Gå til innhold

Fornye pass


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Må snart fornye mitt pass. Jeg reiser mye og ofte på kort varsel. Er det mulig å beholde det gamle passet mens man venter på det nye? Eller er man "stuck" i Gamle Noreg i hele ventetiden? Mener å ha lest et sted at man kan beholde det gamle hvis man velger å hente det nye istedenfor å få det i posten. Men jeg finner ikke igjen det stedet jeg leste det :gjeiper:

Får man det gamle passet tilbake gjennomhullet, eller må man gi det fra seg? Er mange minner stemplet inn i det passet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan beholde det til du får nytt. Sist jeg fikk nytt pass, beholdt de det. Men går kanskje an å gjennomhulle det fortsatt. Hvis ikke kan du jo bare si at du har mistet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan beholde det til du får nytt. Sist jeg fikk nytt pass, beholdt de det. Men går kanskje an å gjennomhulle det fortsatt. Hvis ikke kan du jo bare si at du har mistet det.

Takk for svar, det var bra. Da slipper jeg tenke på om jeg plutselig må ha nødpass hvis jeg må på reise. Noen som har byttet pass i det siste og vet om de fortsatt lar folk beholde det gamle gjennomhullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen, hvor lang tid må man regne med å bruke på passkontoret? Er det bare evt køståing som tar tid, hvis man har ordnet bilde og fylt ut skjema på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor stort lensmannskontoret/politistasjonen deres er. Jeg brukte to minutter forrige gang da jeg hadde gjort alt klart på forhånd. Skal ikke være noe annet enn den tiden du må stå i kø, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier jo ikke ventetiden på pass være så lenge da, har ikke hørt om noen som har måttet vente noe lenger enn en uke, noen har til og med fått det dagen etter. Hvor mange spontanturer må du ta på en uke?

Jeg har de gamle passene mine, gjennomhullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_reiseglad_*

Samboeren min bestilte nytt pass til datteren sin i februar i år. Hun fikk passet i posten dagen etter! Må si vi ble overrasket over den kjappe servicen. Så dersom du ikke venter til den verste turistsesongen starter i juni/juli så får du sikkert passet ditt før du rekker å pakke kofferten.

Jeg fikk selv nytt pass i november. Det gamle ville jeg gjerne beholde, og det var ikke noe problem. De bare gjennomhullet det, som tidligere nevnt her.

Enkelt og greit å få nytt pass. Men ta godt vare på det, for det er dyrt! Og nødpass koster like mye som et skikkelig pass til tross for at det bare gjelder for en spesifikk reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring fra kontorene i Oslo, lønner det seg å møte opp når de åpner, og pleier det være kø utenfor? Det er dessverre upraktiske åpningstider, så man må jo helst få dette gjort i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordna meg nytt pass i Trondheim i fjor, og jeg fikk det i posten dagen etter. Og det var faktisk midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp søkt om nytt pass i Oslo, fikk igjen det gamle gjennomhullet uten å spørre. Det gikk vel drøyt 20 minutter til køståing, mens selve innleveringen var gjort på et blunk. Så mange som brukte mye lenger tid, og folk som ikke hadde ordnet bilder på forhånd sto i lang kø. Jeg hadde printet ut skjema fra nettet på forhånd og fylt ut, men skjemaene på stasjonen så litt annerledes ut. Valgte derfor å fylle ut skjemaet på nytt for å være sikker.

Neste spenningsmoment er da om og når det nye passet kommer i posten. De ville ikke si noe mer enn at garantitiden var 10 dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de med småbarn. Ordne bilder på forhånd! Det er ikke alltid så lett å få dette til skikkelig med urolige småbarn, så bedre for både dere og resten av køen å fikse dette på forhånd og ikke lage gigakø ;) Tror forresten jeg ville anbefalt fotograf. Det blir fort billigere også, i hvert fall hvis man må ha mange forsøk på å få poden til å sitte ordentlig i fotoboksen :) Og så et tips til de uten småbarn, ordne på forhånd dere også. Så slipper dere å stå i kø med de barnefamiliene som ikke leser innlegget mitt og følger rådet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...