Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Jeg skal altså ta ett av disse fagene og lurer på hva som ses på som lettest å ta som privatist (med privatist undervisning)?

Personlig har jeg veldig sansen for biologi og finner det veldig interessant. Jeg skal uansett ta 2Bi, men har hørt at 3BI kan være litt tricky..?

Etter kunnskapsløftet får jeg jo like mange realfagspoeng for disse to fagene, så det med poeng har jo ikke noe å si.

Skal også ta 2Kj og 3Kj, noe som kanskje kan gi et godt grunnlag for 3Bi, eller..?

Noen som har tatt disse fagene og har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du 2FY? Jeg synes fysikk er vanskelig, dvs at læringskurven er bratt sammenliknet med de andre realfagene som jeg klarte meg veldig bra i. 3BI er, eller var, mer "teknisk" enn 2BI; mer kjemi først og fremst, mer regning og generelt et større fag med mer fordypning. Jeg syntes ikke det var merkbart vanskeligere enn 2BI, men det er en fordel å ha genuin interesse for faget og kjemi ved siden av. Jeg husker at mange av de som hadde valgt biologi fordi de tenkte at det var et av de letteste fordypningsfaget, og som ikke hadde andre realfag, sleit grundig.

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Nei, jeg har ikke 2Fy, det er derfor jeg lurer på om det blir ansett som vanskeligere eller lettere enn 3Bi.

Jeg har per dags dato ikke fordypning i noen realfag men skal ta 2 og 3Kj, 2mx, 2Bi og enten 3Bi eller 2Fy

Jeg syntes naturfag stort sett er et interessant fag, men fysikk er vel igrunn det jeg har minst interesse for av av kjemi, biologi og fysikk.

Biologi på den andre siden, har jeg veldig stor interesse for, og siden jeg uansett skal ta 2 og 3Kj, så kanskje det ikke vil bli så vanskelig med 3Bi?

Men så tenker jeg at kanskje 2Fy muligens må være lettere enn 3Bi siden timetallet er mindre og det dermed er et mindre fag..? :klø:

Håper ikke dette innlegget ble alt for rotete

Skrevet

Beklager, så det nå, at du hadde skrevet 2FY, ikke 3FY :ler: Hvilket av fagene 3BI og 2FY som er vanskeligst vet jeg jommen ikke. Selv ville jeg valgt 3BI, men det er interessebasert.

Skrevet

Jeg har hatt både 2fy og 3bi og synes 3bi er MYE lettere enn 2fy. Dette selv om jeg lærte meg det meste av stoffet i 3bi selv, mens jge hadde alle undervisningstimene i 2fy. For min del synes jeg 2fy var veldig arbeidskrevende i forhold til 3bi.

For min del ville jeg absolutt tatt 3bi.

Skrevet
Jeg husker at mange av de som hadde valgt biologi fordi de tenkte at det var et av de letteste fordypningsfaget, og som ikke hadde andre realfag, sleit grundig.

Dette er jo selvfølgelig induviduelt da, men jeg tar 3bi nå, og ingen andre realfag (utenom 1MX for to år siden). Jeg har ingen problemer med 3bi, eller, må kjempe litt for femeren, men fireren er i boks ;) Biologi er ikke så vansklig, bare litt :) Lykke til uansett :)

Skrevet
Dette er jo selvfølgelig induviduelt da, men jeg tar 3bi nå, og ingen andre realfag (utenom 1MX for to år siden). Jeg har ingen problemer med 3bi, eller, må kjempe litt for femeren, men fireren er i boks ;) Biologi er ikke så vansklig, bare litt :) Lykke til uansett :)

Det er klart, det er jo individuelt, men jeg husker da jeg gikk på vgs at mange regnet biologi som et av de letteste fordypningsfagene, realfag eller ei. Og da var det endel som gikk på en smell, særlig når det kom til celleåndingsdelen av pensum. Men det har selvsagt mer flere ting å gjøre. Om man har ligget an til nesten stryk i matte og naturfag vil nok både 3BI og 2FY være store utfordringer, men trådstarter høres ut som hun har et godt utgangspunkt.

(jeg hadde ikke 2FY, men full fordypning i matte, biologi og kjemi, samt har vært borti alle realfagene på universitetet, og vil vel si at biologi var det faget jeg personlig syntes det var lettest å få god karakter i. På (lavere) universitetsnivå blir riktignok biologi mer "pratefag" enn visse andre realfag, noe jeg synes er vanskeligere :ler: )

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Jeg tok 2FY og 3BI som privatist,og vil si som andre her,at 2FY er mest krevende av disse to.Det henger sammen med at mye av pensum i 2FY forutsetter matematikkunnskaper tilsvarende 2MX-nivå.Derfor anbefaler lærerne ofte at man jobber paralellt med disse to fagene.Men en ting er ihvertfall sikkert: Om man sliter med 2MX,så forplanter problemene seg fort videre til 2FY. 3BI er også krevende,men på en annen måte.Det er mer et "lesefag",og som privatist synes jeg det var enklere å jobbe med enn de andre realfagene,og ihvertfall mye enklere enn 2FY!Dersom du vet at du trives med biologi,så ville jeg valgt 3BI.

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Takk for alle svar.

Da tror jeg nok at jeg satser på 3Bi jeg da ;)

Skrevet

Viss du skulle ønske å gå t.d. ingeniørfag seinere eller ein del andre tekniske retninger så er kravet ofte 3MX og 2FY. I så fall ville eg valgt 2FY. Men om det ikkje er aktuelt så ville eg valgt det som du har størst interesse for. Det er lettere å konse på ting som fenger.

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Det studiet jeg vil inn på seinere er veterinær og har 3KJ og 2MX/3MZ som opptakskrav.

Er nok sikkert også en større fordel å ha biologi enn fysikk sånn sett, i tillegg til at jeg selv syntes biologi er veldig interessant :)

Skrevet
Det studiet jeg vil inn på seinere er veterinær og har 3KJ og 2MX/3MZ som opptakskrav.

Er nok sikkert også en større fordel å ha biologi enn fysikk sånn sett, i tillegg til at jeg selv syntes biologi er veldig interessant :)

da tror jeg det er et kjempegodt valg! Vet at de har en god del cellebiologi/biokjemi der og da kan du ha god nytte av å ha tatt 3bi.

jeg går selv på medisin, og der er heller ikke biologi noe opptakskrav. Men mange av de som ikke har hatt biologi sliter helt fra starten av!

Skal du lese det på egenhånd? husk i såfall å forberede deg på spørsmål om feltoppgave.. der gikk nemlig 6'ern min ;)

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Jeg skal gå på Bjørknes, så det blir eksamensrettet undervisning med en privatisteksamen til slutt.

Takk for tips om feltoppgaven :)

Skrevet
Skal du lese det på egenhånd? husk i såfall å forberede deg på spørsmål om feltoppgave.. der gikk nemlig 6'ern min ;)

Bare et teoretisk spørsmål, om man går opp som privatist, vil det da være en sjanse om spørsmål om feltarbeidet? Blir ikke det litt urettferdig, da privatister ikke har obligatorisk feltarbeid (om jeg ikke har missforstått)?

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Tror det er sånn at om man ikke har deltatt i noe feltarbeid, så skal man tenke seg ut en slik situasjon på forhånd, og så blir det da dette tenkte feltarbeidet man skal prate om.

Er det jeg har hørt hvertfall.

Skrevet

Jeg ville også valgt 3bi. Syntes ikke det var så tricky, men gøy. :)

Skrevet

Heisann:)

Jeg har tatt (går opp til eksamen om noen få uker:O) både 2+3bi og 2fy. For min egen del er 2fy en enkel 5'er, og jobber selvfølgelig for en 6'er, dette fordi fysikkeksamenen er muntlig. Du får 2 emner, "overskrifter" fra læreboken og gjør det samme som læreren din har gjort, altså lærer bort fysikk til noen som ikke kan det. Jeg synes ikke selve regningen i fysikk er vanskelig, og jeg må jobbe endel med 2+3mx.

3bi er et puggefag, det er en lang eksamen, du må skrive mange sider (mange spørsmål, mange temaer). Ikke for å skremme deg, men 2fy går greit så lenge du møter opp, lærerne på Bjørknes er kjempeflinke! 3bi er et såpass stort fag at du må lese mye selv, dette er jo ikke noe problem hvis du er interessert i biologi!

Kjemi hjelper forresten masse hvis du tar 3bi:)

Jeg ville kanskje tatt begge? Greit med ekstra poeng, går det dårlig på fysikken kan du alltids stryke den?

Gjelder fortsatt fordypningspoengene i den nye ordningen? Hvis ikke må du jo tenke på det også.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...