Gå til innhold

Hjelp meg plzz


Gjest jente92

Anbefalte innlegg

Gjest jente92

Hei jeg er en jente på 16 år og veier 81 kg..jeg vet det er ikke bra...men har så gjerne lyst til å gå ned i vekt så fort som mulig....jeg har lyst til å gå ned i vekt før jeg begynne rpå vgs...så er det noen her som kan hjelpe meg...plzzz plzz..kan noen gi mg råd på hva jeg bør gjre..jeg gå ned så fort som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Begynn å tren, gjerne en time hver dag hvis du kan og orker.

Det beste er å kombinere styrke og kondisjon, altså styrketrening en dag og kondisjonstrening neste dag.

spis sunt og ofte. helst et måltid hver fjerde time, men disse trenger ikke å være stooore. spis sakte slik at du merker når du er mett fremfor å hive innpå maten for så å overspise og føle deg 'stappmett'.

drikk mye vann, ett stort glass før hvert måltid.

unngå godteri og chips og ellers fet mat.

mye fisk, kylling og grønnsaker. mye frukt.

Dette funker for meg i det minste.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente92

tusen takk...nå jeg har bestemt mg for å ikke spise noe godteri og holde meg unna mat som inneholder sukker jeg begynte med det på mandag og skal prøve det i en mnd og se om det virker...tor du det kan hjelpe da?jeg vil helst gå ned 26 kg innen august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente85

Et godt råd er når man skal gå ned i vekt, er at man ikke stresser.

La kroppen få minske på kilone i det tempoet den syns er greit.

For det er faktisk sånn at når man skal begynne å gå ned noen kg, så kan vekta stoppe opp, å det trenger ikke å være noe galt i det.

I hvert fall, noen gode råd:

- Tren hver dag, minst en halvtime. Men sånn i starten, ta det i det tempoet du syns er best, eller det du klarer da. For det er ikke godt å presse seg for mye.

- Regelmessige måltider - 3 timer mellom hvert måltid. Du skal ha frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Og i tillegg burde du ha 2 mellommåltider som ikke trenger å være så mye. Bare litt frukt for eks, det er bra. Mellommåltidet bør være mellom frokost og lunsj og mellom lunsjen og middagen. Da holder du forbrenningen ved like.

- Spis 5 om dagen - altså 150 gram x 5. Dette dekker dagens behov for frukt å grønt.

- Fiberrik mat - grovt brød, magre melkeprodukter, altså melk, ost osv.

- Ikke godteri og ikke brus. Ikke spis å drikk dette på hverdager, kun lørdag. For det er faktisk lov til å kose seg litt, men trenger ikke å ta helt av.

- Drikk masse vann, helst 2-3 liter per dag. Ta med deg vannflaske på skolen, det er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
tusen takk...nå jeg har bestemt mg for å ikke spise noe godteri og holde meg unna mat som inneholder sukker jeg begynte med det på mandag og skal prøve det i en mnd og se om det virker...tor du det kan hjelpe da?jeg vil helst gå ned 26 kg innen august

Jeg føler meg veldig dårlig når jeg sier dette, men det er kanskje et overoptimistisk mål, for å si det mildt. Hvis man skal gå ned på en fornuftig måte er ca 0.5-1 kg i uken greit hvis planen er å holde seg der. Til skolestart ca midt i august er det ca 16 uker så et vekttap ut over 10-16 kg er ikke noe å sikte etter, hvis du har planer om å holde vekten (noe jeg antar du har).

Det er heller ikke sikkert at du TRENGER å gå ned 26 kg. Jeg forstår du vil ned til 55 kg, men det er ikke sikkert det er nødvendig å komme så lavt, uten at jeg vet hvor høy du er. Du kan ha en slank, bra trent kropp, på en høyere vekt enn 55. Jeg hadde også en fiks idé om at jeg måtte se 5-tall på vekten for å være slank nok, men jeg fikk synlige ribbein og hoftebein allerede på 67 kilo (er 170). Ble smal rundt livet også. Dette har også med om du har en bred "stamme" altså brede skuldre, hofter etc. Om man har en venninne som veier 55 kg og er slank, betyr det ikke at du ikke kan være slank på en høyere vekt.

I tillegg synes jeg det er en uting at tenåringsjenter går på harde slankekurer, for det er en risikoalder for utvikling av et usunt forhold til kropp og mat. Men det er noen enkle grep du kan gjøre for å få en kickstart, og trolig også føle deg mye bedre i hverdagen.

- Ingen har vondt av fysisk aktivitet i hverdagen. Bare det å f.eks. gå til skolen i stedet for å ta bussen, eller sykle, kan gjøre underverker. Hvis man i tillegg prøver å få trent skikkelig et par ganger i uken, vil denne fysiske aktiviteten både forbrenne fett, og sette opp den generelle forbrenningen. Jeg har et styrkeprogram du kan få se på, som kan gjøres hjemme, hvis du er interessert.

- Hold lørdagskosen til lørdagen. Dvs å holde sukkerbombene (sjokomelk, brus, godteri, sjokolade etc. ) til lørdagen. Og selvfølgelig helst moderere seg jevnt over. ;)

- Prøv å ikke fokusere så mye på vekt og tall. Fokuser på en sunnere kropp, og det å gjøre endringer i livsstilen. Du vil fort merke at klær krymper, og at man føler seg friskere og bedre når man lever sunt :) Vekten vår står ikke skrevet i pannen med sprittusj, så den er faktisk mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_en

Helt enig med bolledeig!

Du er i en sårbar alder (fysisk og psykisk) og bør ikke slanke deg for raskt, det

kan være skadelig. Allerhelst bør du snakke med fastlegen din eller helsesøster slik at du kan gå ned i vekt på en sunn måte.

Tips:

-pass på å ikke spise for lite! Da bremser du forbrenningen din.

-Spis mye grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, magert kjøtt, fisk, magre

melkeprodukter

-hvis du _må_ha noe søtt kan du prøve sukkerfri tyggis eller pastiller, lett kakao eller lett is eller lett yoghurt

-drikk en kopp med noe varmt (f eks te) før måltidet, da føler du deg mettere og føler ikke for å spise mer enn du trenger

-Beveg deg, men gjør det lystbetont. Finn en hund å gå tur med eller gå tur mens du hører på musikk. Hva med å svømme? En annen god ide kan være aktivitet sammen med andre, f eks ballspill, dans eller annet. Poenget er at det skal være gøy slik at du ønsker å fortsette.

Fokuser på positive ting, og ikke vekt og tall. Finn andre ting i livet ditt å glede deg over. Husk at livet begynner ikke når du veier så så mange kilo, livet er faktisk nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke så mye om deg. Ikke hvordan kostholdet ditt er og heller ikke om du trener. Du kunne kanskje gitt litt mer info om deg selv, så kunne du sikkert fått bedre tips som passer deg.

jeg vet ikke om du har gjort det ennå, men snakk med foreldrene dine om det. De kan hjelpe deg, så du ikke går ned for fort osv. De kan sikkert også hjelpe deg med kosholdet, slik at de kjøper inn sunn mat, og kankje slutter med å kjøpe godteri til deg en periode. Eller bare kjøper litt til helgene.

Jeg vil også anbefale deg å begynne å trene på et treningsstudio, hvis du ikke gjør det. Der kan du få de som jobber der til å sette opp et treningsprogram til deg..

Kanskje de også har et kostholskurs der som du kan melde deg på??

Men som andre sier må du ikke stresse med å gå ned, tenk heller at du skal endre livsstil, slik at du blir sunn og fris. Hvis du gjør det vil kiloene forsvinne gradvis.

Går du ned for fort kommer du bare til å legge det på deg igjen..

Lykke til.. Dette klarer du!!!!!! Klem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente85

Det var mange gode råd her ser jeg. :-)

Og det er veldig bra!

Et godt råd er å snakke med voksne når man skal gå ned i vekt, enten det er foreldre, helsesøster, fastlege eller hva det måtte være.

Jeg vet det er mange unge nå i dag som prøver å slanke seg på egenhånd og mange av de gjør mange ting galt når det gjelder å gå ned i vekt, å det er ikke bra.

Det er mye bedre å få veiledning fra noen som kan dette med mat, trening og ja i hele tatt hvordan man burde gjøre det.

Masse lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...