Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du spise søppel fordi det er tentamen og eksamen? Den tankegangen der vil nok aldri få deg på rett spor. Er ikke målet ditt å gå ned i vekt?

Når tentamen og eksamen er over, da er det sommer, så sommerferie, så bursdager her og der, og lørdag er det jo en gang i uka osv.

En annen ting er at man er mer skjerpet og fokusert når man spiser ordentlig, så det er en god grunn til å skjerpe kostholdet i dag, i og med at du skal ha eksamen snart.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

syns ikke det var så ille jeg.. Og npr det gjelder tentamen/eksamen mener jeg det skal være lov m litt ekstra..

Men synstes kankje du spiser litt mye hver gang??

men hold deg unna sjokoladen..

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å kjefte på ts for kostholdet, synes noen har en litt sur tone i innleggene sine, og jeg lurer på hva som er poenget med det? Det går an å skrive ting på en litt mer konstruktiv måte.

Hvis du skal gå ned 40 kg og slippe å gå opp igjen, må du, som du sikkert vet, heller tenke på å legge om kostholdet enn å gå på "slankekur". Derfor nytter det ikke å tenke "jeg skal aldri mer spise godteri", for det kommer du med stor sannsynlighet ikke til å holde, med påfølgende sprekk og nederlagsfølelse.

Jeg vet heller ikke om det er så lurt for deg å starte på et kosthold som får deg i ketose, da dette også er en stor omvelting og sjansen for å legge på seg igjen er stor. Hvis du da ikke er veldig motivert for dette og kan få familien din med på det?

Jeg vil anbefale deg å låne/kjøpe en kostholdsbok, f.eks. av Fedon Lindberg (nevner han ikke fordi jeg er en veldig stor fan, men det står en del lurt i bøkene hans) eller en som heter "Endelig slank" som er skrevet av en eller annen dame som jeg ikke husker navnet på. Lær deg litt om matvarer og hvordan man bør spise. Kunnskap om mat og enkel fysiologi er alfa og omega for at du skal klare å få et sunt kosthold.

I tillegg tror jeg du vil ha nytte av et par intensive treningsøkter i uken, i tillegg til turer/sykling til og fra skole som du har nå. Med intensiv mener jeg at du bør bli skikkelig svett og anpusten. Intervalltrening er en fin og morsom måte å trene på. LAst inn musikk/lydbok på en mp3-spiller, så har du underholdning i tillegg.

Du kommer til å klare dette, hvis du er tålmodig og disiplinert og setter deg kortsiktige mål!

Skrevet
hehe, jeg er veldig (!) klar over at dette ikke er et sunnt, men som sakt, jeg har tentamens uke og eksamer neste uke. Så derfor blir det veldig mye uten om det vanlige.

Jeg er alergisk mot fisk, og spiser da ost og kjøtt!

jeg har ikke spist kaker, og kun litt sjokolade (og det er lov når man har tentamen:P)

Jeg skal tilbake til ern,fysologen neste uka og da får jeg en kortholdsplan.

Lykke til sier jeg bare.

Med den innstillingen skal du nok måtte slite kraftig for å klare å gå ned i vekt. Antageligvis vil du rett og slett ikke kalre det, og heller legge på deg.

Allergisk not fisk? Mot all fisk? Finnes mye forskjellig fisk, så det går vel heller på at du ikke liker fisk.

Og når man har tentamen/eksmaen spiser man ikke søppel, men skikkelig mat for å prestere best mulig.

Jeg husker ikke hvor gammel du er - 18? Hvis det stemmer, og at du allerede i så ung alder har en så kraftig overvekt som 40 kilo for mye, må du virkelig be om profesjonell hjelp når det gjelder livsstilsendring, i tillegg til at du må ha tett oppfølging.

Hvordan har du klart å bli så overvektig? Gener som alle andre svært overvektige menensker?

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Hei TS. Så bra at du ønsker å forandre livsstil. Jeg tittet gjennom tråden, og har foreløpig noen små tips å komme med. Det ligger mange skjulte kalorier i druer, rosiner osv. I tillegg er det jo dessverre slik at "litt" sjokolade kan tippe hele dietten, da kalorinivået er så utrolig høyt.

Nå ser jeg at du skal få hjelp til å sette opp en kostholdsplan, men det kan sikkert være lurt å følge litt med kaloriene uansett. Jeg skriver inn på diett.no (her kan du sikkert bruke vektklubben, grete roede eller liknende også) hva jeg spiser, også regner den ut antall kalorier. Ved hjelp av den har jeg fått øynene opp for hvor mye kcal det egentlig er i de forskjellige matvarene. Det er viktig å huske på at man må være i underskudd for å gå ned i vekt.

Ellers syns jeg at det er flott at du beveger deg så mye som du gjør. Fortsett med det, og etter hvert som kiloene går av kommer du til å føle for å øke intensiteten, noe du da bare skal gjøre. Ta for eks en sykkeltur som ikke er til skolen eller liknende, slik at du kan tråkke på og svette og få forbrenningen ordentlig igang.

Ellers vil jeg gi deg et tips om å holde deg unna mat med mye salt, det binder vann i kroppen og gjør at du føler deg større og veier mer enn du egentlig trenger.

Jeg kan godt forstå at du tenker at det er tentamen, og at du derfor kan få lov til å spise litt godt, men da kan vi jo snu litt på det og se på det på en annen måte:

For at kroppen skal fungere optimalt trenger den drivstoff. Essensen i dette er at det skal være mettende, sunt og godt. Hjernen og kroppen fungerer helt klart best på det drivstoffet som kroppen var ment til å takle. Du ville aldri ha fylt diesel på en bensinbil. Vi putter i kroppen veldig mange stoffer som den ikke fungerer optimalt på, og som den har problemer med å fordøye og som hemmer opptaket av de viktige vitaminene og stoffene. Tenk på hva som føles naturlig for kroppen din. Hva høres mest riktig ut: En deilig skål med jordbær, eller en pose med drops smaksatt med jordbæressens? Og hva høres best ut? ;)

Hvis du gir kroppen sjokolade går blodsukkeret veldig opp, du presterer kanskje ekstra bra i 15 min før det begynner å synke og du ender opp på et enda lavere nivå enn du var før du spiste. Da blir du sulten og godtesjuk igjen, noe som fører til at du spiser enda litt mer, og enda litt mer, osv..

Huff, det er ikke gøy å legge om vanene helt, men man får så mye mer ut av livet ved å ta de riktige valgene når det kommer til kosthold. Men ikke missforstå meg, å ta en kake når det er bursdag eller si ja til en bit sjokolade i ny og ne er ikke ulovlig. Men sjokolade hver dag, det er ingen god idé.. selv om det er tentamen. Ta heller med deg en hjemmelaget fruktsalat (du blir mett, og det er søtt).

Få forresten i deg mer proteiner når du begynner å trene aktivt :)

Vel, dette ble kanskje litt rotete.. jeg har sikkert glemt noe viktig eller gitt inntrykk av at dette er et stort prosjekt. Men det er egentlig ikke så vanskelig, hvis du hele tiden har i fokus hva som er bra for kroppen din.

Masse lykke til :)

Skrevet
Lykke til sier jeg bare.

Med den innstillingen skal du nok måtte slite kraftig for å klare å gå ned i vekt. Antageligvis vil du rett og slett ikke kalre det, og heller legge på deg.

Allergisk not fisk? Mot all fisk? Finnes mye forskjellig fisk, så det går vel heller på at du ikke liker fisk.

Og når man har tentamen/eksmaen spiser man ikke søppel, men skikkelig mat for å prestere best mulig.

Jeg husker ikke hvor gammel du er - 18? Hvis det stemmer, og at du allerede i så ung alder har en så kraftig overvekt som 40 kilo for mye, må du virkelig be om profesjonell hjelp når det gjelder livsstilsendring, i tillegg til at du må ha tett oppfølging.

Hvordan har du klart å bli så overvektig? Gener som alle andre svært overvektige menensker?

Sånne surmagede innlegg hjelper ihvertfall ikke. Kom med noe konstruktivt, eller la være!

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Lykke til sier jeg bare.

Dette her syns jeg var unødvendig, TS trenger motivasjon, ikke slikt tull!

Skrevet

Ærlig talt da. Trådstarter er jo helt på viddene når det gjelder kosthold. Det er utvilsomt kostholdet som har fått henne som 18 åring å veie 108 kilo, og det vil utvilsomt være kostholdet som gjør at hun ikke går ned i vekt, hvis hun snart ikke forstår alvoret. 108 kilo som 18 åring er ekstremt, og hvis dette ikke tas på alvor nå, vil vekten øke og øke til den blir så helsefarlig at hun vil få varige men pga fedmen.

Hun skriver selv at hun ikke vil klare seg med å spise kun det som ernæringsrådgiveren kommer til å anbefale henne. Hvilken innstilling er det, og det før hun har prøvd?

Antageligvis har hun et helt feil forhold til mat, og da må det sterkere krefter på banen enn en ernæringsrådgiver. Hvis hun har en ansvarlig lege, så tar legen affære og får henne inn i et system som kan hjelpe henne psykisk også. Hun må finne årsaken til denne voldsomme overspisingen som har ført til den vekten hun har nå.

Det holder ikke kun med godord fra andre når man har så dårlig forståelse for problemet og hvordan man skal håndtere det.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har snart tatt av 20 kg i løpet av 1 1/2 år.

En vesentlig endring er at jeg ikke lenger teker slik som dette:

jeg har ikke spist kaker, og kun litt sjokolade (og det er lov når man har tentamen:P)

Klart det "er lov" å spise hva man vil. Men hvert enkeltvalg man tar blir til sammen livsstilen. Og det er utrolig hvor mange "spesielle anleninger" som finnes dersom man vil det. Det gjelder å redusere både antallet "spesielle anleninger" og kaloriene man får i seg når man først unner seg noe (ved å spise mindre mengder og velge sunnere alternativer selv av "kosematen").

Lykke til! Og skriv masse her.. Vi er jo her for å hjelpe hverandre :)

Skrevet

kjære TS, ikke bry deg om alle disse sure tilbakemeldingene.

Det du skal gjøre er å holde fokus på det positive og ikke det negative. Det gjelder å finne motivasjon og gjøre noe du klarer å følge opp.. Etter min mening er det ingen vits i å kutte ut alt på en gang, gjør små skritt og før du hvet ordet av det har du en mye sunnere kropp. og de små skrittene har blitt til kjempestore skritt, hvis du gjør litt hver gang.

Det hørets ut som du beveger de en del hver dag, men i tilegg som noen andre sier tror jeg du burde legge inn noen økter i uka der du blir virkelig sliten. Og gjør det variert så du ikke blir lei.

Ta langkjøring en lang gåtur i starten på et parr timer, etterhvert begynner du med raskere tempo i en og en halv. så kan du begynne å løpe deler av distansen før du kan klare å jogge i et rolig tempo rundt en times tid.

du bør også trene intervall trening, slik at du blir ordentlig sliten da igså. feks løpe i bra tempo i 15 sek, så pause så det samme igjen og igjen og igjen før du tar en større pause og gjør alt en gang til, og kanskje ennå en gang til.

jeg vil også anbefale deg å melle deg inn i et treningsenter, der du kan få hjelp med å sette opp treningsplaner, og få deg litt mere styrketrening, kanskjek det også er et kostholdskurs der du kan være med på.

men gjør litt og litt, så vips så er du sunn!!!!!

Lykke til!!!!!!!!

Jeg hvet du klarer det!!

Klem.!!!!

Gjest meg over
Skrevet

løpe 15 sek, pause 15 sek fo eksempel

Skrevet
løpe 15 sek, pause 15 sek fo eksempel

en ting til som noen nevner:

tenk på hvorfor du har blitt så stor, start på nytt og gjør noe med d så du ikke blir dobbelt så stor.

og få erneringsfysologen til å sette opp et sunt kosthold til deg

Skrevet

Jeg vil egentlig anbefale deg å melde deg på et Grete Roede kurs for unge mennesker (18-25 år). Der vil du treffe andre i samme situasjon og få oppfølging hver uke. Det er viktig å tenke på sammensetningen av maten man spiser i tillegg til kcal.

GR gir anledning til litt snop gjennom kosepoengene, samtidig som menyene sørger for et variert og sunt kosthold. Det er tungt å skulle gå ned alene, så støtten man får hos de andre er verdifull.

Du trenger ikke gå på GR-kurs i 3 år, men det er verdt et forsøk med 1 kurs hvertfall, Du vil lære masse om kosthold og hva som er sunt/usunt for deg. Hvis du trives, er det bare å fortsette til du har gått ned det du skal.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er utrolgi viktig å finne et sunt forhold til snop og 'kosemat'. Det å nekte det helt kan bare få en til å sprekke.

Det er vitkig å lære at greit nok, det går an, men da må noe annet kuttes. Etter hvert bare blir den sjokoladen mindre viktig. Det går jo an å kontrollere lysten med å nekte seg ting, men viktigste er å miste lysten! Og det må skje gradvis, ikke med full stopp og sprekk etterpå.

Til kjære ts, lykke til! Må bare si jeg er veldig enig med Bare Bea sin anbefaling å finne deg et kurs, det er alltid enklere sammen, uansett om det er vekttap eller noe annet :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Men jeg er litt enig med X-life her. Bossmat rundt eksamen/tentamenstider er faktisk bare tull. For å prestere optimalt er det faktisk best å ha et jevnt og stabilt blodsukker, og ikke den berg-og-dalbanen som sukker setter deg ut i.

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til med videre vektnedgang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...