Gjest Gjest_lala_* Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Har jobbet i snart to år på min nåværende arbeidsplass, første året i svært korte vikariater, andre året i et fast vikariat. Det er to ting som jeg opplever som veldig frustrerende. Avdelingslederen min vet om ledige vakter lang tid på forhånd, men jeg får ikke tilbud før senerst dagen før. Tidligere fikk jeg tildelt ekstravakter i god tid så det var mulig å planlegge litt fremover (i det minste noen dager). Vet at andre får det avtalt i god tid på forhånd. Tror jeg har vært for snill til å ta på meg vakter som andre ikke vil ha, og det på kort varsel. Hadde godtatt det om jeg følte at jeg fikk noe igjen. Føler at det blir tatt for gitt at jeg alltid stiller opp, men jeg blir ikke engang vurdert når det kommer til faste jobber. Søkte også på å få videreført vikariatet mitt da det ble et ledig, men jeg fikk ikke engang svar. I stedet tok hun inn noen utenfra til vikariatet. De faste jobbene ble fordelt til andre som har jobbet kortere enn meg på avdelingen. Jeg bet det i meg og godtok det (ikke sikkert den første perioden regnes som annsinitet da det var mye ekstravakter. De som fikk jobb hadde vært i jobb like lenge som meg, men kanskje i lengre vikariater?). Men det som irriterer meg er at hun ikke engang sier fra at jeg ikke får jobben jeg har søkt på. Hun sier det til en person og venter på at det sprer seg av seg selv. Hva mener dere andre? Hvor mye skal man egentlig godta?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Avslag på jobb må du da få skritlig? Er det slik at hun prøver å fylle ledige vakter med faste ansatte? Det er ikke helt uvanlig at ekstravakter/vikarer brukes som nødløsninger. Men irriterende, helt sikkert. Prøv å forhandle deg til faste vakter om du ønsker det. Er du fornøyd med arbeidsplassen ellers? For du kan kanskje søke etter andre jobber?
PoisonIvy Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Er du medlem av en fagforening og hva slags bedrift er det snakk om? Jeg er selv daglig leder i en bedrift som er styrt av tariffavtale. Hos oss skal alle ledige stillinger utlyses internt og deltidsansatte har alltid førsterett på ledige heltidsstillinger så lenge de har de rette kvalifikasjonene. Foreslår at du snakker med tillitsvalgt (dersom en fagforening er representer ved bedriften) eller verneombudet. Håper det ordner seg for deg:)
Gjest Gjest_lala_* Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Jobber svangerskapsvikariat i det offentlige helsevesenet. Vet det er vanlig å få neste faste jobb når en har jobbet vikariat på en avdeling. Men det ser ikke ut som det blir...... Trives godt der, men ser ut som jeg må søke meg videre. Føles bare som om jeg ikke blir tatt seriøst når hun ikke engang tar seg bryet med å svare på jobbsøknaden. Har ikke lyst til å løse alle knipene for dem når jeg ikke føler at jeg får noenting igjen for det.....
pøbelsara Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 (endret) Har du helsefaglig utdanning? Jeg vet om steder der de er svært glade for, og har god bruk for ufaglærte vikarer, men ikke kan ansette folk fast eller i lengre vikariat fordi de ikke har den godkjennelsen/utdannelsen som skal til. Jeg synes forøvrig at lederen din nok godt kunne gjort jobben sin litt annerledes. Dersom du har levert en skriftlig søknad på jobb, så har du krav på et skriftlig svar, selv om svaret er nei. Jeg synes du skal purre på svar på søknaden din, jeg. Har du prøvd å snakke med henne om at du gjerne vil ha mulighet til å planlegge livet utenom jobben mer, og bedt om å få vakter med lengre varsel? Dersom hun utnytter at du er fleksibel og kan kommme på kort varsel, så er jeg enig med deg i at hun ikke behandler deg på en særlig OK måte. Jeg har selv jobbet som leder i helsevesenet i mange, mange år, og hvis jeg fikk akutt fravær i avdelingen, ringte jeg alltid først til den jeg visste det var mest sannsynlig at sa ja til å komme på kort varsel. Men jeg forsøkte å ta bedre vare på folkene mine enn det høres ut som om din leder gjør. Jeg synes du skal ta det opp med henne en gang til, jeg. Hvis hun da ikke tar deg alvorlig, er det kanskje like greit at du søker deg til et sted der de tar bedre vare på deg og setter mer pris på deg! Endret 25. april 2008 av papagena
Gjest lal Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Ja, er utdannet sykepleier.... Hadde håpet at jeg kunne bli der, det er utfordrende og spennende arbeid. Må ta en prat med henne igjen, hvis jeg ikke kan få noe mer stabilt må jeg finne noe annet... Er veldig stressende, føler jeg går på nåde i min nåværende situasjon....
pøbelsara Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Ja, er utdannet sykepleier.... Hadde håpet at jeg kunne bli der, det er utfordrende og spennende arbeid. Må ta en prat med henne igjen, hvis jeg ikke kan få noe mer stabilt må jeg finne noe annet... Er veldig stressende, føler jeg går på nåde i min nåværende situasjon.... Så dumt! Det er viktig for trivselen at man føler seg tatt vare på og verdsatt. Jeg synes det er veldig, veldig viktig at lederne bruker tid og ressurser på å rekruttere og ta vare på fagfolk, så jeg synes det er trist at du har en leder som tydeligvis ikke prioriterer det. Hun er jo helt avhengig av gode fagfolk for å få avdelingen sin til å fungere. Og i store deler av helsevesenet er det jo fortsatt rift om kvalifisert personale, selv om jeg vet det er blitt vanskeligere for nyutdannede å få seg fast jobb, i alle fall i sykehus. Lykke til - håper situasjonen din endrer seg snart!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå