Gå til innhold

Grammatikkregler


estrella

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha engelsk på fredag, tentamen. Foreløpig ligger jeg på karakteren 5, men vil veldig gjerne ha 6 til sommeren. Men det er hele veien slike småfeil som stopper meg i å få en 6er. Jeg får hele veien beskjed om å se over "concorde-mistakes", men det glemmer jeg hele veien.

Har dere noen tips ang mine "concorde-mistakes"? Husker kun at det har et eller annet med en s å gjøre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mamma1_*

Hehe, det skriver jeg hele tiden på de prøvene jeg retter.. Concord er samsvarsbøying. Subjektet og verbalet må være i samsvar, for eks: She sings, they sing er riktig. Har du concord-feil har du skrevet they sings, she sing e.l..

Bare husk at etter he/she/it skal det være en "s".

I sing, eat, speak, drive

You sing, eat, speak, drive

They sing, eat, speak, drive

We sing, eat, speak, drive

Men:

He sings, eats, speaks, drives

She sings, eats, speaks, drives

It sings, eats, speaks, drives.

Altså 3.person entall har "s"-ending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skriver jeg hele tiden på de prøvene jeg retter.. Concord er samsvarsbøying. Subjektet og verbalet må være i samsvar, for eks: She sings, they sing er riktig. Har du concord-feil har du skrevet they sings, she sing e.l..

Bare husk at etter he/she/it skal det være en "s".

I sing, eat, speak, drive

You sing, eat, speak, drive

They sing, eat, speak, drive

We sing, eat, speak, drive

Men:

He sings, eats, speaks, drives

She sings, eats, speaks, drives

It sings, eats, speaks, drives.

Altså 3.person entall har "s"-ending.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke klarer å lære meg det der tullet :sjenert: Det er jo så lett og så logisk, sånn egentlig! Men så klarte jeg å skrive ordet concord feil, så begynner å tvile litt på mine kunnskaper nå :gjeiper:

Men når jeg spurte ei venninne, ei amerikansk(som bor i usa og har mor som lærer) så hadde hun ikke peiling på hva jeg snakket om :ler:

Men takk for hjelpen! Jeg skal printe den ut og ha regelen med meg på skolen :jepp: (Er tentamen med alle hjelpemidlene vi vil ha med oss, slik at den ligner mest på eksamen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Nei, innfødte har ikke disse problemene. Men de vet nok hva det er, men det finnes andre ord for det- agreement between subject and verb.

Lykke til på tentamen. Gå gjennom arbeidet ditt etter du er ferdig, på jakt etter concord feil. Finn alle subjekter og sjekk verbet som står etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, innfødte har ikke disse problemene. Men de vet nok hva det er, men det finnes andre ord for det- agreement between subject and verb.

Lykke til på tentamen. Gå gjennom arbeidet ditt etter du er ferdig, på jakt etter concord feil. Finn alle subjekter og sjekk verbet som står etter.

Jepp, denne gangen skal jeg faktisk lese igjennom tentamen før jeg leverer den inn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...