Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Makeoverprosjektet på Elixia i samarbeid med Radio Drammen.

http://www.radiodrammen.no/modules/module_...;I=1133&D=2

Dette var spennende, ett prosjekt hvor jeg skulle få ei ned i vekt, og dette skulle bli fulgt opp 2x i uka på radio.

Resultat : uke 1-2 - stabil vekt, jobbet inn nytt kosthold og trening.

uke 2-12 - ned 17 kg.

uke 12-20 - ned 3 kg til

uke 20-24 - vedlikeholdsfase

Totalt 20kg ned, med full kontroll over vekta.

Uke 2-10 hadde hun ett gjennomsnittlig vekttap på 1,7kg mens hun bygde opp muskulatur med mye styrketrening. Det reelle fetttapet var altså på mer enn 1,7kg.

Bare for å vise at man faktisk kan gå ned mer enn 0,5kg i uka som mange anbefaler, uten at dietten skal være ett helvete å følge.

Gjør ting riktig, så slipper man å koste bort tid og energi. :)

Hva synes dere om bildene?? Morsomt med slike resultater!

Endret av X-life
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Totalt 20kg ned, med full kontroll over vekta.

Nå er det jo flott at hun kan gå ned så mye relativt kjapt, men kanskje litt tidlig å si at hun har full kontroll over vekta etter 4 uker med vedlikehold? Sjekk igjen om 1 års tid du... ;)

Skrevet (endret)
Nå er det jo flott at hun kan gå ned så mye relativt kjapt, men kanskje litt tidlig å si at hun har full kontroll over vekta etter 4 uker med vedlikehold? Sjekk igjen om 1 års tid du... ;)

De 2 siste månedene nå har hun strengt tatt vedlikeholdt vekta si på egenhånd, og nå er hun på vei ned igjen uten hjelp fra andre.

Hun har innlært seg nye spisevaner som sitter fint (tross alt innarbeidet i ett halvt år), og har lært hvordan hun skal justere matvarer og mengde i forhold til om hun vil opp,ned eller vedlikeholde vekta, noe hun har klart veldig bra.

Hun har rett og slett forstått prinsippet om kaloriinntak mot forbruk :)

At man skal bruke 1 år for å ha full kontroll på vekta betyr bare at man ikke har lært / forstått noe særlig i første omgang.

Endret av X-life
Skrevet

Det er jo greit, men det er jo ikke gitt at det funker like bra for alle? Hvor mye en klarer å tape i en uke er jo veldig individuelt.

Er det også ikke sånn at så mindre overvekt har du, så vanskeligere er det å få ned 1,7 (eller mer) kilo i uken? La oss si at hvis jeg som har bare litt ekstra sånt sett skulle ha lyst å tape 5 kilo, da er det ikke like enkelt å gjøre det med 3 uker, enn for en som kanskje har en del mer overvekt og som tilsammen trenger å gå ned 20 kilo. Bare lurer jeg :)

Skrevet

For meg sier et enormt vekttap på kort tid mest om hvordan man levde før...

Skrevet (endret)
Det er jo greit, men det er jo ikke gitt at det funker like bra for alle? Hvor mye en klarer å tape i en uke er jo veldig individuelt.

Er det også ikke sånn at så mindre overvekt har du, så vanskeligere er det å få ned 1,7 (eller mer) kilo i uken? La oss si at hvis jeg som har bare litt ekstra sånt sett skulle ha lyst å tape 5 kilo, da er det ikke like enkelt å gjøre det med 3 uker, enn for en som kanskje har en del mer overvekt og som tilsammen trenger å gå ned 20 kilo. Bare lurer jeg :)

Det er helt riktig. Mengden fett kroppen klarer å mobilisere til fettforbrenning er proporsjonal med mengden fett du har på kroppen.

Det er noen tall som finnes på dette , og det er at man kan forbrenne ca 70kcal per kg fettvekt per dag. ( Dette tallet er selvsagt ikke 100% nøyaktig, da genetikk også spiller en rolle her )

For en person på 80kg med 30% fett vil dette da bli:

24kg fett x 70kcal = 1680kcal per dag = 11760 kcal i uka, eller ca 1,5kg fett.

Høy fett% i seg selv er proteinsparende, hvilket betyr at man kan gå lavere på kaloriene uten tap av muskelmasse.

Endret av X-life
Skrevet (endret)
For meg sier et enormt vekttap på kort tid mest om hvordan man levde før...

Jeg vil kaller det hun hadde ett normalt norsk kosthold. Slik så en normal dag for henne ut før:

Frokost:

2 brødskiver med diverse pålegg, ett glass juice

Lunsj:

2 brødskiver med diverse pålegg

Middag:

Gryteretter, wienerpølser, kylling, pizza, taco, lasagne osv.

Kvelds:

1 brødskive med diverse pålegg

Ofte kjeks eller noe annet å tygge på på kvelden

Hun jobbet i 100% stilling, butikkjobb. 2 år gammel unge som krevde sitt og var i normal aktivitet. Trente ikke.

Endret av X-life
Gjest gjest_en
Skrevet
Jeg vil kaller det hun hadde ett normalt norsk kosthold. Slik så en normal dag for henne ut før:

Frokost:

2 brødskiver med diverse pålegg, ett glass juice

Lunsj:

2 brødskiver med diverse pålegg

Middag:

Gryteretter, wienerpølser, kylling, pizza, taco, lasagne osv.

Kvelds:

1 brødskive med diverse pålegg

Ofte kjeks eller noe annet å tygge på på kvelden

Hun jobbet i 100% stilling, butikkjobb. 2 år gammel unge som krevde sitt og var i normal aktivitet. Trente ikke.

Mulig det var dette hun spiste den siste tiden før hun begynte å slanke seg, men

på et eller annet tidspunkt før må hun ha spist mye mer.

(Eller hun spiste vannvittig store middagsporsjoner eller skeiet masse ut om kvelden og i helgen)

Med mindre man har et unormalt stoffskifte går man ikke så mye opp av et slikt kosthold! det er rett og slett fysisk umulig!

Skrevet (endret)
Mulig det var dette hun spiste den siste tiden før hun begynte å slanke seg, men

på et eller annet tidspunkt før må hun ha spist mye mer.

(Eller hun spiste vannvittig store middagsporsjoner eller skeiet masse ut om kvelden og i helgen)

Med mindre man har et unormalt stoffskifte går man ikke så mye opp av et slikt kosthold! det er rett og slett fysisk umulig!

Selvsagt har hun lagt på seg ved å spise for mye kalorier over tid.

Hun har lagt på seg gradvis de siste 10 årene, og da er det ikke så mye mer enn ett lite kalorioverskudd ukentlig som drar med seg kg. En graviditet gjorde også at det ble noen kg ekstra etter fødsel. Godteri på lørdagene, god mat ute, og generelt normalt dårlige matvaner har gjort at hun gradvis har gått opp.

Så ca 1-2 kg opp i året pluss kiloene som ikke gikk bort etter fødsel er hvordan hun gikk opp.

Artig fokus på saken forresten, hvordan hun gikk opp i vekt :) Jeg trodde folk var interessert i å høre hvordan hun gikk ned i vekt. Desverre er det ofte slik folk reagerer når noen har fått til noe bra. De fokuserer på det dårlige - til tross for at det er fortid.

Endret av X-life
Skrevet

Syns det var mye negativt her, og jeg vil bare si at jeg er kjempeimponert. Kunne gjerne hatt en PT disponibel til bruk over en lengre periode jeg også, for jeg tror det har veldig mye å si for både motivasjon og kunnskap til å nå målet! Bare synd det er så dyrt, ellers hadde det ikke vært tvil for min del!

Skrevet

Det finnes personlige trenere online og , som nødvendigvis ikke koster så alt for mange kronene. Man får ikke den samme oppfølgingen under selve treningen, men programdesign - kostholdsprogram og oppfølging får man jo.

Gjest Peachbud
Skrevet

Skikkelig bra gjort av dama. Er hardt å gå ned i vekt, og det må være skikkelig tøft når en har så mange kg som skal slankes bort.

Skulle gjerne visst litt om hvilket kosthold hun hadde da hun slanket seg. :)

Ellers legger jeg merke til at slankeprogrammer i media ofte slutter like før deltagerne er blitt direkte slanke. Mange befinner seg i det øvre sjiktet av "normalvektig" når programmet tar slutt. Synes på en måte det er litt synd, men produsentene er kanskje redde for at det skal gå for langt.

Skrevet (endret)

Hun har ført kostholdsdagbok her :

Diett Kjersti

Denne gangen hadde vi kun ett halvt år på oss, som var bestemt på forhånd, og da er det begrenset hva man får gjort. En periode av denne tiden måtte vi jo bruke på å vedlikeholde vekta og, pluss at det var var ca 3 uker sykdom inne i bildet.

Endret av X-life
Skrevet

Det så ut som et fint kosthold! Normalt men begrenset :) Det er slikt man kan leve videre på senere!

Skrevet
Det så ut som et fint kosthold! Normalt men begrenset :) Det er slikt man kan leve videre på senere!

Nettopp, det er jo det som er det viktige :)

Skrevet

Ser for meg at da får man raskt hengepupper og hengehud?

Skrevet

Nja, om man går ned mye veldig fort så kan man få slikt om man har hud som ikke trekker seg inn. Men dette er nok mer genetisk betinget.

Skrevet

Huden strammer seg inn helt fint, spesielt når man trener styrke i tillegg.

Ang. hengepupper så er det veldig individuelt - noen mister fettet i puppene veldig raskt på diett, andre bevarer det godt. Her er noen heldige med genene sine og andre ikke. Generelt sett så er det flere som opplever å miste "fyllet" i puppene etter å ha fått unge enn de som aldri har vært gravid.

Skrevet

Kjempebra!

Det er imponerende å se hva man kan oppnå ved riktig kosthold og trening. Slike historier som denne får meg til å se at det er håp for de fleste av oss!

Skrevet
Huden strammer seg inn helt fint, spesielt når man trener styrke i tillegg.

Ang. hengepupper så er det veldig individuelt - noen mister fettet i puppene veldig raskt på diett, andre bevarer det godt. Her er noen heldige med genene sine og andre ikke. Generelt sett så er det flere som opplever å miste "fyllet" i puppene etter å ha fått unge enn de som aldri har vært gravid.

Det er ikke helt riktig det du sier... Jeg vet om flere tilfeller der huden ikke strammer seg helt opp selv med mye styrketrening. Som jeg nevnte tidligere avhenger dette ofte av genene og hvor elastisk hud man har. Bare se på de som har vært gravide: Noen har helt fin og flat mage uansett trening eller ei, mens andre igjen har hengemage til tross for trening. Og jo fortere man går ned, dess vanskeligere er det for huden å følge med på kroppens utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...