Gjest N Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Hei! I det siste året har jeg hatt veldig vondt i beina, og da spesilt i hoftene. Jeg kan ikke gå mer enn i en halv time før jeg føler smertene. Når jeg har gått litt lenge en dag pleier jeg også å ha vondt om natten. Jeg klarer ikke helt å beskrive smerten, men den kommer og går. Da jeg skulle på skolen i dag haltet jeg, men når jeg skulle tilbake var smerten borte. Jeg er bare 22 år, men grunnen til at jeg tror det er det, er at jeg for ca. 2 år siden raste ned i vekt. Jeg tror jeg veide 45 kg på det verste (lå på 58 kg normalt). Det skjedde fort... og jeg er ikke sikker på årsaken, om det var stress, spiseforstyrrelse er jeg faktisk ikke sikker på, men hvis jeg hadde anorexia så må jeg ha fortrengt det. Jeg sluttet å få mensen. Etter et halvt år uten mensen sa legen at jeg måtte gå på p-piller for å få mensen, ellers kunne det være fare for å utvikle beinskjørhet. Jeg har siden dengang ikke klart å få mensen naturlig, selv om jeg nå har nesten oppnådd min normale kroppsvekt (veier ca. 56 og er 168 høy). Jeg er veldig sunn, så sunn at jeg faktisk noen ganger lurer på om jeg spiser for mye frukt og grønt. Jeg har tenkt meg til legen så fort jeg får tid. Jeg bor i Oslo, og har fastlege i en annen by, så jeg må vente til eksamen er ferdig og kan reise dit. Men hva tror dere... er det noe vits å bekymre seg?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Tror neppe du er benskjør. Det alene gir ikke smerter. Det er når du får brudd at det kan bli varige smerter. Sjekk ut om du har noen feilstillinger i skjelletet. Muskelspenninger og fibromyalgi gir også smerter.
Gjest N Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Takk for svar Det "knaker" en del i kroppen min... så det var en annen grunn som satte meg på tanken, men jeg har aldri brukket noe. Mamma har revmatisme og sliter med leddrpoblemer... mulig jeg har arvet noe der.
Angelfalls Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Jeg er beinskjør, men det er pga at jeg har gått uten mens i veldig mange år og vært ekstremt undervektig lenge. Det tar lang tid før man utvikler beinskjørhet. Det tar mange år før det skjer. Man kan si det slik at skjellettet er 2 år forsinket. Er du urolig så be om å få en beinskjørhetsmåling. Det er fort gjort og du får svar på dagen. Tar røntgen av hoftene og ryggen, skjellettet. Om måler tettheten. I etterkant ser en lege på tallene og anbefaler behandling. Kalsiumtilskudd og sånn. Heldigvis er det noe man kan fikse på. Skjellettet kan bygge seg opp til normal masse helt til man er 30 år. Da er det over og ut. Så det gjelder å ha et bra skjellett innen den tid. Jeg har 7 år på meg. Og tror det skal gå fint siden jeg er så godt som frisk og har mens nå. Og veier et 2 sifret tall mer enn før. Jeg tror ikke du er beinskjør, men anbefaler en test for å være sikker. Jeg merker ingenting til det selv. Ikke har jeg vondt eller hører knaking i skjellettet. Men faller jeg så har jeg større sjans for å brekke noe enn andre har. Å bli beinskjør tar lang til å mange år uten mens. For meg tok det 7 år og en bmi på rundt 11 mange år. Jeg skal ta røntgen på onsdag og håper på at jeg har klart å bedre skjellettet mitt noen hakk!!! Lykke til og prat med fastlegen din
Gjest Catwoman Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Jeg har også benskjørhet - i en visttnok ikke så veldig alvorlig grad sier de. Det tok ikke særlig mange årene for meg. Jeg mstet mensen når jeg var 16 -var ikke veldig undervektig heller da, men jeg ble tynnere og tynnere. Fikk målt østrogennivået mitt da jeg var 18 - og det var nærmest ikke eksisterende. Deretter fikk jeg målt skjelettet mitt, og fikk konstatert benskjørhet. Det tok ca 2 og et halvt år fra jeg mistet mensen - så det tok ikke særlig lang tid for min del. Men jeg er visstnok et sjeldent tilfelle, legene har aldri vært borti noen som meg før - som har fått benskjørhet så fort så egentlig mistenker jeg litt at jeg kanskje er født med et skjelett som ikke er så sterkt. jeg vet ikke. Jeg har gått på medisiner i flere år (alendronat) for å bygge skjelettet opp igjen og det. Har blitt endel bedre også. Hvis du bekymrer deg - så ta en test. Det er enkelt og greit. Legen kan henvise deg - du ligger bare på en benk mens en røntgen maskin kjører over kroppen din. Tar ca. 5 -10 min. Men jeg har aldri fått svar på dagen. Har tatt fire målinger - og hver gang har det gått minst en måned før svaret kommer. Men utifra de smertene du har - så tror jeg ikke det er benskjørhet. Jeg har ihvertfall aldri hatt noen slike smerter, jeg har brukket tre ribben uten noen logisk årsak - men ellers har jeg ikke merket noe til sykdommen.
Angelfalls Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Får svar om verdiene samme dag om jeg er beinskjør. Hun dama som tar røngtgen sier til meg hvordan det ser ut. Men legen vurdering tar noen uker da. Om hva som anbefales av medisiner og sånn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå