Gå til innhold

Når folk sier negative ting om jenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

som

Kvinner er dumme

Kvinner bak rattet :riste:

Og lignende ting, hvordan reager du på det?

Har noen sakt noe sånt om deg, i såfall hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, det e dem som sier det som er dum. intet annet enn transynte personer som er redd for sin manndom. punktum.

(men så må man jo innrømme det at noen jegnter absolutt ikke kan lukeparkere :ler: , men det er nok menn og som er likedan)

Gjest Golden Girl
Skrevet

Som regel gidder jeg ikke å svare eller bry meg om det. Eller så bare ler jeg og rister på hodet. Det blir for dumt. Og helt umulig å argumentere mot noen som kan si noe så platt.

Skrevet

Det har jeg faktisk aldri hørt, og takk og lov for det. Jeg hadde nemlig blitt fryktelig irritert. ;)

Skrevet

Blir småirritert av slike kommentarer om damer. Men samtidig er jeg kjapp til å komme med nedsettende, generaliserende kommentarer om mannfolk, så jeg burde vel strengt talt bare holde kjeft... :fnise:

By the way - disse kommentarene om kvinner bak rattet - de må jeg dessverre ofte si meg enig i...

:sjenert:

Skrevet (endret)

Sånn apropos: I dag satt jeg og ventet i banken en god stund. Der var det også fire gutter i tolvårsalderen, som pratet og slo seg løs. Greit nok, og ganske underholdende.

En av dem oppdager at han har glemt et eller annet, og utbryter spontant "Fitte, jeg har glemt...". DA ble jeg irritert, og ba ham la være å si det. Han sa unnskyld med det samme, tror han tok den.

Synes det er synd at kjønnsorganet vårt skal være et skjellsord. Og generaliseringer ut fra kjønn har jeg heller ikke så sans for, nei.

Endret av *Mim*
Gjest *smak*
Skrevet

Jeg vet selv at jeg er en flink bilist, derfor bruker jeg ikke tid på å argumentere om noen skulle mene det motsatte... Men jeg er såpass ydmyk at jeg vet at jeg aldri blir utlært som bilist, kommer stadig i nye situasjoner i trafikken.

Skrevet

Jeg må vel innrømme at jeg er mer enn troende til å komme med slike uttalelser, da i form av sveipende generaliseringer som det er helt åpenbart at er satt på spissen. Alt for at det skal være morsomt, selvsagt.

Og det funker jo :)

Men av og til...bare en sjelden gang, i svake øyeblikk, hender det at jeg lurer på om det egentlig bare er en ufarliggjøringstaktikk. En sånn 'Pakk det inn i humor så det ikke tas alvorlig, men sørg for at det blir hørt!'-greie. Det vi stadig får høre av andre har vi jo faktisk lettere for å tro på.

Men nå må jeg slutte å komme her snart...problematiserer jo som et kvinnfolk!

Skrevet
Vet du, det e dem som sier det som er dum. intet annet enn transynte personer som er redd for sin manndom. punktum.

(men så må man jo innrømme det at noen jegnter absolutt ikke kan lukeparkere :ler: , men det er nok menn og som er likedan)

Nope, det er bare dere.

Til og med dama mi, som ellers er en røver på det meste, kan ikke lukeparkere. Jeg tror faktisk at det kunne fungere som kjønnstest. Det er nesten litt komisk.

Skrevet
Nope, det er bare dere.

Til og med dama mi, som ellers er en røver på det meste, kan ikke lukeparkere. Jeg tror faktisk at det kunne fungere som kjønnstest. Det er nesten litt komisk.

Whatever, dude. Jeg er den regionale mesteren i lukeparkering her i gården! (og når jeg sier regional, mener jeg selvsagt innen husholdet)

Gjest Luke Park
Skrevet
Nope, det er bare dere.

Jeg kan ikke lukeparkere ... jeg er jente og jeg er blond. Når jeg ser en mann som er "redd" fortauskanten så pleier jeg kalle det "kvinnfolkparkering". Den sitter ...

Jeg hører stadig sånne "kvinnfolk" generaliseringer - nøkkelen er å ignorere dem. Har til og med hørt rykter om at det er lite gøy å komme med dem rundt meg siden det ikke blir reaksjon. Når jeg blir alt for lei pleier jeg å parere med noen "mannfolkgeneraliseringer" og de går de merkelig nok alltid på.

Gjest FruBlom
Skrevet

Generaliseringer av kjønn i all sin uskyldighet gjenspeiler egentlig et fundamentalt stereotypt syn på kvinner og menn i dagens samfunn. Det kan nok være at mange kvinner ikke er så gode på å lukeparkere, men jeg vil da påstå at det dreier seg om samfunnet rundt som ikke har gitt jenter de samme mulighetene for å interessere seg for tekniske ting som gutter. Alle fedrene som visstnok skal inneha den o store lukeparkerings-kunnskapen er mer opptatt av å løfte guttungen på fem opp for å se nedi motoren enn å oppmuntre sin sytten år gamle datter til å bli en god sjåfør. Det kan nok være at gutter generelt har mer teknisk interesse enn jenter, men jeg observerer at det heller ikke er i de voksnes interesse at småjenter skal ha slike interesser, og iallfall ikke at smågutter skal ha interesse for dukker og rosa tøy. Jeg skjemmes når jeg hører voksne menn spøke om hvor forfærdelig det hadde vært hvis deres sønn skulle komme til å ønske seg en dukke. Er det noe rart at mange menn må generalisere kvinner på en negativ måte når alt som blir assosiert med kvinner rives krampaktig ut av hendene deres fra de er store nok til å utforske verden? Og alt for mange kvinner synes det er helt ålreit at det er sånn de også, og de som ikke synes det er ålreit (meg inkludert) finner seg i det likevel.

Skrevet

Hvis det er en mann som kommenterer på noe, da som oftest smiler jeg pent og sier noe a la 'så bra jeg er i det minst flinkere enn deg da'.

Jeg kjører da ikke bil, men jeg er ganske sikker at hvis jeg hadde gjort det, hadde jeg vært skikkelig flink, det å parkere er jo bare se og kjøre på, hvordan det er så vanskelig kan ikke jeg forstå (siden jeg ikke kjører, men som sagt, jeg er sikker på at jeg ikke hadde hatt problemer dersom jeg kunne kjøre). :Hehe:

Skrevet

Om kvinnfolk og bil så pleier jeg å si at vi kvinner har ihvertfall vett nok til skjønne når vi burde slutte å kjøre bil :lur: Mann med hatt og søndagskjører er jo forbeholdt de eldre mennene...

Eller er jeg en habil lukeparkerer og har kjørt skadefritt i 11 år.

Gjest Infralove
Skrevet

Gjennom heile vidaregåande, opplevde eg denne haldninga. Trur faktisk ein undersøking sa at 80% av jentene følte seg kjønnsdiskriminert av lærarane. Dette var ein skule med, tja, 200- 300 elever. Ikkje ein veldig stor skule. Det var ein praktisk skule. Det var vel då eg lærte at om eg vil fram her i livet, så må eg ta initiativ og tvinge meg gjennom for å få sjansen til å gjere det eg vil. I tillegg har eg og lært meir om korleis eg skal takle sånt. Sjølvsagt sa ikkje lærarane høgt kva dei meinte, men det var veldig tydeleg i haldninga og når arbeidsoppgåvene vart fordelt. Dei teoretiske lærarane var greie, så ikkje alle lærarane var håplause.

Problemet var at man alltid måtte yte sitt beste. Det var mykje press. Om man gjorde ein feil, var det fordi man var jente. Om gutane gjorde feil, så var det fordi at alle kunne jo gjere feil innimellom...

Då eg gjekk på vidaregåande, kunne eg og jenteveninnene mine tulle negativt om menn. Det var nok mest for å minne oss sjølve på at vi ikkje er dårlegare enn "dei".

Men i dag holder eg meg borte frå alt som går på at det eine kjønnet er dårlegare eller flinkare enn det andre. For meg er det liten vits, for der er alltid unntak likevel.

Generaliseringer av kjønn i all sin uskyldighet gjenspeiler egentlig et fundamentalt stereotypt syn på kvinner og menn i dagens samfunn. Det kan nok være at mange kvinner ikke er så gode på å lukeparkere, men jeg vil da påstå at det dreier seg om samfunnet rundt som ikke har gitt jenter de samme mulighetene for å interessere seg for tekniske ting som gutter. Alle fedrene som visstnok skal inneha den o store lukeparkerings-kunnskapen er mer opptatt av å løfte guttungen på fem opp for å se nedi motoren enn å oppmuntre sin sytten år gamle datter til å bli en god sjåfør. Det kan nok være at gutter generelt har mer teknisk interesse enn jenter, men jeg observerer at det heller ikke er i de voksnes interesse at småjenter skal ha slike interesser, og iallfall ikke at smågutter skal ha interesse for dukker og rosa tøy. Jeg skjemmes når jeg hører voksne menn spøke om hvor forfærdelig det hadde vært hvis deres sønn skulle komme til å ønske seg en dukke. Er det noe rart at mange menn må generalisere kvinner på en negativ måte når alt som blir assosiert med kvinner rives krampaktig ut av hendene deres fra de er store nok til å utforske verden? Og alt for mange kvinner synes det er helt ålreit at det er sånn de også, og de som ikke synes det er ålreit (meg inkludert) finner seg i det likevel.

Eg er ganske einig i dette.

Var faktisk interessert i bil då eg var lita, men i motsetning til brødrene mine, slutta eg å interessere meg for det. Eg trur at om eg hadde blitt meir inkludert i garasjen, så hadde eg fortsatt vore interessert. Tross alt likar eg å lære om bil. Kan ikkje mykje, men plukkar opp litt her og litt der, sidan alle tre guttane i familien er mekanikarar. Å reparere på bilen sjølv er moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...