Gå til innhold

Ny dynamo

Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du, er det en eldre fiesta, ville jeg heller gått til en skraphandler eller biltema, og så skiftet selv. Eller få en nevenyttig tante eller onkel til å gjøre det. Det er en rimelig enkel operasjon. (Verkstedspriser har jeg ikke peil på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, er det en eldre fiesta, ville jeg heller gått til en skraphandler eller biltema, og så skiftet selv. Eller få en nevenyttig tante eller onkel til å gjøre det. Det er en rimelig enkel operasjon. (Verkstedspriser har jeg ikke peil på.)

Det er det jeg har fått tips om fra andre i løpet av kvelden også. Noen sa at det kunne være børstene til dynamoen også. Kan man skifte dem selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstene på dynamoen gikk hele tiden på gamle Golfen min - smal sak å bytte selv. Til slutt sluttet den å lade, så da byttet jeg hele dynamoen. Kjøpte ny på Biltema(?) til ca. 700 kr, tror jeg det var. Anbefaler å bytte selv eller få noen til gjøre det, blir nok myyye billigere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vær obs på at flere og flere biler kommer med "børsteløs" dynamo. Skraphandlere har ofte original til under halv pris.

Å skifte børster, trenger du litt kyndig hjelp til den første gangen. Men å skifte dynamo, greier du selv, ved å merke deg hvor skruer, ledninger og deler var på den gamle. Sørg for at ledningenes kontakter sitter godt på. Og så er det en skrue du løsner litt, for å kunne stramme viftereima. Den skal ikke kunne presses inn mer enn en cm omtrent. Og så må du huske å etterstramme alle skruer etter noen dagers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en gammel Fiesta, har de garantert en brukt en hos høggern for rundt 400 kroner. Koble fra minus-ledningen på batteriet (viktig!!), skru løs den gamle dynamoen og sett inn den nye. De sitter som oftest bare med to-tre bolter og en til tre ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...