Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/21/533191.html

"Både for livsopplysning og tilegnelse av praktisk kunnskap kan det bli nødvendige å komme seg mer ut av skolen til det virkelige liv i det sivile samfunn, i arbeidslivet, i hjemmene og i lokalsamfunnene. Dette kan føre til mindre skole, men likevel bedre kunnskap."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å komme seg ut i arbeidslivet uten noe særlig skolegang kan sikkert føre til at man blir veldig godt i det man jobber med, men man får ikke den brede allmennkunnskapen som jeg synes er viktig. Det er viktig å kunne litt forskjellig om verden rundt seg. Dessuten trenger man i mange jobber endel teoretisk kunnskap for å kunne utføre jobben på en god og sikker måte. Jeg tror det er lurt å kunne "litt om mye", før man spesialiserer seg og kan "mye om litt".

Skrevet

Skole er jo ikke bare fag, men også "livets skole". Man lærer mye om andre mennesker, seg selv samt å strukturere oppgaver, vurdere og sortere informasjon osv. i studietiden. Så skole vil nok aldri være "ut". Det er en grunn til at utdanning har vært en institusjon i hvor mange tusen år.

Nå tjener man riktignok bra på å være ufaglært i Norge. Så man MÅ ikke gå skole. Det kommer an på ambisjonsnivå, evner og hva slags muligheter man vil ha i jobben sin. De tradisjonelle ufaglærte yrkene har jo en tendens til å bli litt repetive. (Repetitive? Hehe)

Skrevet

Jeg tror absolutt ikke skole er ut. I vårt samfunn er vi også avhengig av spesialisert arbeidskraft - i forhold til tidligere tider er det også mange som blir stående utenfor arbeidslivet fordi de ikke er i stand til å tilegne seg det kompetansenivået som kreves, mens det tidligere kanskje var plass til dem i "enklere" jobber som ikke finnes lengre.

Men at en tiårig og vel så det heldagsskole hvor man nesten bare sitter på skolebenken kanskje er et system som trenger revidering - det kan jeg si meg enig i. Å lære om andre ting enn teori er selvfølgelig viktig, og dannelse er mer enn fag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...