Gjest Gjest_Mumi_* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 jeg vet at den ikke er økologisk, men er det ellers noen fordeler ved gourmetkyllingen fra Prior?
Gjest Wildcat Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Hvis jeg ikke tar helt feil, så har kyllingen fått lengre tid på seg til å komme opp i "slaktevekt" ifht vanlig kylling. Dette gir bedre og saftigere kjøtt.
Brunhilde Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Jeg spiser ikke annen kylling enn denne, den er veldig god og saftig.
Gjest Gjest_Mumi_* Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 takk for svar. ja, jeg synes også den er god, men jeg tenkte mer på dyrevelferd. Har den det bedre enn vanlige burkyllinger, for eks.?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Slaktekyllinger vokser ikke opp i bur - det er egghønsene som sitter i små bur. Kyllingene holdes i store haller. Men problemet med slaktekyllingindustrien er vel 1. antall dyr pr kvm (de har det trangt, stort smittepress, vanskelig å oppdage eller behandle syke enkeltdyr - det er vanligere å gå og plukke halvdøde og døde dyr. Det er heller ikke naturlig for kyllinger å være så mange sammen). og 2. fôring og tildels avl som gir veldig rask tilvekst som kan gå på bekostning av helsa (beinbygning, f eks). Ved økologisk eller f eks Stange- og Livechekyllingoppdrett er det færre kyllinger pr kvm, tildels mer stimulerende miljø (sandunderlag, noen ganger mulighet for å gå ute o.l) og mindre intensiv fôring (vegetabilsk fôr som gir langsommere og mer "riktig" tilvekst) som er den viktigste forskjellen, for økologisk kylling også økologisk dyrket fôr og mindre bruk av medisiner. Jeg klarer ikke finne ut hva som er "greia" med Gourmetkyllingen, men regner egentlig med at så lenge Prior ikke reklamerer med fordeler som skiller den fra andre, er det muligens ingen forskjell... Men jeg håper jeg tar feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå