Gå til innhold

A "thing"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når man bruker ordet A forran noe på engelsk som A cat, A dog og sånn, hvordan uttaler man A-en? Blir det Æ dog eller A dog? Mener jeg hører på amerikanske filmer at de sier A, men jeg lærte i engelsk timen at det var Æ. Er det forsjkell på amrikansk og engelsk? Og når bruker man EI dog? Har hørt det på film også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Når man bruker ordet A forran noe på engelsk som A cat, A dog og sånn, hvordan uttaler man A-en? Blir det Æ dog eller A dog? Mener jeg hører på amerikanske filmer at de sier A, men jeg lærte i engelsk timen at det var Æ. Er det forsjkell på amrikansk og engelsk? Og når bruker man EI dog? Har hørt det på film også.

Artikkelen "a" skal uttales som en slapp "e"-lyd, en mellomting mellom "e" og "ø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund for eksempel er jo A dog på engelsk. I saw a dog yesterday.

Men har hørt på film fra usa at de noen ganger uttaler de A som ei noen tilfeller, ikke alltid. Lurer på om det er bare jeg som hører dårlig eller om det er sant og når man bruker det.

Det høres egentlig ut som at man bruker A som EI (eller sånn ca ei-lyd) når de legger vekt på at det var en (eller èn kanskje) hund.

(Dog er bare et eksempel i denne posten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dèt har jeg aldri hørt, men nå tenkte jeg at du kanskje har sett en film hvor de sier "Eyh, dawg!". Da blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte først ikke hva du mente , men nå forstår jeg, og du har helt rett. "Ei" brukes gjerne når man skal legge vekt på at det er snakk om én hund. Men du har også folk som David Letterman som bruker det i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"A" og "ei" er omtrent det samme, men hvis "a" begynner setningen så uttales det stort sett "ei". Det samme hvis man skal markere forskjellen mellom ett og et som tidligere nevnt her, da er det "ei" particular dog, not like other dogs. Or a dog, just like other dogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis "a" begynner setningen så uttales det stort sett "ei".

Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg synes nesten alltid det blir uttalt "a" i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...