Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sendte mitt skattekort til min nye arbeidsgiver ved ansettelses start.

Ser på første lønna at jeg er trukket 50% skatt (pga manglende skattekort).

Kan jeg kreve å få etterbetale den "manglende" delen av min lønn ved neste lønnsutbetaling? Hvorfor skal jeg straffes økonomisk i dette tilfellet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Du får det tilbake på skatten til neste år :)

Skrevet

Du kan jo få det tilbake i år ved å få deg nytt skattekort som tar hensyn til den ekstra store innbetalingen av forskuddstrekk. Skattetrekket blir da lavere resten av året. Når du bestiller nytt skattekort oppgir du hvor mye du tror du tjener i år og hvor mye du har blitt trukket i skatt så langt.

Lønningsansvarlig kunne sikkert korrigert forskuddstrekket på neste lønning, men siden det var du som ikke oppfylte fristen for å levere skattekort i tide skal ikke de trenge å jobbe ekstra for å rette opp det som var din feil.

:)

Skrevet
Lønningsansvarlig kunne sikkert korrigert forskuddstrekket på neste lønning, men siden det var du som ikke oppfylte fristen for å levere skattekort i tide skal ikke de trenge å jobbe ekstra for å rette opp det som var din feil.

:)

Da har jeg ikke uttrykket meg klart nok. Jeg har nettopp byttet jobb. Sendte inn skattekortet sammen med div attester o.l som de ville ha. Derfor så skjønner ikke jeg hvorfor det er min feil at de ikke har fått fingern ut...

Skrevet

Ring lønningsavdelingen og be om å få det de har trukket for mye som forskudd, evt. utbetalt sammen med neste lønn. Det bedriften trekker deg i skatt har de stående på konto, og de pengene betales inn til det offentlige en gang i kvartalet. Så det burde ikke være noe problem. Ja, mulig de ikke vil eller påstår det ikke er mulig, men ikke gi deg. Har vært i samme situasjon selv, og maste så mye at de til slutt ga seg. ;)

Gjest trylla
Skrevet

Er det SÅ bigdeal å få trukket 50% skatt så kan du helt sikkert mase litt på lønningsavdelingen og få dem til å justere det, men har vondt for å se at det er verd tiden det tar. 50% skatt på 1 månedslønn kan umulig utgjør en stor krise vel ?

Skrevet
Ring lønningsavdelingen og be om å få det de har trukket for mye som forskudd, evt. utbetalt sammen med neste lønn. Det bedriften trekker deg i skatt har de stående på konto, og de pengene betales inn til det offentlige en gang i kvartalet. Så det burde ikke være noe problem. Ja, mulig de ikke vil eller påstår det ikke er mulig, men ikke gi deg. Har vært i samme situasjon selv, og maste så mye at de til slutt ga seg. ;)

Den er god:) Takker for fornuftig svar!

Skrevet
Er det SÅ bigdeal å få trukket 50% skatt så kan du helt sikkert mase litt på lønningsavdelingen og få dem til å justere det, men har vondt for å se at det er verd tiden det tar. 50% skatt på 1 månedslønn kan umulig utgjør en stor krise vel ?

Vet ikke hvilken planet du lever på...men å miste halvparten av lønna i skatt er faktist en BIG deal.

Skrevet

Du kan ringe lønningskontoret og forklare situasjonen og få tilbake pengene. Det gjorde jeg når de hadde rotet vekk skattekortet mitt :)

(Og ja, det var faktisk det).

Skrevet

Skatten betales inn til kemneren annenhver måned, og ikke en gang i kvartalet som noen skrev lenger opp her.

Uansett, det burde ikke være noe problem for lønningsavdelingen og justere skatten på neste lønn. Det har jeg gjort for ansatte mange ganger.

Skrevet

Det samme skjedde med meg, da ble det justert ved neste lønnskjøring (det er oftere her, så jeg trengte ikke vente så lenge). De kan sikkert gi deg forskudd på det du ble trukket for mye også.

Skrevet

Kan du ikke vurdere om du har nok til å klare deg akkurat denne måneden? Vet bare hvor godt det er å få tilbake ekstra på skatten neste år! Selvfølgelig må du ha nok til å leve nå også, men jeg hvis du har det ville jeg "glemt" skattepengene til neste skatteoppgjør!

Skrevet
Jeg sendte mitt skattekort til min nye arbeidsgiver ved ansettelses start.

Ser på første lønna at jeg er trukket 50% skatt (pga manglende skattekort).

Kan jeg kreve å få etterbetale den "manglende" delen av min lønn ved neste lønnsutbetaling? Hvorfor skal jeg straffes økonomisk i dette tilfellet?

hvis det fortsatt er isamme måned så er det en mulighet at du kan få det på nest e lønning! hør med lønningskontoret på jobben din.

Skrevet
hvis det fortsatt er isamme måned så er det en mulighet at du kan få det på nest e lønning! hør med lønningskontoret på jobben din.

det har ikke noe å si om det er samme måned eller ikke.

Skrevet

Det var veldig rart at de gjorde. Sitte selv på lønninger og det vi trekker i skatt og som settes inn på skattekontoen vår kan ikke vi ta ut ut igjen. Den kontoen tilater bare bataling til skatteetaten. Skjønner ikke helt hvordan du fikk jobben din til å fikse det for deg??

De får nemlig ikke pengen ut av den kontoen. For de pengene er ikke bedriftens de er statens og arbeidrenes sine penger.

Jeg ville heller ha gjort som en annen nevner. Skaff deg ett nytt skattekort som tar hensyn til at du ble trukket 50% den mnd.

Skrevet
Det var veldig rart at de gjorde. Sitte selv på lønninger og det vi trekker i skatt og som settes inn på skattekontoen vår kan ikke vi ta ut ut igjen. Den kontoen tilater bare bataling til skatteetaten. Skjønner ikke helt hvordan du fikk jobben din til å fikse det for deg??

De får nemlig ikke pengen ut av den kontoen. For de pengene er ikke bedriftens de er statens og arbeidrenes sine penger.

Jeg ville heller ha gjort som en annen nevner. Skaff deg ett nytt skattekort som tar hensyn til at du ble trukket 50% den mnd.

Om de tok penger ut derfra eller ga meg forskudd (og betalte mindre inn til den kontoen måneden etter) aner jeg ikke. Jeg jobber ikke med lønn, men jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye dagen etter telefonsamtalen. Og nei - jeg kunne ikke ventet en måned på neste lønn, da jeg var helt fersk i arbeidslivet, ingen buffer, og trengte pengene til å betale husleia mi.

Skrevet

Hehe, nei det er nok ikke slik de gjør det. :)

Man korrigerer skatten på neste lønning, slik at det totale skattetrekket for to måneder blir riktig. Ikke noe problem og veldig vanlig.

Skrevet
Hehe, nei det er nok ikke slik de gjør det. :)

Man korrigerer skatten på neste lønning, slik at det totale skattetrekket for to måneder blir riktig. Ikke noe problem og veldig vanlig.

:Nikke: Man tar ikke ut penger fra skattekonto, men man setter inn litt mindre måneden etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...