msplum Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Hvordan gjør dere det i forhold til overnatting for tilreisende? Er det forventet at vi betaler overnatting for gjestene? Hva med forlovere? Min forlover må reise fra Alta til Stavanger. Bør jeg betale for reisen og overnatting for henne? I tillegg til kjolen og frisør?
Humleblomst Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Du trenger ikke å betale for noe som helst, men det kan være lurt å tenke litt gjennom hva som er som er viktig for deg. Hvis folk ikke kan komme fordi det er for dyrt, vil du da bli lei deg? Isåfall bør du betale overnatting for gjestene. Og det kan være lurt å legge med i invitasjonen et ark med informasjon om hva overnattingen går ut på hvis du arrangerer den, og eventuelt hvor mye det vil koste per person. Hvis du ikke skriver noe om det, ordner folk seg selv, og det forventes ingenting(mest sansynlig ihvertfall). Angående forloveren din bør du legge fram hvordan det blir når du spørr henne. Hvis du blir lei deg om hun må si nei fordi det blir for dyrt, må du vurdere om du vil betale for henne. Blir du sint om hun møter opp med hår som ikke er profesjonelt satt opp eller i en kjole som hun brukte til jul i fjor, må du betale kjole og hår. Så enkelt er det!
Fun Light Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 I utgangspunktet regner folk med å betale for moroa selv vil jeg tro.. Det som kan være lurt er å presisere at for dere er det gave i seg selv at de kommer - så de ikke trenger å la være å komme fordi de ikke har råd til gave på toppen av alt annet! Vi har reservert ti hytter av god standard på en campingplass, og kommer til å informere tilreisende om dette. (Dette fordi vi gifter oss på bygda hvor det kun er ett hotell - og dette er uaktuelt for oss å oppmuntre til å bruke pga dårlig standard/service..) Dermed bestemmer folk selv hvordan de vil bo, men vi har hjulpet de på vei ved å reservere overnatting. Dette betaler selvsagt gjestene selv, men er et rimelig og greit alternativ. Ei venninne av meg har masse folk langveisfra, og kommer til å "stue" folk sammen i hus og hytter de har i familien. På den måten får alle et sted å overnatte, og gratis hvis de ikke velger noe annet alternativ! Når det gjelder forlover så tenker jeg at vedkommende betaler reisen selv så sant hun har mulighet.. Hun visste vel at det var et stykke å reise idet hun sa ja? Kanskje turte hun ikke si at det ble vanskelig med penger, og alternativet er jo at du tilbyr deg å betale halve reisen eller noe.. Jeg håper ihvertfall ikke min forlover regner med at jeg betaler kjole og håroppsett, for det hadde jeg ingen planer om. Jeg velger heller å ta henne med på en spabehandling i forkant, og gir henne et smykke som takk for at hun ønsket å være forlover. Mye mer personlig og et mer minne fra bryllupet syns jeg!
Yoshi Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 (endret) Vi ordnet med et romtilbud på et Hotell midt mellom kirken og festlokalene. De som ville bo der bestile via oss og fikk det billigere. Men de måtte betale for selve rommet selv. Nå fikk vi det billigere fordi min mor jobbet på hotelskjeden, men det går sikkert an å fikse noe slikt. Med forlover spurte jeg henne om hun ville at jeg skulle spandere hår eller hotellrom for henne. Hun valgte håret, men fikk også rommet billigere. Endret 27. april 2008 av Yoshi
Sympatia Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Nei,det betaler de fint selv. Men du kan prøve å få ordna det billig på et hotell, gruppepris eller noe slik. Uansett, en viktig ting!! Skal du gifte deg i sommer er det mest sannsynlig for seint å få booket noen rom no. Det skal man egentlig lagt av allerede i januar til dine gjester.
msplum Skrevet 27. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2008 Ok. Takk for innspill! Jeg vil prøve å ordne privat (gratis) overnatting så langt det er mulig, men vet ikke om jeg klarer å få plassert alle. Jeg er vel egentlig innstilt på å betale reisen for min forlover i hvert fall. Vi skal ikke gifte oss før sommeren 09 så jeg har god tid på å planlegge, men det er greit å få sånne ting inn i budsjettet, slik at vi ikke får oss et sjokk
Concertina Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Vi har tenkt til å la endel overnatte hos oss, blir vel nærmeste familie (vi har ikke så stor plass) det er mulig noen kommer med campingvogn og den kan parkeres utenfor (et vennepar av meg lurte på om de kunne campe i telt i hagen ). Ellers så har svigerfar reservert et hus gjennom jobben hvor det er plass til endel tilreisende, er et stykke unna festlokalet, men vi setter opp taxi på natta tenker jeg. Har også tenkt å ta kontakt med et hotell i nærheten og spørre litt på rabatter etc, men gjestene må betale rommene selv. Vi har desverre ikke råd til å betale overnatting til alle tilreisende, det er veldig mange, heldigvis så er det mange som har kjentfolk i området så det bør gå greit.
Possibly Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Nei, vi har ikke betalt overnatting for gjestene. Vi har tilbudt en del av dem å bo privat hos familie som har hus i nærheten, men de vil heller bo på hotell. Det er selvsagt helt greit, men da synes jeg det er rimelig at de betaler det selv.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Gjestene må da klare å finne seg plass å bo selv. Hvis ikke kan de takke nei til å komme. Bryllup er dyrt nok fra før.
Jade Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Jeg tviler på at noen forventer at ikke-styrtrike folk skal betale overnatting til sine bryllupsgjester. Det har jeg aldri opplevd før. Og hvor skulle grensen gått da? Skulle man betalt reisen deres også? Finklærne? taxi? Vi bor heldigvis i en stor by, så her er det overnatting for alle prisklasser! Skulle noen likevel ikke ha råd til overnatting på toppen av det hele, så skulle vi nok ha klart å finne en gratis seng til vedkommende!
msplum Skrevet 29. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2008 Jeg tviler på at noen forventer at ikke-styrtrike folk skal betale overnatting til sine bryllupsgjester. Det har jeg aldri opplevd før. Og hvor skulle grensen gått da? Skulle man betalt reisen deres også? Finklærne? taxi? Vi bor heldigvis i en stor by, så her er det overnatting for alle prisklasser! Skulle noen likevel ikke ha råd til overnatting på toppen av det hele, så skulle vi nok ha klart å finne en gratis seng til vedkommende! Takk for mange svar. Jeg syns dette var litt vanskelig. Har aldri egentlig tenkt på bryllup og sånne ting før, så jeg har ikke peiling på hva som er vanlig eller ikke vanlig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 Hei, Det er ikke forventet at du skal betale for gjestene dine. Det du kan gjøre er å prøve å få rabatterte priser på et hotell, eller uansett å anbefale de fleste tilreisende å bo å¨samme hotell (billigere å dele en taxi, mer sosialt under frokosten etc). Når det gjelder forloveren din er jeg litt usikker, jeg ønsker å ha min forlover tilstede også dagen før jeg gifter meg og kommer da til å tilby henne privat overnatting denne dagen. Dersom det er nok for deg at hun kommer samtidig som alle andre er det ikke noe å tenke på.
Sol79 Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Som forlover hadde jeg forventet å få hår og sminke påspandert siden man uansett er med bruden i frisørsalongen. Noe annet syns jeg er smålig.
Gjest smotti Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Som forlover hadde jeg forventet å få hår og sminke påspandert siden man uansett er med bruden i frisørsalongen. Noe annet syns jeg er smålig. Jøje meg... hvor ble det av æresfølelsen av å bli valgt som forlover?? Til TS: Jeg har stappet alle de unge med dårlig råd i den lille leiligheten vår. Dette inkluderer da forloverene våre med følge pluss en vennine. De andre har jeg ordnet en bra rabatt for på hotellet og har booket rom for dem. Jeg tenker på å betale håroppsetting for forloveren min... men reisen ned hit betaler hun selv..
Alvelin Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Som forlover hadde jeg forventet å få hår og sminke påspandert siden man uansett er med bruden i frisørsalongen. Noe annet syns jeg er smålig. Jeg var forlover i fjor sommer, og forventet da ikke noen av delene.. - ikke fikk jeg det heller. Brudeparet har ikke kjempegod råd, og jeg ville jo reist til friøren uansett.
Possibly Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Jeg var forlover i fjor sommer, og forventet da ikke noen av delene.. - ikke fikk jeg det heller. Brudeparet har ikke kjempegod råd, og jeg ville jo reist til friøren uansett. Samme her. Jeg har også vært forlover, og forventet ikke at sånt skulle bli spandert. Det ble det heller ikke.
Sol79 Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Nei, det er kanskje greit å bruke et par hundre tusen på bryllup og 20-30 000 på brudekjole med utstyr, men en tusenlapp for å fikse håret til forloveren det er for mye forlangt? Seriøst? Forloveren er jo med bruden i salongen uansett, og den dagen jeg skal gifte meg hadde jeg følt meg smålig om jeg ikke spanderte dette på forloveren min.
Gjest smotti Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Nei, det er kanskje greit å bruke et par hundre tusen på bryllup og 20-30 000 på brudekjole med utstyr, men en tusenlapp for å fikse håret til forloveren det er for mye forlangt? Seriøst? Forloveren er jo med bruden i salongen uansett, og den dagen jeg skal gifte meg hadde jeg følt meg smålig om jeg ikke spanderte dette på forloveren min. veldigt godt å se at du satt deg inn i den økonomiske situasjonen til de enkelte, og har stålkontroll på utgifter rundt bryllup..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 Nei, det er kanskje greit å bruke et par hundre tusen på bryllup og 20-30 000 på brudekjole med utstyr, men en tusenlapp for å fikse håret til forloveren det er for mye forlangt? Seriøst? Forloveren er jo med bruden i salongen uansett, og den dagen jeg skal gifte meg hadde jeg følt meg smålig om jeg ikke spanderte dette på forloveren min. Dummeste jeg har hørt, jeg tror ikke forloveren min skal være med til frisøren, var ikke en gang klar over at det var en "regel". Hun har mer enn nok med å passe på sine egne barn tidligere på dagen.
Sol79 Skrevet 30. april 2008 #20 Skrevet 30. april 2008 (endret) Jeg legger egne erfaringer til grunn for mitt svar. Mulig det er det dummeste du har hørt (du kan forøvrig ikke ha hørt mye), men det er i hvertfall vanlig i mitt miljø. Forloveren bruker å ha barnepass den dagen, og er selvfølgelig med til frisørsalongen for å få fikset sitt eget hår og sminke. Forøvrig var det ment som et svar at jeg ikke syns det er nødvendig å spandere hotellrom på forloveren, men at man i hvertfall bør spandere oppsett av hår og sminke - om det er ønskelig. Og forresten, dette er et forum, du bør ikke oppfatte et medlems mening som en regel... Endret 30. april 2008 av Sol79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå