Gjest Anne-Kathrine Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Jeg har normalt forhold til mat, men med et unntak. Dette går litt i perioder. Jeg får noen ganger såå lyst på mat og søte saker. Det hender derfor i disse periodene at jeg spiser f.eks. masse sjokoladepudding, pizza osv. så kaster jeg dette opp igjen for da slipper unna kaloriene.. Dette kan jeg gjøre 1-2 ganger i mnd. noen ganger 1 gang i uken.. Er det farlig å ha det sånn? hva er isåfall skadelig for kroppen min med dette?
Furstina Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Det ÄR skadligt. Det är ett farligt beteende som lätt kan gå över styr och bli okontrollerat - även om DU tror att du har kontroll. Att spy regelbundet är inte bra för mage, magmun, hals eller tänderna heller. Magsyran som kommer upp är frätande och framför allt tänderna påverkas av detta. På längre sikt är det bättre om du lär dig äta dessa saker med måtta - eller låta bli. Du borde ta kontakt med din läkare för hjälp och råd. Kanske finns det en hjälplinje du kan få hjälp hos?
Gjest Anne-Kathrine Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Det ÄR skadligt. Det är ett farligt beteende som lätt kan gå över styr och bli okontrollerat - även om DU tror att du har kontroll. Att spy regelbundet är inte bra för mage, magmun, hals eller tänderna heller. Magsyran som kommer upp är frätande och framför allt tänderna påverkas av detta. På längre sikt är det bättre om du lär dig äta dessa saker med måtta - eller låta bli. Du borde ta kontakt med din läkare för hjälp och råd. Kanske finns det en hjälplinje du kan få hjälp hos? Takk for svar! De gangene jeg kaster opp så kaster jeg opp like etter jeg har spist så det kommer ingen magesyre, så da vil det jo ikke være skadlig for tennene mine, halsen eller magen?
Bokormen Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Det er magesyre konstant i magesekken, og produksjonen øker så fort du lukter eller smaker noe godt, så jo, du kaster også opp magesyre, og jo, det er veldig skadelig for spiserør, svelg, lukkemuskler og ikke minst for tennene dine!
yoga Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Ved oppkast over tid, så kan det føre til elektrolyttforstyrrelser, dvs feil i salt -og væskebalansen i kroppen. Og det er ingenting å ta sjanser med, da det kan føre til mange og alvorlige tilleggsproblemer etterhvert. Jeg råder deg til å fortelle dette til legen din, så du kan få tatt en sjekk og evnt få litt råd om hvordan du kan bryte ut av den onde sirkelen du er kommet i. Lykke til
Gjest Gjest_emilie_* Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Det er velig farlig! I tillegg til skader på tenner, spiserør og magesekk så er det en enorm belastning for hjertet å kaste opp. Det finnes faktisk bulimikere om har dødd av hjertestans over doskåla, og praktisk talt blitt funnet i sitt eget oppkast. Ikke noe særlig å ende sånn..... Kanskje det kan motivere deg at du får kastet opp minimalt av kaloriene du spiser? selv om du kaster opp med en gang. Kroppen tar sukker og raske karbohydrater opp veldig kjapt! Det du gjerne får opp er proteiner og fett og fiber (og vitaminer og mineraler) Dessuten er det stor risiko for å sette ned forbrenningen sin når man kaster opp!
Gjest Annie20 Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Bulimi er ikke noen spøk. Jeg har hatt sykdommen siden jeg var 12 år...altså 8-9 år... Jeg har blitt sykere og sykere iløpet av disse årene. dvs jeg har ingen kontroll over livet mitt lenger. Har tatt pause i studiene mine, fordi jeg klarer ikke leve normalt. Går til behandler. Har angst og er svært deprimert. Og jeg advarer deg. Det å kaste opp maten med vilje er ikke noen lek. Du kan i værste fall ende opp sånn som meg eller verre (sykdommen er dødlig). Det vil du ikke. Viktig å snu tidlig slik at du ikke blir avhengig av å kaste opp, da vil veien tilbake bli veldig tung og lang..... jeg fortalte familien min at jeg var syk for 1 år siden. nå venter jeg på å bli innlagt. Har funnet ut at det er min eneste mulighet for å bli frisk. Som de aller fleste klarer. eller at man i allefall klarer å leve med sykdommen sin. Håper du prøver å unngår å kaste opp i framtiden! Lykke til!
Gjest sannamor Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har normalt forhold til mat, men med et unntak. Dette går litt i perioder. Jeg får noen ganger såå lyst på mat og søte saker. Det hender derfor i disse periodene at jeg spiser f.eks. masse sjokoladepudding, pizza osv. så kaster jeg dette opp igjen for da slipper unna kaloriene.. Dette kan jeg gjøre 1-2 ganger i mnd. noen ganger 1 gang i uken.. Er det farlig å ha det sånn? hva er isåfall skadelig for kroppen min med dette? Det er ikke bra å kaste opp maten. Har selv en alvorlig spiseforstyrrelse, noe som medfører at jeg kaster opp veldig mye. Til meg starter det slik som til deg, jeg kastet opp en gang i blant, men så mistet jeg kontrollen. Jeg begynte å kaste opp oftere, og uten at jeg la merke til det mistet jeg kontrollen helt. Nå prøver jeg å bli frisk, får behandling snart, det er en lang vei å gå, å så utrolig unødvenig! greier du å slutte? om du ikke gjør det har du allerede mistet kontrollen, og da vil jeg anbefale deg å oppsøke lege! hyppig oppkast er veldig farlig for kroppen din! spesielt for tenner og spiserør, men også for hjerte pga stort trykk!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Jeg regner med at som med de fleste spiseforstyrrelser så starter det i det små. Det er vel sjelden noen går direkte fra et normalt kosthold til å være bulimiker/anorektiker over natta? Det starter forsiktig, og så eskalerer det. Du er i startgropen og bør få hjelp snarest mulig FØR det utvikler seg til en livsfarlig greie. Be om hjelp nå! Det er mye vanskeligere å få bukt med problemet når det har kommet lengere enn der du er nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå