Gå til innhold

misvisende epikrise

Fremhevede innlegg

Skrevet

I noen få måneder gikk jeg til en psykolog som senere sendte en epikrise tilbake til fastlegen min. Sist jeg var hos fastlegen, fikk jeg lese denne epikrisen. Det som sto der, fant jeg ganske sjokkerende og provoserende. Den inneholdt påstander som sa det stikk motsatte av slik jeg oppfatter virkeligheten, og heldigvis ikke bare jeg, men også familie og venner som har lest denne epikrisen, rister på hodet og lurer på hva i huleste som er galt med denne psykologen. Det er påstander om at jeg tror på ting jeg ikke tror på, er sånn og slik som person (som jeg mener jeg ikke er), og skal ha reagert sånn og slik på en situasjon jeg ikke engang husker (og hadde jeg reagert slik som det sto i epikrisen, hadde jeg garantert husket situasjonen). Hun dømmer også min innsikt i egne problemer og mestringsstrategier, og min realistiske sans. Jeg mener selv (og har alltid fått høre, fra terapeuter og andre) at jeg tvert imot har god innsikt i egne problemer og er en temmelig realistisk dame.

Det som er problemet med dette (foruten at det er sårende når en du har åpnet deg slik for, ser ut til å ha dømt deg nord og ned), er at det er hennes ord som svart på hvitt blir liggende i journalen. Har jeg som pasient noen mulighet til å gjøre noe med dette? Jeg og mange med meg mener at det blir tegnet et helt feil bilde av meg, og er redd dette kan ha uheldige konsekvenser i møte med helsepersonell som leser epikrisen uten å kjenne meg fra før. (Fastlegen min føler jeg meg ganske trygg på, men det kan jo hende jeg f.eks. skal flytte en vakker dag, og bytte fastlege, og hva da med epikrisen? Vil ikke den følge med på flyttelasset?) Fastlegen min sa jo så klokt at "du må huske på at dette er en enkeltpersons subjektive oppfatning" og at jeg skulle "ta det for det det er". Og det er jo sant - MEN - jeg er altså redd denne forvridde fremstillingen av meg vil "følge foran meg" ved fremtidig kontakt med helsepersonell.

Jeg går ut fra at det ikke er mulig å få slettet denne epikrisen fra journalen? Kan man klage på en epikrise? (Men det er jeg redd bare kan gjøre vondt verre - en pasient som "krangler" vil kanskje oppfattes som nettopp kverulerende, og kanskje overfølsom, hysterisk, eller hva vet jeg for karakteristikker "de"/hun DA vil komme med..) Kan man skrive et tillegg til en epikrise?

Håper noen vet hva en pasient kan gjøre i en sånn situasjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro du kan klage på denne epikrisen ja. Jeg kjenner lite til psykisk helsevern, men jeg vet at når man blir skrevet ut av sykehus, skal man få lese gjennom epikrisen sin for å godkjenne den. Siden du ikke har gjort det, vil jeg tro at du har full rett til å klage.

Skrevet

Tusen takk for svar. Det jeg gjorde, var å godkjenne AT det ble sendt en epikrise med en søknad om videre samtaler i bydelen med psykiatrisk sykepleier, før den ble skrevet. Mulig jeg har forspilt mine rettigheter da (?), men skal uansett spørre fastlegen min neste gang jeg ser henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...