Gå til innhold

Kalorifattig gele


Gjest Gjest_jente21_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente21_*

Jeg skal lage gele som jeg fant oppskrift på på nettet:

- 2,5 dl Fun light

- 7,5 dl vann

- 1 pakke gelatinplater (10 plater i pakken)

Men hvor mange kalorier er det i denne? Det stod at det var 14 kcal i 1 liter gele. Men jeg skjønner ikke hvordan dette kan gå an. Er vel litt kalorier i gelatinplatene?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er rundt 350 kalorier per 100 gram i gelantin, så du kan veie platene (eller se på pakken) og derifra regne ut hvor mange kalorier gelatinen inneholder.

Jeg har laget denne geleen mange ganger, og stusser også over de som mener det bare er 14 kalorier i 1 liter gele, for etter mine beregninger blir det litt mer enn det. Fortsatt lite nok til at man kan spise med god samvittighet da :)

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, skal spise den med god samvittighet.

Det står nemlig ikke på pakken vekten av platene.. Og jeg har ikke kjøkkenvekt. Men syns jeg leste et sted at 10 plater veier 17 gram?

Så er det 338 kcal i hundre gram, så i en pakke blir det 58 kalorier. Så er det jo ikke mange kaloriene fra saften, så da konkluderer jeg med at det er 60 kalorier i den geleen ;P

Men rart at de skrev 14 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, skal spise den med god samvittighet.

Det står nemlig ikke på pakken vekten av platene.. Og jeg har ikke kjøkkenvekt. Men syns jeg leste et sted at 10 plater veier 17 gram?

Så er det 338 kcal i hundre gram, så i en pakke blir det 58 kalorier. Så er det jo ikke mange kaloriene fra saften, så da konkluderer jeg med at det er 60 kalorier i den geleen ;P

Det kan nok stemme, i følge Somebody.no er 6 kcal pr plate, slik at 10 plater er 60 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Heistad sine geleer skal være gode og!

Er veldig lite kalorier i dem, så man kan spise til det tyter ut ørene. Og så har de en lavkalori vaniljesaus og, noe jeg synes er et must. Gelé har alltid bare vært en unnskyldning for å tyne i seg vaniljesaus for min del :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har oppskriften på denne geleen?

Med fremgangsmåte altså, ser jo at ingrediensene står listet opp :fnise:

Endret av Toblerone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg platene i kaldt vann i 5 min, slik at de blir myke. Varm opp vannet og ha i Fun Light (aspatam skal ikke kokes, derfor ikke saften varmes sammen med vannet). Ha i platene i saftblandingen, rør rundt og ha i form. La det avkjøle og stivne, cirka 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 min.

Varm opp vann og saft. Ikke la det koke, men rett før liksom ;)

Når platene er blitt myke, så legg dem oppi kjelen med saften og vann, og rør til alt er blandet.

Hell over i en annen form, la det avkjøles litt. Og så inn i kjøleskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Har man så lyst på gele, så er det vel bare å spise gele, litt iallefall? Hvis jeg leser mer om denne geleen, så må jeg også ha gele...

Ellers skal JellO ha kalorifattige varianter...

Endret av glamourgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kanskej blande litt sterk saft da eller?

Riktig :) Blandingsforholdet er jo egentlig 9 dl vann og 1 dl saft, mens her er den sterkere.

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det som blir god saft, blir forferdelig dårlig gele. Jeg blander 6:1 eller 5:1 når jeg en skjelden gang lager fun light gele. Men det er godt, er bare for utålmodig hvis jeg først er søtsugen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...