PoisonIvy Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Hei, Jeg har fått påvist midtstilt prolaps i korsryggen og må mest sannsynlig operere. Samtidig så planlegger jeg og samboeren å få barn, men har nå blitt litt bekymret for hvordan dette skal gå. Kan man operere når man er gravid? Kan man gå et helt svangerskap uten operasjon? Lurer på om noen har noe erfaring med dette? PS! Jeg skal til spesialist på mandag og kan sikkert spørre han om dette, men regner med at noen her har noen gode råd også
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Hvis du har et prolaps som plager deg så mye at du trenger operasjon, er det siste du tenker på graviditet. Så derfor tror jeg neppe at du er en operasjonskandidat. Operasjon utføres på de pasienter som har sterke smerter samt, problemer med å tisse og ha avføring. Skulle du allikevel bli vurdert til op, er det veldig lite lurt å bli gravid. En graviditet er tungt for korsryggen og du kan risikere å få så mye smerter at du blir sengeliggende. Min mening er at du bør gjennopptrene ryggen før du tenker på graviditet. Prolapset vil også forhåpentligvis tørke inn med tid og stunder. Lykke til.
PoisonIvy Skrevet 25. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2008 At jeg har store smerter i ryggen, forhindrer meg ikke fra å tenke på å få barn! Jeg har allered fått beskjed om at jeg med stor sannsynlighet må operere fordi smertene har blitt sterkere og sterkere siden oktober i fjor.. Men ser poenget ditt med den ekstra belastningen på ryggen...
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Selvfølgelig må du jo få tenke på å få barn, men du bør nok la det bli med tenkingen, dessverre. Det virket bare på meg som dere planla litt mer konkret. Jeg har 4 barn og har hatt to prolapser på samme sted med 3 års mellomrom. Det er litt av en utfordring å få hverdagen til å gå opp, når man nesten ikke klarer å røre seg. Mine smerter tiltok også, men det var allikevel ikke aktuelt med operasjon. Dette fordi jeg ikke hadde affeksjon av blære eller avføring. Legene er blitt mye mer restriktive med å operere da forskning viser at gjennopptrening er like effektivt. Du kan også be om rekvisisjon til ryggskolen på Borger Bad hvis du bor på østlandet. Vil anbefale deg å ta en titt inn på: http://sunshine35446.yuku.com/forums/72/t/...ke-Smerter.html eller http://www.ryggforeningen.no/?pageID=34&ItemID=0 Der må du godtnok prøve å ikke bry deg for mye om kranglingen som foregår til tider.
PoisonIvy Skrevet 28. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2008 Da har jeg fått operasjon i slutten av mai, så da er det mest sannsynlig ikke noe problem med tanke på barn...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå