Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Kan noen forklare meg litt om den 23/5 regelen? hva er dette forno? har man noen fordel av dette?
Malibulita Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 (endret) Hvis du er 23 år og kan dokumentere at du har jobbet/gått på skole/folkehøgskole i minst fem år kan du komme inn på studier som "bare" krever studiekompetanse. Altså, en fordel for de som ikke har generell studiekompetanse. Som det står på sidene til samordna opptak: Søkere som er studiekvalifiserte på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års arbeidserfaring/utdanning) får poeng på grunnlag av karakterene i studiekompetansefagene + evt. tilleggsfag. De får kun karakterpoeng dersom de har karakter i samtlige studiekompetansefag. Søkere som ikke har det, blir ikke poengberegnet, men får en individuell vurdering. Endret 27. april 2008 av Malibulita
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Hvis du er 23 år og kan dokumentere at du har jobbet/gått på skole/folkehøgskole i minst fem år kan du komme inn på studier som "bare" krever studiekompetanse. Altså, en fordel for de som ikke har generell studiekompetanse. Som det står på sidene til samordna opptak: Søkere som er studiekvalifiserte på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års arbeidserfaring/utdanning) får poeng på grunnlag av karakterene i studiekompetansefagene + evt. tilleggsfag. De får kun karakterpoeng dersom de har karakter i samtlige studiekompetansefag. Søkere som ikke har det, blir ikke poengberegnet, men får en individuell vurdering. Du må fullføre engelsk, naturfag, norsk, matte, nyere historie og samfunnsag for å kunne studere... disse fagene ferdig + over 23 år og minimum 5 års erfaring fra arbeidsliv/skole er et must. Alderspoengene regnes først fra året du fyller 24 etter denne ordningen..og du blir tatt inn til høyere studier etter ordinærkvoten (den høyeste beregninga). Tar du voksenopplæring i kommunen din vil du bli kvalifisert til å bli tatt opp til høyere utdanning etter 23/5 regelen Lykke til!
Gjest Gjest_Milly_* Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Du må fullføre engelsk, naturfag, norsk, matte, nyere historie og samfunnsag for å kunne studere... disse fagene ferdig + over 23 år og minimum 5 års erfaring fra arbeidsliv/skole er et must. Alderspoengene regnes først fra året du fyller 24 etter denne ordningen..og du blir tatt inn til høyere studier etter ordinærkvoten (den høyeste beregninga). Tar du voksenopplæring i kommunen din vil du bli kvalifisert til å bli tatt opp til høyere utdanning etter 23/5 regelen Lykke til! Har en datter som var litt uheldig på videregående, og havnet i et litt dårlig miljø. Hun har fullført allmenn påbygg (altså 3. året på videregående), men av forskjellige grunner mangler hun eksamen i norsk og naturfag. Hun vil være 23 neste år - og ønsker å begynne å studere høsten -09 .. Vil det være mulig for henne uten å ta disse to eksamenene som hun mangler? Hun har jobbet i alle år fra hun var 17 - fulltid fra hun var 19. Jeg har bedt henne ta en samtaletime med en rådgiver på universitetet - men det hadde vært greit å høre om noen vet?
Gjest Gjest_Anie_* Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Det KAN være mulig for henne å komme inn etter 23/5-regelen ja, men sjansen for at hun kommer inn er mye større hvis hun tar de to fagene hun mangler og får generell studiekompetanse. Det er nemlig studiestedet som må foreta en vurdering om hvorvidt de skal gi henne en plass eller ei (så det kommer jo helt an på hvo rmange søkere det er også). Hun må sende inn alt av attester, og det er greit å gjøre research god tid i forveien sånn at man plutselig ikke står der og mangler papirer. Siden hun kun mangler to fag syns jeg hun bør ta de til høsten og evt. våren, så er hun sikret. Det er mange som har blitt "lovt" av studiested at de kommer inn etter 23/5-regelen, men så står de plutselig der med skjegget i postkassa og uten studieplass...
Gjest Gjest_Milly_* Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Tusen takk for informasjon ... vet du hvordan det er med fagbrevet? Gir fagbrev en person generell studiekompetanse? Datteren min hadde nemlig bestått Salg og service med flotte resultater da hun valgte Almenn påbygg istedet for å gå ut i lære. Lurer på om det derfor hadde vært like greit å ta den praktiske fagprøven?
Gjest Gjest_Anie_* Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Fagbrev gir ikke generell studiekompetanse nei, så hvis det var studiekompetanse hun ville ha var det like greit av å henne å ta påbygg. Men har man først fagbrev er det færre fag/timer man trenger på påbygg for å få studiekompetanse - det var i hvertfall det tidligere...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Jeg har svennebrev og over 5 års utdannelse og kom inn på 23/5 regelen/realkompetanse da jeg hadde tatt matte og engelsk i tillegg.
Gjest Gjest_Milly_* Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Hun har tatt allmenn påbygg - men mangler 2 eksamener (av personlige grunner) .. men selve amenn påbygg er fullført .. Hun har jobbet i over 5 år og er i full jobb nå hvor hun skal ta fagbrevet nå .. Det er på grunnlag av dette at jeg trodde hun kanskje ville kunne oppnå generell studiekompetanse .. og ikke reell, for det vet jeg at ikke går uten å ta ekstra-fag .. Er det noen som vet om dette vil gå?
Ce'Nedra Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 Hun har tatt allmenn påbygg - men mangler 2 eksamener (av personlige grunner) .. men selve amenn påbygg er fullført .. Hun har jobbet i over 5 år og er i full jobb nå hvor hun skal ta fagbrevet nå .. Det er på grunnlag av dette at jeg trodde hun kanskje ville kunne oppnå generell studiekompetanse .. og ikke reell, for det vet jeg at ikke går uten å ta ekstra-fag .. Er det noen som vet om dette vil gå? Hvis hun har jobbet i 5 år og har fagene norsk, matematikk, samfunnslære, nyere historie og naturfag kan hun komme inn. Hvis ikke kommer hun ikke inn via den regelen. Jeg manglet et par fag og tok disse som privatist, så da kom jeg inn på høyere utdanning med 23/5-regelen. Søsteren min strøk på nynorsken gang på gang. Derfor jobbet hun med noe som var relevant for hennes utdannelse og kom inn på høgskolen på realkompetanse. Da må du være over 25 år, men skolen har ellers litt forskjellige krav.
Gjest Gjest_Milly_* Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Hvis hun har jobbet i 5 år og har fagene norsk, matematikk, samfunnslære, nyere historie og naturfag kan hun komme inn. Hvis ikke kommer hun ikke inn via den regelen. Jeg manglet et par fag og tok disse som privatist, så da kom jeg inn på høyere utdanning med 23/5-regelen. Søsteren min strøk på nynorsken gang på gang. Derfor jobbet hun med noe som var relevant for hennes utdannelse og kom inn på høgskolen på realkompetanse. Da må du være over 25 år, men skolen har ellers litt forskjellige krav. Tusen takk til fin tilbakemelding Hun har visst endelig bestemt seg for å ta de to resterende eksamene istedet for fagbrevet ... jaja, vingling lenge leve
Gjest Chrissy82 Skrevet 17. juli 2008 #12 Skrevet 17. juli 2008 Jeg kom inn på skole i fjor på 23/5 regelen.. Jeg har ikke studiekompetanse.. men fagbrev og over 5år jobberfaring..
Ce'Nedra Skrevet 17. juli 2008 #13 Skrevet 17. juli 2008 Jeg kom inn på skole i fjor på 23/5 regelen.. Jeg har ikke studiekompetanse.. men fagbrev og over 5år jobberfaring.. Om man ikke kan poengberegnes, kan man komme inn på realkompetanse. http://info.samordnaopptak.no/stud_kompeta...ng/23_5_regelen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå