Gjest Historia Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Mulig jeg er spesielt dum eller ikke har fulgt godt nok med i timen, men hva er egentlig all denne antismitismen som popper opp overalt?? Hva handler det om?? Dette er et tema som jeg tydeligvis ikke har fulgt med på godt nok, for "alle" har meninger om jødene - og ikke særlig positive meninger - jeg føler meg dum i forhold til dette, for når det gjelder jøder sitter jeg fortsatt her og synes synd på hva som skjedde med denne ruppen mennesker under nazi-tiden med forfølgelse og konsentrasjonsleirer osv..... ??? Joda, jeg har ihvertfall fått med meg at de er i overkant voldelig i forhold til Palestinerene, og jeg er selvsagt like rystet over hva de kan få seg til å gjøre i forhold til dette, joda jeg har også vært på ferie der for "100 år siden", og bet meg merke i at jeg synes det var svært spesielt at folk som ikke var Israelitter/Jøder måtte bo i spesielle områder av byene og kjørte rundt med spesielle skilter på bilene som skulle signalisere/vise at disse var "utlendinger" - men hva skjer?? Noen som har lyst til å oppdatere min ikke fullt så up-to date kunnskaper om hva som skjer rundt dette i verden for tiden - det hadde jeg faktisk satt stor pris på!! ( Takk på forhånd, godtfolk!! )
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Norge har overtatt Tysklands rolle som verdens mest antisemittiske land. Det er i likhet med hva det var i tyskland i 30 årene blitt moderne å forakte og hate jøder og Israel her i landet. Som i tyskland så blir jøder hånet og angrepet, synagogene utsatt for sabotasje og hatefull tagging og kunstnere ynder å latterliggjøre Israel og jøder.
Gjest Casey Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Norge har overtatt Tysklands rolle som verdens mest antisemittiske land. Det er i likhet med hva det var i tyskland i 30 årene blitt moderne å forakte og hate jøder og Israel her i landet. Som i tyskland så blir jøder hånet og angrepet, synagogene utsatt for sabotasje og hatefull tagging og kunstnere ynder å latterliggjøre Israel og jøder. Det ville ha mer interessant om noen kunne vise til hva det eventuelt er med gruppen jøder som gjør at de blir "hånet og foraktet".
Brunhilde Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Det ville ha mer interessant om noen kunne vise til hva det eventuelt er med gruppen jøder som gjør at de blir "hånet og foraktet". Og, ikke minst, dokumentere trakasseringen du mener finner sted? Og forklare - hvis du kan - nærere hva du legger i at Norge er antisemmitistisk?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Norge har overtatt Tysklands rolle som verdens mest antisemittiske land. Har du noe å basere de påstandene på, eller bare trekker du de ut av løse lufta? Det er i likhet med hva det var i tyskland i 30 årene blitt moderne å forakte og hate jøder og Israel her i landet. Å forakte og sky jøder har vært moderne i Europa i flere hundre år nå, så akkurat dét er ikke noe nytt. (Det er så greit å ha en syndebukk for alt det fæle som skjer i landet.) At en god del forakter Israel; en del av det må de nesten ta på sin egen kappe med tanke på hva de gjør og hvordan de behandler palestinerne.
Mann 42 Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 Har du noe å basere de påstandene på, eller bare trekker du de ut av løse lufta? Å forakte og sky jøder har vært moderne i Europa i flere hundre år nå, så akkurat dét er ikke noe nytt. (Det er så greit å ha en syndebukk for alt det fæle som skjer i landet.) At en god del forakter Israel; en del av det må de nesten ta på sin egen kappe med tanke på hva de gjør og hvordan de behandler palestinerne. Kritikken av Israel er i aller høyeste grad vel fortjent, og den som støtter eller unnskylder Israels fremferd overfor palestinerne, får bare tåle at de også kritiseres. Jeg har aldrii regnet meg selv om antisemitt, snarere tvert imot, men i likhet med svært mange andre begynner min sympati med israelerne å bli temmelig tynnslitt, for å si det mildt.
Gjest Raptuza Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Syns du sjøvmordsbombing og terror er greit, mann 42?
Brunhilde Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Syns du sjøvmordsbombing og terror er greit, mann 42? Syns du, cathped, at terror er greit om den begås av andre enn arabere?
Mann 42 Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Syns du sjøvmordsbombing og terror er greit, mann 42? Sa jeg det? Nei, jeg syns ikke vilkårlige drap og terror er greit i det hele tatt. Men det er ikke noen vesensforskjell mellom å sprenge en bombe på en buss og å sende en rakettsalve fra helikopter inn i et tett befolket boligområde. Men rakettene tar jo livet av langt flere, da.
Darksun Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Syns du sjøvmordsbombing og terror er greit, mann 42? Synes DU at ladede spørsmål er greit? Debattene på dette stedet her har virkelig tapt seg noe så helt forferdelig. Med en gang noen hevder noe som helst, blir det fulgt opp overdrivelser og ladede spørsmål. "jeg liker å plukke blomster" blir møtt av "synes DU det er greit med avskoging av landområder som tilhørte en familie i generasjoner for at staten skal tjene penger?" Som om det har noe som helst med saken å gjøre, og enda verre som om noen skulle svare det med "Nei, det synes jeg ikke, jammen fikk du meg til å innse at blomsterplukking slettes ikke er greit i denne perfekte svart-hvitt verden hvor det ikke finnes noe som i det hele tatt ligner nyangser, enten er du ond fordi du synes det er gøy og inget annet motiv, eller så er du de svakes beskytter. Vi burde faktisk ha en sånn liten sprett-opp boks som advarer deg mot sånne ting. Advarsel: Kvinneguiden har oppdaget at innlegget ditt inneholder kun et spørsmål av meget åpenbar natur, vi vil derfor slette innlegget ditt og gi deg støt gjennom keyboardet ditt, ha en fortsatt fin dag" BZZZZzzZZZZZ Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen, On topic: Slik som jeg forsto det, og ganske fritt etter hukommelsen, så begynte mye av jødehetset med penger. Da mange jødiske familier hadde sterke tradisjoner og sterke bedrifter klarte de å spare/bygge seg opp en ganske god formue. Dette førte naturligvis til mye missunnelse, spessielt før i tiden hvor forskjell på rik og fattig var ganske ekstrem. Og når de da ikke hadde noe land ble det jødehat, istedenfor rassisme (er det det riktige orde hvis du hater et helt land? kanskje ikke?), istedenfor: forbanna Norge, de har så mye penger og deler ikke med oss, så ble det forbanna jøder, de har så mye penger og deler ikke med oss. Som sagt alt dette er veldig fritt etter hukommelsen.
Mann 42 Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 (endret) Darksun: Det der er en ekstrem forenkling. Jødehetsen i Europa er omtrent like gammal som Diaspora. Jeg tror nok det henger mest sammen med at jødene har vært en gruppe som inntil ganske nylig, holdt fast på sin kultur, sin egenart og sin religion. De har alltid vært en utgruppe. Dette med penger og rikdom og misunnelse, er kanskje et moment, men det er ikke en grunn, det er bare enda et motiv for hat. Jødene har vært hatet fordi de har vært jøder, ikke fordi de har vært rike. Eller fordi de "tok livet av Jesus". Pokker heller. Det var jo hele poenget at Jesus skulle dø. Både Judas Iskariot og alle fariseerne reddet jo dagen for Vårherre. Hvordan skulle det tatt seg ut om Jesus hadde fortsatt å henge sammen med horer og tollere og fått en skokk små-Jesuser med Maria Magdalena? Bare enda en fallert Guru. Eller Elvis. Anyway: Europeere hater alt som er anderledes. Før var det jødene, nå har vi begynt å hate muslimer. Eller kanskje det ganske er så enkelt som at vi ikke liker dem som er for anderledes. Jødene hadde nok hatt det atskillig enklere dersom de hadde glidd litt bedre inn helt fra starten, skippet tinninglokkene, omskjæringen, Tora-en og de tåpelige pelshattene. Men da ville de jo ikke vært jøder lenger, selvsagt. Endret 27. april 2008 av Mann 42
Gjest Cascabel Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Tråden er ryddet iht reglene. Cascabel-mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå