Gå til innhold

GU - gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært til gynekologisk undersøkelse, og er veldig nervøs. Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det foregår, og hva det er de undersøker? Lurer også på hva deres erfaringer angående kvinnelige gynekologer kontra mannlige gynekologer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Jeg er ikke så flink til å forklare hvordan det foregår. Det kan kanskje noen andre hjelpe med.

Men jeg har også vært sjenert i forhold til GU, og er det fortsatt, bare ikke så ille som før. Det jeg gjør nå er at jeg går til en privat gynekolog, så slipper jeg å la fastlegen gjøre denne undersøkelsen. Det hjelper på. Fastlegen min skjønner sjenansen min og henviser meg til gynekologen. Det koster litt mer enn fastlege, men ikke veldig mye der jeg går. (Ca. dobbelt så dyrt) Dette passer meg bra.

Uansett: GU er sjelden så ille som man frykter. Om du er skikkelig nervøs og synes det er fryktelig flaut: Studer taket nøye eller tenk over hva du må handle inn til middag eller lignende. Tenk på noe annet, så er det fort overstått. Neste gang er det ikke så ille.

Lykke til!

Skrevet

Først og fremst: det er ikke så ille som det høres ut til. :)

Nå vet jeg ikke hva du skal undersøkes for da...?

Har tatt celleprøve av livmoren noen ganger. Du kler av deg i et eget rom før du skal opp i stolen. Gynekologen vil undersøke deg litt og eventuellt ta litt prøver. Ikke særlig ubehagelig, bare pust godt med magen og prøv å slappe av. Bruker å prate med gynekologen om andre ting når jeg er i stolen, jobb, skole osv. Tar tankene litt bort.

Hele greia er egentlig veldig fort overstått!

Om det er best med menn eller kvinner....tja, det er vel en smaksak. Tror det har like mye med hva du føler deg tryggest på, og den enkelte gynekolog.

Lykke til, dette går bra!

Skrevet

Min gynekolog er mannlig - og jeg syns han er helt topp. Jeg slapper skikkelig av fordi han er flink til å snakke om andre ting mens han holder på :gjeiper:

Det som skjer er at dere antagelig først snakker litt. Så du kler av deg på underkroppen, legger deg med bena i bøylene og gynekologen kjenner litt forsiktig med fingrene inni mens han trykker på magen. (heter vel kanskje ikke det så langt nede - litt over bolla?) Så bruker han en metallting til å "holde deg åpen" slik at han han se/ta prøver. Dette kan være ubehagelig, hvis den metalltingen er for stor, men da må du si ifra så bytter han til en mindre størrelse. Det skal ikke gjøre vondt :) Så snakker dere litt etterpå også.

Er egentlig veldig greit og ikke så flaut som man tror på forhånd :)

Skrevet

Skjønner at du er nervøs..

Men er ikke noe å være nervøs for skjønner du :smile:

Kan være litt ubehagelig, men ikke vondt!! Må bare prøve å slappe av så går det så bra!

Og du skal hvertfall ikke være flau, en gynekolog gjør jo ikke annet enn å kikke mellom bena på jenter dag ut og dag inn..!

Det er helt naturlig for dem å gjøre det, like naturlig som for en barnelege og kikke i halsen på småbarn! :jepp:

Lykke til :goodbye:

Skrevet

Jeg er 24år og har heller aldri vært til gynekologisk undersøkelse... :sjenert:

Bør man ta en "rutinesjekk" når man har nådd en viss alder, eller?

Skrevet (endret)

Før min første gang, ble jeg fortalt at gynekologen ser like naturlig på meg som fiskehandleren ser på fisken sin. Kanskje ikke den beste sammenligningen, men dog en del sannhet i det.

Litt snakk, du kler av deg på underlivet, setter deg i stolen. Legen bruker en liten dings til å "åpne" opp litt, tar noen prøver ved å skrape litt i skjedeveggen med noen bomullspinner. Så avslutter de med å undersøke hvilke vei livmoren ligger og at eggstokkene er på sin plass.

Det hele er over på ca 5-6 minutter.

Jeg er 24år og har heller aldri vært til gynekologisk undersøkelse... :sjenert:

Bør man ta en "rutinesjekk" når man har nådd en viss alder, eller?

En bør vel kanskje få en undersøkelse etter hvert da.

Jeg ble anbefalt å ta en GU da jeg begynte å bli seksuelt aktiv. Har hørt noe om at en bør gå ca hvert 3. år...

Endret av Redlady
Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart! Har lurt veldig på hvordan det skjer, men skjønner mere nå. Ble beroliget , og tror at jeg skal finne ut om taket der er like fint som hos tannlegen!

Skrevet

Og den "lille dingsen" som dere refererer til heter "spekulum" og er laget for at legen skal kunne holde skjeden åpen og se livmormunnen når h*n undersøker deg.

En GU er somregel veldig grei. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...