Gå til innhold

Vonde/stive legger


Gaupa

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med stive/vonde legger om jeg prøver å jogge på tredemølle eller ute. Hva kan dette komme av? Ordentlig irriterende, da det ofte er leggene og ikke kondisen som stopper meg fra å jogge. Bruker heller å dra på spinning sideen jeg der ikke kjenner noe til dette. Men samtidig er det jo greit og fornuftig å variere litt. Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

Det høres ut som om du kanskje sliter med beinhinnebetennelse. Prøv å unngå jogging på asfalt, det gjør det bare verre. Om du vil løpe på tredemølle bør du sørge for å ha litt stigning på båndet. Men du bør nok kutte litt ned på joggingen og heller satse på svømming og sykling i en periode for å se om det kan hjelpe på smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke benhinnebetennelse på framsiden av leggene? Det er ikke der jeg får vondt altså, men i baksiden av leggene, altså musklene. Så tviler på at det er benhinnebetennelse. Jogger aldri på asfalt, om jeg jogger ute er det på grus eller ute i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Jo, beinhinnebetennelse er på framsiden.

Sliter med det samme selv, har flere ganger vært til fysio med det, fått litt forskjellige forklaringer, men det som høres mest fornuftig ut for meg er et slags "pølseskinn" som ligger utenpå leggmuskelen, som gjør at den ikke får "utvide" seg som den skal, og grunnen til at jeg fikk dette er fordi jeg har en tendens til å løpe på tå, altså at jeg ikke setter hælen ned i bakken når jeg løper. KAnskje du gjør det samme?

Eneste som hjelper er massasje og uttøyning. Gjerne få noen andre til å gjøre det for deg, jeg brukte til tider å få foreldrene mine til å massere meg mens jeg lå på mage på gulvet i en halv time hver kveld etter trening (trente aktivt håndball tidligere).

Selv merket jeg i hvert fall at det å løpe med litt stigning som fragment sa, var det absolutt verste jeg kunne gjøre, og endte gjerne opp med å gå opp slike bakker i stedet.

Håper dette var til noen hjelp i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Jeg sliter med akkurat det samme, men på både forsiden og baksiden av leggene. Jeg tok det opp med treneren min og fikk beskjed om at det kunne komme av at jeg hadde for lite muskler i leggene. Så jeg bør trene mer styrke på leggene, da vil jeg kunne løpe fortere og ikke få så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg spiller mye fotball, og det ender jeg blir veldig stiv på baksiden og på sidene av leggene, rett over ankelen. Det skyldes som oftest at jeg har trent mye i en liten periode, eller har brukt/trent leggene på en uvant måte. I mitt tilfelle er det akkurat som å ha gangsperr - det går over etter et par dager. Jeg tror uansett dine smerter er litt annerledes enn mine, så jeg vet ikke hva det kan skyldes. Har du prøvd å søke litt rundt på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Som Huldali sier; tren styrke!

Da jeg begynte å trene igjen etter laaang pause, så var det i leggen jeg kjente det mest. Ble mer sliten i musklaturen enn i lungene. Men det hjalp da jeg strente mye styrke på alle de store muskelgruppene. Da kunne jeg jogge og det var kondisen som stoppet meg, ikke musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...