Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Hva tenker dere om en far som, uten mors viten eller samtykke, plasserer en 5-åring i bilen etter at 5-åringen har gjort noe galt (hva barnet har gjort galt vet jeg ikke) og sier "nå skal jeg kjøre deg på barnehjem". Far og barn kjører en halvtimes tid og så stanser far bilen og lemper barnet av ved en busstasjon. Far kjører videre mens barnet er forlatt alene på fremmed sted. Etter et kvarter kommer far tilbake, henter barnet og kjører barnet hjem igjen. Barnet gråter hele tiden, er livredd og forvirret. Hva tenker dere om at en far tar en slik avgjørelse? Kan det forsvares å spille på frykt på en slik måte at barnet forventer at det skal bli avvist av familien for alltid?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Huff... Far min gjorde noe liknende endel ganger, og jeg husker det ennå. Han tok det ikke så langt at han forlot meg, han bare hele tiden brukte BV som en trussel. Det hjalp selvsagt ikke at BUP og PPT i perioder var involvert og det generelt var mye stress og frykt i familien på hva som kom til å skje videre. Dette satt i lenge etter jeg ble voksen. Jeg ble som sagt ikke forlatt, men jeg kan bare tenke meg at det gjør ting enda verre. I tillegg vil jeg ikke si at det er trygt å plassere et 5 årig barn på et busstopp (kan kanskje håpe at han fulgte med barnet i skjul, men hva hjelper det om noen virkelig prøver å ta barnet?). Men nei, noe slikt kan aldri forsvares.
Gjest Elfrida Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 For en grusom ting å gjøre mot et så lite barn, samme hva ungen har gjort.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Psykisk mishandling kaller jeg det. Kan aldri forsvares!
milla-mor Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Psykisk mishandling kaller jeg det. Kan aldri forsvares! Fy søren, for en utspekulert og ond ting å gjøre! Stakkars liten...
Gjest Pest Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 Det er det en kan kalle psykisk overgrep. Mannen har mange muligheter til å tenke seg om, først den halvtimen når han kjører, siden det kvarteret. Likevel gjennomfører han den utrolige grusomme "straffen". Jeg hadde aldri stolt på et menneske som var i stand til å misbruke sin makt så sterkt ovenfor et barn. Jeg hadde tilkalt barnevernet.
Gjest Infralove Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Eg opplevde noko liknande då eg var lita. Eg ville sitte fremerst, men fekk ikkje lov. Så eg nekta å sette meg inn. Så dei sa at dei berre skulle køyre, og køyrde bilen eit par meter framover. Det var ekkelt nok for meg. Eg hugsar faktisk kjensla enda. Eg trudde faktisk at dei skulle køyre frå meg. Å sette frå seg eit barn på den måten er vel ikkje så lurt. Barnet kunne jo begynne å vandre, nokon kunne kome og tatt det e.l.
Yummy_Mummy Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Jeg vil si: Prøv å finn vitner til hendelsen (slik at du har en sterkere sak ang omsorg). For dette er helt uakseptabelt! Ditt barn fortjener bedre! Uansett hva det har gjort! Et barn på 5 år kan ikke alltid vite konsekvensene av handlingene sine, og straffen må bli deretter. Hadde det vært meg hadde jeg blitt så rasende at jeg hadde tatt med meg barnet/barna og forlatt mannen.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Dette er psykisk mishandling ja, og mannen trenger hjelp. Som en skrev over her - dette var ikke gjort/sagt i affekt, han hadde god tid til å tenke seg om og gå tilbake på det dumme han sa og dermed ikke gjennomføre denne sinnsyke handlingen. Stakkars barn...
Brukernavn Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Psykisk mishandling kaller jeg det. Kan aldri forsvares! Signerer! Denne mannen trenger hjelp! Kontakt barnevernet!
Kahlan Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Sånt gjør man ikke mot unger!!! Et barn på 5 år har ingen evne til å forstå denne handlingen, dette bør føges opp slik at lignende episoder ikke forekommer igjen.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Dette er psykisk mishandling, å må bli stoppet umiddelbart. Det viktigste her er å ivareta barnets psykiske helse, denne mannen må ikke få være alene med barnet. Får barneværnet vite at en slik ting har skjedd, ja da tror nok jeg at han får bare ha kontakt med barnet under oppsyn. Har hørt om en lignende eppisode, da blei det slik.
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Dette er langt over streken, og det får meg til å lure på hvordan han oppfører seg mot barnet ellers. Hvis det er som du beskriver, ville jeg lurt på om jeg burde foreta meg noe, ja.
Ghost Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Uff, stakkar lille gutt... Håper du TS vil gjøre noe med dette, for en sånn oppførsel kan gi gutten psykiske skader. Bare tenk på hvordan dette må føles for han, står igjen der og ikke aner om pappan kommer tilbake eller ikke. Og tror alt er hans feil og at han virkelig fortjener å bli skremt på denne måten. Stakkars...det må være grusomt!
FruLuna Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 Jeg synes ikke dette er bra måte å løse konflikter med barna på. Heller ikke å late som man kjører fra barn som nekter å sette seg i bilen, som jeg har sett mange gjøre. Noe av det jeg tror er avgjørende for at barn skal ha det bra, er tryggheten om at mamma og pappa alltid vil være der og beskytte de. Den tryggheten forsvinner hvis barnet er usikker på om foreldrene kan finne på å forlate de eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #18 Skrevet 23. april 2008 Først og fremst er det barnet som trenger hjelp, hvis dette skjer med jevne mellomrom vil barnet få psykiske problemer og bli utrygg på alt og alle. Dette vitner om uvitenhet og/eller en far som ikke kan stagge sinne sitt. Har selv en femåring og kan tenke meg hvor forferdelig dette ville være for henne, all tillit til mamma ville være borte. Burde vært obligatorisk med kurs "hvordan oppdra barn" til absolutt alle som blir foreldre.
Gjest Tigress Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 (endret) Hva tenker dere om en far som, uten mors viten eller samtykke, plasserer en 5-åring i bilen etter at 5-åringen har gjort noe galt (hva barnet har gjort galt vet jeg ikke) og sier "nå skal jeg kjøre deg på barnehjem". Far og barn kjører en halvtimes tid og så stanser far bilen og lemper barnet av ved en busstasjon. Far kjører videre mens barnet er forlatt alene på fremmed sted. Etter et kvarter kommer far tilbake, henter barnet og kjører barnet hjem igjen. Barnet gråter hele tiden, er livredd og forvirret. Hva tenker dere om at en far tar en slik avgjørelse? Kan det forsvares å spille på frykt på en slik måte at barnet forventer at det skal bli avvist av familien for alltid? Huff, for ein skrekkeleg ting å gjere mot ein liten unge. Sjølv eg ville ikkje gjort noko slikt... Endret 23. april 2008 av Helen
Gjest Reka Skrevet 26. april 2008 #20 Skrevet 26. april 2008 Psykisk mishandling kaller jeg det. Kan aldri forsvares! signerer den, faren trenger helt klart hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå