Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sitter og skal skrive CV, men har et lite problem.

Jeg hadde nemlig et avbrekk midtveis i studiet, men før dette avbrekket hadde jeg gått litt over et år av en to-årig del av studiet. (Dvs at man ikke skulle ha eksamen før etter to år).

Jeg fullførte altså ikke denne delen.

Når jeg begynte å studere igjen (samme studie), hadde de endret studieordningen, slik at denne to-årige bolken var gjort om til to ett-års bolker (altså eksamen etter 1 år). Jeg var derfor nødt til å begynne på nytt igjen med den delen jeg hoppet av midtveis tidligere. Det var en del nye fag, men det var også noen år siden jeg påbegynte to-års bolken, så hadde ikke akkurat pensum friskt i hodet heller.

Når jeg fører opp dette på CV blir jeg usikker på hvordan det skal gjøres slik at det ser best ut.

Unnlater jeg å føre opp at jeg påbegynte den to-årige bolken, ser det ut som jeg har hatt en MYE lengre pause enn det jeg hadde, samt at det da blir feil i forhold til hvorfor jeg hadde pausen. Poenget var jo at jeg begynte studiet, men så skjedde det noe som gjorde at jeg måtte legge det litt på is. Så da må jeg vel føre opp at jeg begynte dette? Men hvordan få frem at den delen ikke ble fullført?

Skriver jeg bare dato jeg begynte på den delen, og dato for når jeg hoppet av, og så f.eks. "avbrutt" ellerno?

What to do? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hegepege
Skrevet (endret)

Heihei, jeg tror bare jeg ville ha skrevet hvilket år du tok det studiet, da slipper du å surre inn datoer o.l

Man skriver det jo ofte slik:

Utdanning:

Hva: Når: Hvor:

Hotell og reiseliv 2002-2004 Kristiansand

Her skulle detaltså vært et mellomrom mellom hva når og hvor:)

Det vil si, jeg skriver det slik :ler:

Det gjør jo ingenting om du har hoppet av, synes ikke du trenger å skrive hvorfor, det ville jeg heller ha tatt på intervju hvis de spørr om det :jepp:

Endret av Hegepege
Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Eg skriver som regel i søknaden at "tidlegare har eg påbegynt siv.ing. datateknikk, men fann ut etter 1.5 år at det ikkje var riktig utdanning for meg."

Du kan prøve å skrive noko tilsvarande. Noko kort, konsist, og oppklarende. På CVen skriver du berre da tidspunktene du studerte og kva du studerte.

Ein del rekrutteringsbyrå og tilsvarende har "fyll inn" CV og da kan ein ofte legge inn kokmmentar. Min kommentar er da "avbrutt studieløp".

Gjest TS her...
Skrevet
Eg skriver som regel i søknaden at "tidlegare har eg påbegynt siv.ing. datateknikk, men fann ut etter 1.5 år at det ikkje var riktig utdanning for meg."

Du kan prøve å skrive noko tilsvarande. Noko kort, konsist, og oppklarende. På CVen skriver du berre da tidspunktene du studerte og kva du studerte.

Ein del rekrutteringsbyrå og tilsvarende har "fyll inn" CV og da kan ein ofte legge inn kokmmentar. Min kommentar er da "avbrutt studieløp".

Mulig jeg var litt uklar. Men jeg byttet altså ikke studie. Jeg tok en pause i studiet, før jeg fortsatt etter noen år. Da var det imidlertid en annen studieordning (som følge av "kvalitetsreformen").

Jeg tok heller ikke pause fordi jeg var lei, men fordi jeg fikk problemer med innlæring av pensum etter min mann omkom i en bilulykke. Jeg valgte derfor en pause fra studiene, hvor jeg i stedet jobbet fulltid, slik at jeg skulle få tilbake motivasjon og læringslyst.

Dette er imidlertid ikke noe jeg synes blir riktig å brette ut om på en CV. Men da ser det altså ut som jeg har vært "slapp" og ufokusert i stedet. (Jeg har stor forståelse for at folk avbryter et studie uten å fullføre, men i mine øyne er ikke dette noe som ser spesielt flatterende ut likevel).

Ergo - hva gjør man da?

Skal jeg bare innse at det må se ut som slapphet, og så får jeg heller leve med at jeg kanskje blir innkalt til færre intervjuer pga dette?

Eller kan man benytte andre formuleringer? (F.eks. "avbrutt pga dødsfall i nær familie" - hvilket kan oppfattes som at jeg er en svak sjel siden jeg ikke taklet at bestemor på 95 døde en naturlig død - den som leser CV vet jo ikke hvem som døde og hvordan).

Så hva mener dere er best?

Skrevet (endret)

Jeg ville rett og slett skrevet:

Jan 2005 - april 2008: Revisjonsstudie

Jeg ville ikke skrevet forklaring for lengre studieprogresjon i søknaden. Jeg synes folk er for opptatte av dette med "hull". Hull i studietiden er nokså irrelevant for de fleste arbeidsgivere. Har du graden, så er det vel det samme for oss om du tok den på 1 år eller 4.

Edit ser nå at du jobbet i oppholdet.

Utdannning:

Jan 2005 - desember 2006: Revisjonsstudie

August 2007 - april 2008: Revisjonsstudie

Jobb:

Jan 2007 - august 2007 : Snekker

Endret av venus*
Skrevet

Vel, nå skreiv eg med grunnlag i mi eiga bakgrunn. Tanken var ikkje at du skulle kopiere det, men det var eit forslag til at ein kan forklare litt i jobbsøknaden i stedet for å skrive masse klur på CVen. Det er dog berre eit forslag. Det går nok fint an å skrive kommentar på CVen også. Det er jo ikkje kun ein måte å gjer det på. Eg veit NITO har som tilbud å hjelpe medlemmene med jobbsøknad og CV, kanskje du er medlem av noko tilsvarende som kan vere behjelpelig?

Kan hende kan du skrive noko meir i retning "I [sett inn årstall] påbegynte eg utdanning i [sett inn riktig utdanning], men valgte å ta pause i utdanningsforløpet etter dødsfall i nærmeste familie. Dette var ei utdanning eg ønska å fullføre og valgte å fortsette i [sett inn årstall]". Eg kan godt presisere at dette er kun eit forslag, og du må veldig gjerne velge å gjere det på ein totalt anna måte.

Viss dei vil vite meir så får dei spørre på intervju.

Det meste kan ein vri i negativ retning om ein prøver. Spørs om det ikkje vitner om styrke at ein har fortsatt med same utdanning etter pause...?

Med tanke på at avbrutt studieforløp ikkje er "flatterende"...eg kan love deg at drittkarakterer og gjerne ekstra studieår pga. feil studie ikkje er spesielt "flatterende" heller. Skulle eg fullført 5 års utdannelse for å vise karakterstyrke framfor å avbryte og finne noko som var meir riktigere for meg? Takke meg til fornuft framfor "flatterende" studieløp.

Skrevet
Jeg ville ikke skrevet forklaring for lengre studieprogresjon i søknaden. Jeg synes folk er for opptatte av dette med "hull". Hull i studietiden er nokså irrelevant for de fleste arbeidsgivere. Har du graden, så er det vel det samme for oss om du tok den på 1 år eller 4.

Tja, mor mi fekk spørsmål om kva ho gjorde det eine halve året ho ikkje hadde oppført på CVen. Da var ho i slutten av 40 åra, og det halve året det var snakk om hadde ho gått på husmorskule etter vgs. Ho trudde ikkje det var viktig å føre opp, men etter det intervjuet så trur eg husmorskulen havna på CVen :P

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...