Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Jeg er 22 år, 165 cm og veier 52-53 kg.. vil ned til 48 kg til sommeren, altså fire-fem kg (ja, det høres sikkert for noen litt lite ut, men det er trivselsvekten min og kler meg best). Har alltid spist ekstremt mye og usunt, og kroppen min har ikke godt av dette! denne uken har jeg spist sunn mat med fokus på mer proteiner og sunt fett og mindre karbohydrater. Har også prøvd å få lagt inn et par treningsøkter! Gikk ned 1,5 kg på 4 dager, garantert masse vann som forsvant. Men det jeg lurer på om er om jeg kan nå den vekten i løpet av 1-2 måneder ved å spise sunt 6 dager i uken, men å unne meg en dag hvor jeg spiser akkurat hva og så mye jeg vil? i dag har jeg f.eks hatt min usunne dag og spist frokost : tre brødskiver m/ soft light og nugatti lunsj : 2 solskinnsboller middag : masse nachos m/ ost, guacamole, kesam, salsa, karbonadedeig. kveld : godteri vil denne ene dagen med usunn mat ødelegge for resten av uken eller er det greit å unne seg en dag med "søppel" for ikke å sprekke etter kort tid?
X-life Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 (endret) Jeg synes du overdriver den usunne dagen, og den bremser nok vekttapet ditt ja. Leveren din har en maksgrense på ca 50 gram fruktose, og sukrose som du stapper innpå denne dagen er faktisk 50 % fruktose. Fruktose egner seg ikke til lagring i muskulatur, så overskuddet blir styrt til fettvevet. En spisedag er godt for alle som trener intensivt flere ganger i uka og er på diett med kaloriunderskudd, men spisedag treninger ikke være lik søpledag. Holder du deg til sunne matvarer, med fokus på høyere inntak av karbohydrater, så vil du nå målene dine raske! Dersom du må ha litt søppel, så la det bli til ett måltid. Ikke hele dagen. Endret 26. april 2008 av X-life
Gjest Bolledeig Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Skal vi se (med litt grov ca-regning, kan komme på detaljer om interesse): Frokost: 590 kcal Lunsj: 770 kcal Middag: 1050 kcal (og tro det eller ei, her var jeg beskjeden) Kvelds: (100 g melkesjokolade) 550 kalorier sum kaloriinntak: 2968 kalorier iflg somebody er kaloribehovet for en på 52 kg (med forbehold om feilmargin) 1829 kalorier. Dette gir et kalorioverskudd på 1139 kalorier. om du går for et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen (0,5 kg ned i uken) har du mao sabotert i overkant av 1/3 av ukens innsats.
Carebear1 Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 (endret) -. Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest ts Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Tror nok middagen inneholder godt over 1050 kcal, sikkert flere hundre kcal bare i ost! takker for svar dere.. æsj, visste vel innerst inne egentlig svaret, var nok heller det at jeg ikke ville vite det! tror nok bare jeg må bite i det sure eplet og slutte å lure meg selv, og heller holde meg til en pk center (366 kcal) på fredags- eller lørdagskvelden, og ikke skeie fullstendig ut! Men hvis jeg da holder meg til den "sunne linje" vil jeg da nå målet mitt til sommeren? er jo ikke lenge igjen, og går jo ikke like fort ned siden jeg er relativt slank i utgangspunket?
Gjest ts Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 Du har nok rett Melania, men er litt sånn alt-eller ingenting menneske, hvis jeg først smaker må jeg ha ALT! er ganske slank ja, så derfor er det ikke sikkert det er bare,bare å gå ned 4-5kg.. men siden jeg spiser så utrolig usunt og mye fra før bør jeg i utgangspunktet kunne ha gode forutsetninger for å gå ned hvis jeg spiser sunt og legger meg i kaloriunderskudd? eller? har veldig god peiling på matvarer og kcal, og hva som er godt for kroppen så er nok ikke fare for at jeg feilberegner og spiser for mye som jeg vet mange gjør..
Gjest Frosk Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Du vil ned til 48 kg, som vil gi deg en BMI på 17.6...? Det høres ikke "litt lite" ut, det er lite.
Gjest ts Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Sånn bmi-regning sier egentlig veldig lite! no offense, men du vet ikke hvordan jeg ser ut.. jeg er slank ja, men 48 er trivselvekten min.. ser ikke for tynn ut, det er dette som kler meg best! Folk er forskjellig, selv om noen veier det samme kan de ha helt ulik kroppsfasong..
Carebear1 Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest Reka Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Personlig har jeg ingen tro på slankekurer som innebærer å telle kalorier. På et så strengt regime er det jammen meg ikke rom for menneskelige utskeielser. Hvilken glede har man egentlig av å telle kalorier på alt man dytter i seg? Det stresser jo bare hele prosessen, og gjør det så vanskelig for mange at man innimellom sprekker TOTALT (hvilket TS har erfart). Er det ikke bedre å tenke på hva man spiser ut fra ren fornuft fremfor kaloritelling? Spis mer knekkebrød fremfor brød, kjøttpålegg fremfor ost, skummet melt fremfor lett, grov pasta fremfor ordinær, rent kjøtt fremfor pølser og kjøttdeig... osv. Da kan man iallfall ha det ok, selvom man ønsker å gå ned i vekt, og samtidig kan man faktisk unne seg en godbit innimellom - uten å få panikk fordi dagens kaloriinntak er overskredet med 345,567 kalorier. Denne metoden funker flott for meg når jeg trenger å ta av noen kg. Gjør man dette en periode går man som regel lett ned til matchvekt. Og det uten å føle at en egentlig ofret stort på veien. Veldig enig i dette innlegget spesielt Personlig har jeg ingen tro på slankekurer som innebærer å telle kalorier.
Gjest Bolledeig Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 Personlig har jeg ingen tro på slankekurer som innebærer å telle kalorier. På et så strengt regime er det jammen meg ikke rom for menneskelige utskeielser. Denne metoden funker flott for meg når jeg trenger å ta av noen kg. Gjør man dette en periode går man som regel lett ned til matchvekt. Og det uten å føle at en egentlig ofret stort på veien. Så bra Men.... Jeg har skrevet litt om dette tidligere men jeg gjentar bare noe jeg har tidligere nevnt. - Kaloritelling er ikke ensbetydende med hysteri, og det er ikke ensbetydende med sultekurer eller umenneskelige regimer. - Man går ned i vekt når kalorier inn < kalorier ut. Enkelte trenger ikke telle for å vite dette og klarer det med mindre justeringer, og det er supert for dem. Men svært mange overvurderer/undervurderer kaloriinntaket såpass at det kan være på god hjelp på veien. - Jeg teller kalorier når jeg ønsker å gå ned i vekt,men det betyr ikke at jeg ikke unner meg noe godt innimellom. Av og til er det greit å telle litt faktisk for å sjekke at man spiser NOK og ikke havner i sultmodus. I tillegg gjør det at jeg slipper å gå i ukesvis og håpe at jeg går ned i vekt, når jeg teller vet jeg at jeg vil gjøre det. Men igjen, dette avhenger også av personligheter. Jeg elsker tallknusing, regning, prosentandeler, og alt som har med sånne ting og gjøre, kan være derfor kaloritelling apellerer til meg. Jeg lever absolutt ikke noe liv i forsakelse av den grunn
Gjest Gjest_mummitrollet_* Skrevet 27. april 2008 #12 Skrevet 27. april 2008 Bmi sier faktisk en hel del, spes hvis det tipper under 18. Det er særlig hvis bmi er i overkant av 25 og man likevel er godt trent (mye muskler) at man kan se bort fra bmi. Ikke noe poeng å skulle bli undervektig. Du sier det er trivselsvekten din, psykisk kanskje, men kroppen din hadde nok trivdes bedre på en høyere vekt.
Merenwen Skrevet 27. april 2008 #13 Skrevet 27. april 2008 Jeg er i motsetning til andre her, for å ha en slik "spisedag". Spiser sunt og trener i ukedagene, men hver lørdag spiser jeg det jeg føler for. Tingen er å ikke overdrive, jeg bruker som regel å spise 100-200 g smågodt(ikke sjokolade), og kanskje en ekstra god "usunn" middag. Dette gjør at jeg har så og si ingen søtsug ellers i hverdagen, og lørdagen og helga blir ekstra kos siden jeg da får mitt lørdagsgodt! Denne metoden funker for meg iallfall (176 og 54-55 kg). Tror faktisk det er positivt for forbrenninga også. Men selvfølgelig, det varierer sikkert fra person til person hva som funker. Jeg kjenner uansett mange som er for og tror på spisedag.
