Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #1 Del Skrevet 26. april 2008 for eksempel, er mora di dame, er jenta di pen, er puta di god å ligge på og sånt? hva burde man egentlig skrive? er det din man burde bruke? er din pute bla bla bla... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 26. april 2008 #2 Del Skrevet 26. april 2008 Begge deler er helt OK, men varianten med foranstilt possessivpronomen ("din pute") er noen hakk mer formell enn varianten med etterstilt pronomen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flub Skrevet 26. april 2008 #3 Del Skrevet 26. april 2008 Hankjønn: Bilen din Hunkjønn: Jenta di Intetkjønn: Treet ditt Ja, i setninger med hunkjønnsord er det naturlig og riktig å skrive/si di. Ikke skriv de hvertfall, det blir feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #4 Del Skrevet 26. april 2008 Ok. Så di er riktig å skrive på bokmål og er ikke dialekt? Rart jeg ikke har lært det på skolen. Lærte vel egentlig ingenting der så er kanskje ikke så rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flub Skrevet 26. april 2008 #5 Del Skrevet 26. april 2008 Ok. Så di er riktig å skrive på bokmål og er ikke dialekt? Rart jeg ikke har lært det på skolen. Lærte vel egentlig ingenting der så er kanskje ikke så rart. Ja, jeg mener det er riktig. Husker det ikke fra skolen selv, men jeg har fått det fortalt av andre.. Hva skal man ellers skrive?? "Jenten din" i stede for jenta di? Det blir hvertfall ikke riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2008 #6 Del Skrevet 26. april 2008 Ok. Så di er riktig å skrive på bokmål og er ikke dialekt? Rart jeg ikke har lært det på skolen. Lærte vel egentlig ingenting der så er kanskje ikke så rart. Hvis det feiler deg noe, eller du har vært mye syk for eksempel, er det kanskje ikke så rart at du ikke har lært så mye. Men hvis det er din egen latskap, har du vel ingen annen enn deg selv å skylde på for manglende kunnskap når det gjelder grammatikk eller andre skolefag . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovvLee Skrevet 26. april 2008 #7 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg lærte masse på skolen, men ikke dette her. Ante ikke at det gikk ann, så det var fint å høre trenger jo å skrive det fra tid til annen. Oppi nord er det greit å skrive (og å si) "jenta din", synes vi skulle skifte til det jeg, så blir det litt enklere... hehe. Ikke for å svikte tema her, men kan man skrive vis, som i hvis? Eks. "Vis du gjør det, så må du gå på rommet ditt." Har hørt noen si at det er lov, men det leses helt feil av meg hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #8 Del Skrevet 26. april 2008 Hvis det feiler deg noe, eller du har vært mye syk for eksempel, er det kanskje ikke så rart at du ikke har lært så mye. Men hvis det er din egen latskap, har du vel ingen annen enn deg selv å skylde på for manglende kunnskap når det gjelder grammatikk eller andre skolefag . Var aldri lat og er ikke dårlig på grammatikk. Jeg kan ikke huske at jeg har lært dette. Jeg byttet skole mellom 2. og 3. klasse. Kanskje jeg skulle lære det i 3. men på den nye skolen var det 2 så jeg gikk glipp av det? Men det er ikke mye vi har lært på skolen heller. Ungdomsskolen gikk jo bort til prosjekter og ttull og tøys. Var veldig mye bråk også, både ugdomsskolen og barneskolen. Og vi hadde dårlige lærere og mye vikarer som heller ville kjefte på bråkmakerene enn å lære noe. Jeg var ikke mye syk. Kan heller ikke huske at det har ståt i noen lærebok. Jeg lærte kanskje mer på skolen enn jeg tror, men jeg føler at jeg har lært det meste jeg kan nå på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #9 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg lærte masse på skolen, men ikke dette her. Ante ikke at det gikk ann, så det var fint å høre trenger jo å skrive det fra tid til annen. Oppi nord er det greit å skrive (og å si) "jenta din", synes vi skulle skifte til det jeg, så blir det litt enklere... hehe. Ikke for å svikte tema her, men kan man skrive vis, som i hvis? Eks. "Vis du gjør det, så må du gå på rommet ditt." Har hørt noen si at det er lov, men det leses helt feil av meg hvertfall. Nei, men man kan skrive viss, men det er nynorsk, så det blir kanskje feil å skrive det når man skriver bokmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2008 #10 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg lærte masse på skolen, men ikke dette her. Ante ikke at det gikk ann, så det var fint å høre trenger jo å skrive det fra tid til annen. Oppi nord er det greit å skrive (og å si) "jenta din", synes vi skulle skifte til det jeg, så blir det litt enklere... hehe. Ikke for å svikte tema her, men kan man skrive vis, som i hvis? Eks. "Vis du gjør det, så må du gå på rommet ditt." Har hørt noen si at det er lov, men det leses helt feil av meg hvertfall. Nå skal det sies at det er en del år siden jeg gikk på skolen. Jeg vet at på nynorsk kan man si/skrive "viss" i betydningen "hvis, dersom". Dessuten tror jeg det er tillatt i bokmål også, radikalt/samnorsk. Forøvrig etter min mening et forferdelig bastardmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovvLee Skrevet 26. april 2008 #11 Del Skrevet 26. april 2008 Hmm... takk for hjelpen begge to, da har jeg noe å si neste gang den diskusjonen kommer opp... høres fortsatt merkelig ut for min det, enig, bastardmål.. vanskelig nok med to forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå