Gå til innhold

Sang til min kjære.

Anbefalte innlegg

Gjest kristint
Skrevet

Jeg er ingen taler, så tenkte å lage en sang til min kjære...

Men trenger sårt litt inspirasjon...noen som har litt å komme med? Eventuelt noen eksempler på sanger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg er veldig dårlig på sånt... men du haar jo de klassiske melodiene: Teddybjørnens vise (eller hva den heter), dyrene i afrika og lignende... kommer ikke på flere i farten :sjenert:

De liker jo folk å lage rim på...

Men en ting som er viktig med å lage en sang er at det ikke blir vers på vers på vers... Det holder som regel med 2-3 litt store vers eller 4-5 små...

Så vet jeg også noen som var i et bryllup der de reagerte litt på måten bruden hadde skrevet sangen for hun hadde skrevet "******, jeg elsker deg." og flere av gjestene følte det ble veldig rart å synge ut hvis du skjønner? :)

Man skal jo fortelle om følelsene sine og slikt, men det fins kansje andre måter å formulere det på som f.eks "****, du vet at din kjære elsker deg" eller noe sånt :)

hoho... ble mye babbel her :fnise:

Skrevet

Nå har jeg surfet litt her... :lur:

Hvis du titter på denne får du jo ikke se sangene, men der er en hel liste med navn på sangene og hvilken melodi de er basert på :)

Her har du et eksempel på en sang til Bruden, men det kan jo fort skrives litt om :)

Ogher er en annen til brudgommen :)

Skrevet

Jeg har diktet sang med melodien Blåbærturen. Den er lett å få til å rime fordi linjene er så lange. Min sang ble på 4 vers og det er så absolutt langt nok, ettersom Blåbærturen har lange vers.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg ville ungått å dikte på de mest banale melodiene, som er mest vanlige. Har dere en sang som er deres, er det noe du forbinder med ham?

Vi skrev på "Helene Harefrøken" til lillesøs for eks, i hennes bryllup, for hun er den typen, og vi kalte henne det da hun var liten.

Da får du en sang folk kjenner, men som også har litt personlig preg.

Når jeg dikter sang, starter jeg ofte med å tulledikte første vers, med den originale teksten foran meg, der bytter jeg bare ut det aller nødvendigste, for å komme inn i rytmen sangen og tonen.

Der ser du også hvilke setninger som rimer, noen ganger er det annenhver, andre ganger to og to. Det er greit å titte litt på dette, for da er det lettere å rime selv.

Så lager jeg en disposisjon, bestemmer meg for for eksempel fire vers og hva hvert av dem skal handle om.

I tillegg til rim i slutten av hver setning kan det være morsomt og lettere å synge hvis du bokstavrimer litt i tillegg...

For eks

Snodig, snill og stilig

Så jeg svært så tidlig

(da rimer det nesten, men klinger, samtidig som du har masse like lyder som gjør det lettere å synge...)

Jeg skjønner det inni hodet mitt...

Håper dette hjalp deg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...