Gjest Bolledeig Skrevet 27. april 2008 #14 Skrevet 27. april 2008 Jeg tror på spisedag, men spisedag er feilaktig tolket til å være en ukentlig matorgie hos ganske mange, og en del tar sånn av på spisedagen at de ødelegger nesten hele ukens innsats, og det blir jo litt dumt igjen
Gjest ts Skrevet 27. april 2008 #15 Skrevet 27. april 2008 Det jeg mener med at jeg kan mye om kcal og næringsinnhold er det at jeg har en veldig god oversikt, det betyr ikke at jeg hysterisk teller ned til hver minste kalori hver gang jeg putter noe i munnen! jeg ser i hvertfall ofte at folk ikke har snøring på hva forskjellige matvarer inneholder, det er faktisk greit å kunne litt om dette, som bolledeig sier. mange tror de ligger i kaloriunderskudd når de faktisk ikke gjør det. og f.eks vite det at selv om frukt og nøtter er sunt kan man ikke spise ubegrensede mengder av det hvis man vil ned i vekt/la være å legge på seg. den siste tiden har jeg ikke noe som helst, nettopp fordi jeg har lært såpass mye over lengre tid at jeg vet at ved å spise riktig type mat og mengde lå jeg på ca 400-500 kcal i underskudd! og ja, jeg vet at bmi i noen tilfeller kan være en pekepinn på om man ligger på rett vekt.. men ikke i alle tilfeller! den vekten passer meg godt og nei, det ligger ikke bare i hodet mitt! hele familien min består stort sett av leger og sykepleiere og det har overhodet aldri vært noen som helst bekymring for vekten min. nettopp fordi det er slik jeg ser ut! Jeg spurte til og med min far en gang som er lege at jeg har en bmi som sier jeg er undervektig.. dette lo han bare av, fordi han ser at jeg er naturlig slank og har aldri hatt noe problemer med mat.. spiser stort sett det jeg vil, men dette er ikke alltid bra det heller.. selv om man er slank, betyr det ikke at man bør pøse på med boller, pizza og godteri! vil gjøre noe med dette og i tillegg miste de få kiloene jeg har lagt på meg!
Gjest Peachbud Skrevet 27. april 2008 #16 Skrevet 27. april 2008 Greit med én dag i uken med usunn mat, men alt en spiser denne dagen bør ikke være usunt. Jeg ville spist sunn frokost og lunch, også noe kos til middag og kvelds. (Akkurat nachos med ost er jo helt vilt usunt. Blir jo omtrent det samme som å spise chips med smør på til middag. Ville ikke spist akkurat det én gang i uken). Om du kan greie å nå målet ditt kommer an på så mange ting. For meg hadde det ikke gått. Du er heldig som er så slank selv om du spiser mye.
Eplekake Skrevet 27. april 2008 #17 Skrevet 27. april 2008 Da jeg var student i Danmark bodde jeg sammen med to jenter og vi var alle glad i mat og godis. Vi bestemte oss for å ha en "junkfood-day" vi spiste sunt hele uken og sykklet og svømmte masse. en kveld i uken, som regel fredag eller søndag, spiste vi hamburger eller pizza og godis og så på film. Det funket fint og var en grei måte å begrense utskeielsene på.
Gjest Peachbud Skrevet 27. april 2008 #18 Skrevet 27. april 2008 Da jeg var student i Danmark bodde jeg sammen med to jenter og vi var alle glad i mat og godis. Vi bestemte oss for å ha en "junkfood-day" vi spiste sunt hele uken og sykklet og svømmte masse. en kveld i uken, som regel fredag eller søndag, spiste vi hamburger eller pizza og godis og så på film. Det funket fint og var en grei måte å begrense utskeielsene på. Nam! Hørtes deilig ut, kanskje det var en tanke.
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 27. april 2008 #19 Skrevet 27. april 2008 Jeg er 163 og veier 54. har hele livet spist akkurat hva jeg vil og så mye jeg bare vil, og vekten var stabilt på 49. Men har nå altså gått opp, og vil ned de få kg, til under 50 igjen. Det høres lite ut, men i likhet med TS, så er ikke bmi alltid riktig.. Jeg føler meg blubbete, ettersom sideflesket tyter ut over buksekanten, og lår og rumpe er litt store.. Så har kuttet ut snop og slikt i hverdagen, og begynt å trene litt.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #20 Skrevet 27. april 2008 Jeg er nok akkurat like glad i godteri som det du er. Da jeg var 25 bestemte jeg meg for å gå ned 10 kilo. Jeg jogget 30 minutter hver dag og spiste lite og sundt alle dager utenom lørdag. Lørdager fråtset jeg i alt jeg hadde lyst på . Med denne "kuren" tok det meg nøyaktig en måned å gå ned de ti kiloene. Så det går godt ann!! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå