilke alternativer du har i området.

Lykke til, håper dere finner en løsning :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke skoleplikt, men undervisningsplikt her i landet. Kommer selv til å vurdere hjemmeunderisning om vi noen gang får barn, og det ser ut til å være en ok løsning.

Men det er tydligvis ikke et alternativ her, men vurdert andre muligheter enn offentlig skole om du ikke får innvilget utsatt start? Vet ikke hvor du bort, men steinerskole, montessori, globalskolen.no, og så er det noe som heter "nyskole" som jeg ikke aner hva er. Søk litt, og se hvilke alternativer du har i området.

Lykke til, håper dere finner en løsning :)

Takk for tips, men jeg har fått innvilget utsatt skolestart! :)

Jeg har også vurdert andre skoler, men foreløpig tror jeg det blir skolen i nabolaget når den tid kommer.

Skrevet
Takk for tips, men jeg har fått innvilget utsatt skolestart! :)

Jeg har også vurdert andre skoler, men foreløpig tror jeg det blir skolen i nabolaget når den tid kommer.

:rodme:

Sånn går det når jeg ikke leser startinnlegget godt nok :rodme:

Jaja, godt jeg misforstod i halvsøvne :)

Skrevet
De kunne dessverre ikke hjelpe, men jeg registrerte en ny bruker slik at ts kan ta kontakt.

Det har jeg gjort! :)

Skrevet
Det kan vel variere fra kommune til kommune hvor vanskelig det er å få utsatt skolestart.

I barnehagen hvor jeg jobber, får vi til høsten beholde to av våre barn pga utsatt skolestart, etter anbefaling fra oss. Det var ingen vanskelig eller omfattende prosess å få til dette. God faglig dokumentasjon fra førskolelæreren var nok til å få utsatt skolestart.

I bhg der jeg jobber har vi et barn som skal begynne på skolen til høsten, til vår stor fortvilelse. Førskolelærer, spes.ped.støtteped, ergoterapeut, ppt, barnevern.....ja...alle involverte ser tydelig at dette barnet IKKE er moden for skolen. Men fordi foreldrene vil ha barnet på skolen så blir det slik.

Ingen instanser tør å tale foreldrene midt i mot og vi i bhg kan bare komme med sterke anbefalinger. Det er skikkelig fortvilende.

Gjest Gjest-M-
Skrevet
I bhg der jeg jobber har vi et barn som skal begynne på skolen til høsten, til vår stor fortvilelse. Førskolelærer, spes.ped.støtteped, ergoterapeut, ppt, barnevern.....ja...alle involverte ser tydelig at dette barnet IKKE er moden for skolen. Men fordi foreldrene vil ha barnet på skolen så blir det slik.

Ingen instanser tør å tale foreldrene midt i mot og vi i bhg kan bare komme med sterke anbefalinger. Det er skikkelig fortvilende.

Dette bunner jo i at det er foreldrene som har plikt til å gi sitt barn undervisning. Så lenge de insisterer på at barnet skal begynne på skolen, hjelper det ikke hva andre måtte anbefale.

Skjønner at dere som fagpersoner er fortvilet over dette. Vi som jobber i barnehage, ser jo barna i en annen sammenheng enn foreldrene, og kan vurdere hvorvidt barnet er klare for skolen.

I min kommune, er det som regel ikke noe problem å få innvilget utsatt skolestart, hvis foreldre og andre instanser søker om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...