estrella Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Noen som kan fortelle meg hvordan matten er på lærerutdannelsen og kanskje fagene generelt?
Malibulita Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Matematikken på lærerhøgskolen er helt grei, med litt jobbing klarer du det glatt. Jeg har bare 1my fra før, så det er altså ikke så veldig vanskelig! Alle fagene er helt ok. Matematikk, norsk, krl, pedagogikk og glsm(grunnleggende lesing, skriving og matematikkopplæring, altså begynneropplæring) er obligatoriske fag de to første årene, og i disse leverer du en mappe og tar en eksamen. Jeg vet ikke hva du vil vite om fagene, men skal svare hvis du spør mer spesifikt!
Grissini Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Matematikken på lærerhøgskolen er helt grei, med litt jobbing klarer du det glatt. Jeg har bare 1my fra før, så det er altså ikke så veldig vanskelig! Jeg er ikke enig med deg. Jeg var litt sjokkert over nivået på matematikken når jeg tok den i 2000. Jeg hadde forventet meg mye mer metodikk. Jeg har også 1MY (fikk 5), og hadde aldri vært borte i derivasjon, sannsynlighetsregning osv. Nå er ikke jeg noen realist, men det ble noen timer med papsen rundt kjøkkenbordet for å si det sånn. Jeg klarte meg fint (fikk 1,9 på skriftlig og 2,2 på muntlig), men det krevde mye arbeid! Jeg er nå adjunkt med opprykk og må si at det dessverre er fint lite fra årene på lærerhøyskolen jeg føler jeg tar i bruk i hverdagen, bortsett fra det lille vi hadde av metodikk og praksis.
Malibulita Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Vi hadde iallefall ganske mye didaktikk, kanskje det har kommet mer etter du gikk lærerskolen? Og jeg sa ikke at matematikken er sånn at man surfer gjennom uten forkunnskaper, man må jobbe for det, men man klarer det! Hvis man ikke er veldig dårlig i matte i utgangspunktet da, men om man omtrent stryker i matte på vgs så kommer man ikke inn på lærerskolen med dagens regler. Så selv om det er noen vanskelige temaer i matematikken på lærerskolen, så skal det gå bra om man går inn for det!
Gjest Ballerina Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Der hvor jeg går synes jeg matten er helt grei - om man jobber med den. Hos oss er det kun matte, ikke noe didaktikk i det hele tatt. Jeg hadde kanskje forventet meg mer av det... Uansett, med litt jobbing klarte jeg meg helt fint forrige semester; tallære og statistikk og sannsynlighet. I år håper jeg at jeg står på eksamen... geometri, algebra og funksjoner dette semesteret. Synes iallfall dette er mye vanskeligere enn forrige!!
estrella Skrevet 27. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2008 Jeg ligger på 4+ nå, i allmennfaglig påbygg(i matten). Har hatt 7 timer med matte hver fredag, i og med at jeg faktisk kun går andre året på videregående(barn-og ungdom) og skal ikke ha matte før neste år egentlig. I år kan jeg ikke gi meg selv skryt for å ha jobbet så hardt med skolearbeidet, jeg har faktisk aldri gjort en eneste matteoppgave i lekser dette året, men jeg har jo kommet igjennom hele boken da på skolen. Det jeg synst er vanskelig innenfor matten vi har i år(eller den som jeg skulle hatt neste år opprinnelig) er; polynomregresjon og eksponentialregresjon. Grunnen til jeg spurte er egentlig fordi matte er vel det faget som trekker meg mest ned. Det tok meg hele grunnskolen før jeg forstod hva jeg holdt på med. Nå tror jeg det også har mye med læreren å gjøre også, fordi hun jeg har i år er utrolig flink, mens tidligere har jeg egentlig gitt opp mine mattekunnskaper(gikk ut med 3 i 10, og da hadde jeg flaks..vanligvis fikk jeg 2, men nå har jeg gått opp til 4/5.) ..så det var vel bare for å sjekke om jeg har sjangs til å bli lærer
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Jeg synes matten på lærerhøyskolen er veldig enkel. Men jeg er realist da.... Samtidig kan jeg legge til at vi hadde VELDIG gode lærere i matematikk (gikk lærerutdanningen på Landås i Bergen). Var mange som ikke hadde noe godt forhold til matte når vi begynte, men lærerene fikk veldig mange til å begynne å like matte iløpet av undervisningsperioden. Vil bare legge til at undervisning, arbeidskrav og eksamensformer varierer veldig mellom de ulike institusjonene!! Og fagplanene er også noe ulike!
estrella Skrevet 27. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2008 Jeg synes matten på lærerhøyskolen er veldig enkel. Men jeg er realist da.... Samtidig kan jeg legge til at vi hadde VELDIG gode lærere i matematikk (gikk lærerutdanningen på Landås i Bergen). Var mange som ikke hadde noe godt forhold til matte når vi begynte, men lærerene fikk veldig mange til å begynne å like matte iløpet av undervisningsperioden. Vil bare legge til at undervisning, arbeidskrav og eksamensformer varierer veldig mellom de ulike institusjonene!! Og fagplanene er også noe ulike! Så det er kanskje et håp for meg og, som hater matte :gjeiper: Skal riktignok ikke gå i Bergen, er drittlei av denne plassen(og jeg har bodd her 1 år), men satser på at det finnes flere gode mattelærere
Frøken Freken Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Grunnen til jeg spurte er egentlig fordi matte er vel det faget som trekker meg mest ned. Det tok meg hele grunnskolen før jeg forstod hva jeg holdt på med. Nå tror jeg det også har mye med læreren å gjøre også, fordi hun jeg har i år er utrolig flink, mens tidligere har jeg egentlig gitt opp mine mattekunnskaper(gikk ut med 3 i 10, og da hadde jeg flaks..vanligvis fikk jeg 2, men nå har jeg gått opp til 4/5.) ..så det var vel bare for å sjekke om jeg har sjangs til å bli lærer Jeg synes ikke du skal la matten stoppe deg hvis du har lyst til å bli lærer! Jeg synes matta var grei, men altfor lite metodikk. Så for min del får jeg ikke bruk for noe særlig av matta i jobben min. Husk også på at du ikke trenger strålende karakterer i alt, man kan bli en veldig god lærer i andre fag, selv om man ikke er noe glad i matte! Det er ikke det som blir avgjørende for om du får jobb eller ikke, for å si det sånn. Så vil du bli lærer, er det bare å søke:)
estrella Skrevet 28. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. april 2008 Jeg synes ikke du skal la matten stoppe deg hvis du har lyst til å bli lærer! Jeg synes matta var grei, men altfor lite metodikk. Så for min del får jeg ikke bruk for noe særlig av matta i jobben min. Husk også på at du ikke trenger strålende karakterer i alt, man kan bli en veldig god lærer i andre fag, selv om man ikke er noe glad i matte! Det er ikke det som blir avgjørende for om du får jobb eller ikke, for å si det sånn. Så vil du bli lærer, er det bare å søke:) Det er bra, fordi jeg er ganske god i de andre fagene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå