Gå til innhold

Er det noen her med leddgikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er under utredning for psoriasis-leddgikt. Har hatt leddplager i 9 år,med gode perioder i forbindelse med gravidiet og amming.

De siste 2 mnd har jeg imidlertid hatt en kraftig forverring, og er nå 100% sykemeldt på 8. uken. :sjenert: Jeg har vært hos revmatolog 2 ganger og prøvd medisiner som naprosyn, brufen, arthrotec (går på den nå) uten særlig virkning. Arthrotec har nok virket best ihvertfall, ettersom jeg ikke har særlige bivirkninger av den.

Har tatt MR av hender og håndledd og resultatene skal foreligge mot slutten av uken. Revmatologen har tidligere snakket om prednisolon (kortison) men jeg har selv vært avventende. Har ikke veldig lyst til å ta kortison nemlig, men slik det er nå ser jeg ingen annen utvei.

Jeg har små barn som krever meg, samt at jeg svært gjerne vil tilbake i jobb, da det tærer på psyken min å gå hjemme og være "syk".

Hvordan har dere andre taklet denne sykdommen og ikke minst, hvilke erfaringr har dere ved bruk av prednisolon?

Er det voldsomme bivirkninger? Og hvor lenge varer effekten av en kur?

Mange tanker her nå, trenger å komme i kontakt med noen i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest ønskebarn
Skrevet

Hei!

Har ikke akkurat samme lidelsen som deg, men Wegeners Granulomatose som virker nesten på samme måte. Jeg kjenner igjen takene dine og bekymringene :klemmer:

Man føler seg av og til litt ensom og forvirret!

Jeg har gått på cellegift og kortison i 7 år,fikk da slutte med begge deler men måtte begynne på fulldose(36mg) kortison igjen..denne gangen økte vekten og flere strekkmerker,måneansikt(som første gang).fikk da for noen mnd prøve prednisolon men disse fikk jeg mye utslett og magevonde av, så nå er det på`n igjen med medrol.

Men takket være disse "idiotiske" medisinene er jeg frisk og har nesten ikke noen betennelser:):)

Det er også viktig å tenke på at selv om jeg, og andre personer har reagert slik på medikamentene trenger det IKKE å bety at du kommer til å gjøre det!!!

Jeg ønsker deg masse lykke til:):)

Skrevet

Jeg går på prednisolon av andre årsaker enn leddgikt - men har ikke merket så alt for mye til medisinen, utenom at matlysten økte, blir liksom ikke mett, så er lett og spise mer enn det jeg trenger :sjenert:

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har startet opp idag, med doser på 15 mg de første 5 dagene. Spent på hvordan effekten blir...

Og skulle jeg legge på meg og bli "pløsete" så er det egentlig en rimelig pris å betale mot at jeg klarer å være sammen med barna mine igjen. Så får jeg heller være flink med 'hva' jeg spiser når sultfølelsen melder seg...*tenker positivt*

Skrevet

Ja, er jo gjerne en grunn til at man blir satt på Prednisolon. Bivirkningene av medisinene er gjerne mindre enn plagene man får av den sykdommen som gjør at man trenger medisinene :)

15mg er vel ikke den verste dosen, startet på høyere dose jeg, men fikk gradvis trappe ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...