Yrjenia Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/21/533191.html "Både for livsopplysning og tilegnelse av praktisk kunnskap kan det bli nødvendige å komme seg mer ut av skolen til det virkelige liv i det sivile samfunn, i arbeidslivet, i hjemmene og i lokalsamfunnene. Dette kan føre til mindre skole, men likevel bedre kunnskap."
Harlekin Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Å komme seg ut i arbeidslivet uten noe særlig skolegang kan sikkert føre til at man blir veldig godt i det man jobber med, men man får ikke den brede allmennkunnskapen som jeg synes er viktig. Det er viktig å kunne litt forskjellig om verden rundt seg. Dessuten trenger man i mange jobber endel teoretisk kunnskap for å kunne utføre jobben på en god og sikker måte. Jeg tror det er lurt å kunne "litt om mye", før man spesialiserer seg og kan "mye om litt".
Annikken Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Skole er jo ikke bare fag, men også "livets skole". Man lærer mye om andre mennesker, seg selv samt å strukturere oppgaver, vurdere og sortere informasjon osv. i studietiden. Så skole vil nok aldri være "ut". Det er en grunn til at utdanning har vært en institusjon i hvor mange tusen år. Nå tjener man riktignok bra på å være ufaglært i Norge. Så man MÅ ikke gå skole. Det kommer an på ambisjonsnivå, evner og hva slags muligheter man vil ha i jobben sin. De tradisjonelle ufaglærte yrkene har jo en tendens til å bli litt repetive. (Repetitive? Hehe)
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Jeg tror absolutt ikke skole er ut. I vårt samfunn er vi også avhengig av spesialisert arbeidskraft - i forhold til tidligere tider er det også mange som blir stående utenfor arbeidslivet fordi de ikke er i stand til å tilegne seg det kompetansenivået som kreves, mens det tidligere kanskje var plass til dem i "enklere" jobber som ikke finnes lengre. Men at en tiårig og vel så det heldagsskole hvor man nesten bare sitter på skolebenken kanskje er et system som trenger revidering - det kan jeg si meg enig i. Å lære om andre ting enn teori er selvfølgelig viktig, og dannelse er mer enn fag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå