Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Jeg er stemor til en jente som skal "konfirmeres" nå til våren. Eller saken er egentlig at hun ikke skal konfirmere seg, hun følger ingen undervisningsopplegg, hverken borgelig eller kristen. Men hun skal alikevel ha storfest på hjemplassen sin, med forventninger om gaver i samme klasse som en kofirmant får. Jeg synes egentlig at det stinker av hele opplegget, å at det er i hele tatt en påtakelig innsamlingsaksjon. Det hele skal holdes på moren sin hjemplass, så vi tar da fri på jobb, å må kjøre et halvt døgn for å komme oss dit. Jeg vet ikke om jeg skal stille i bunad eller bare noe enkelt når det bare er en undomsfest? Jeg blir bare så irritert på opplegget, å det viser faktisk ingen respekt for de som gjør ting på en skikkelig måte, å følger et opplegg. Måtte bare blåse ut litt.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Jeg er stemor til en jente som skal "konfirmeres" nå til våren. Eller saken er egentlig at hun ikke skal konfirmere seg, hun følger ingen undervisningsopplegg, hverken borgelig eller kristen. Men hun skal alikevel ha storfest på hjemplassen sin, med forventninger om gaver i samme klasse som en kofirmant får. Jeg synes egentlig at det stinker av hele opplegget, å at det er i hele tatt en påtakelig innsamlingsaksjon. Det hele skal holdes på moren sin hjemplass, så vi tar da fri på jobb, å må kjøre et halvt døgn for å komme oss dit. Jeg vet ikke om jeg skal stille i bunad eller bare noe enkelt når det bare er en undomsfest? Jeg blir bare så irritert på opplegget, å det viser faktisk ingen respekt for de som gjør ting på en skikkelig måte, å følger et opplegg. Måtte bare blåse ut litt. La være å reise da!
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Jeg er stemor til en jente som skal "konfirmeres" nå til våren. Eller saken er egentlig at hun ikke skal konfirmere seg, hun følger ingen undervisningsopplegg, hverken borgelig eller kristen. Men hun skal alikevel ha storfest på hjemplassen sin, med forventninger om gaver i samme klasse som en kofirmant får. Jeg synes egentlig at det stinker av hele opplegget, å at det er i hele tatt en påtakelig innsamlingsaksjon. . . . Enig
Harlekin Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Jeg skjønner godt at du blir irritert på et sånt opplegg, men jeg tror likevel jeg ville stilt opp i festen: Det er jo stedatteren din! Det går jo an å ha en fest for henne likevel, selv om hun ikke konfirmerer seg. Fester kan man jo ha for alle slags grunner. Angående gavene, så trenger du ikke gi henne en kjempegave à la konfirmasjonsgave. Hun er jo faktisk ikke konfirmert, og har ikke gjort noe "for å fortjene det" (hvis du skjønner hva jeg mener). Hvordan vet du forresten at hun forventer seg samme typer gaver som en konfirmant får? Dersom hun går rundt og snakker om det, tror jeg at jeg ville tatt meg en prat med henne angående dette. Men en liten gave kan du godt gi, synes jeg, og møte opp på festen.
:-) anna Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Hadde det vært noe annet om hun "fulgte et ordentlig opplegg" altså? Kanskje hun ikke synes det er riktig å konfirmere seg i kirka, om hun ikke tror? Og kanskje hun synes borgerlig konfirmasjon er litt tullete "liksom-konfirmasjon"? Og da føles det kanskje mer ærlig å ikke være med på et opplegg?! Hun har uansett tatt et valg, istedet for å følge massene. Og det er faktisk noe å respektere. Jeg må innrømme at selve konfirmasjonsseremonien, om det er i kirken eller i rådhuset, betyr lite for meg. (Og jeg er kristen) Jeg synes det viktige er å ha en fest og faktisk feire femtenåringen. HUN er jo like viktig og like mye i ferd med å bli voksen, uavhengig av om hun har gjennomgått en seremoni eller ikke. Reis, gjør stas på henne, og sørg for at hun har en fantastisk fest.
asterix Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Så festlig markering og gaver ved overgangen til voksenlivet er kun tillatt om man hykler seg gjennom en religiøs seanse først?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Hadde det vært noe annet om hun "fulgte et ordentlig opplegg" altså? Kanskje hun ikke synes det er riktig å konfirmere seg i kirka, om hun ikke tror? Og kanskje hun synes borgerlig konfirmasjon er litt tullete "liksom-konfirmasjon"? Og da føles det kanskje mer ærlig å ikke være med på et opplegg?! Hun har uansett tatt et valg, istedet for å følge massene. Og det er faktisk noe å respektere. Jeg må innrømme at selve konfirmasjonsseremonien, om det er i kirken eller i rådhuset, betyr lite for meg. (Og jeg er kristen) Jeg synes det viktige er å ha en fest og faktisk feire femtenåringen. HUN er jo like viktig og like mye i ferd med å bli voksen, uavhengig av om hun har gjennomgått en seremoni eller ikke. Reis, gjør stas på henne, og sørg for at hun har en fantastisk fest. Selv om det ikke betyr så mye for deg om det er et opplegg og en seremoni eller ikke noe kan det hende at det betyr noe for andre
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Det å markere overgangen til "voksenlivet" (før i tida ble det forventet at unge som hadde fått menstruasjon/kommet i puberteten, og dermed viste fysiske tegn til at de ikke bare var barn lengre, skulle bidra like mye til fellesskapet som voksne) er faktisk en skikk som er eldre enn kristendommen. For de som ikke er kristne eller ønsker et formalisert opplegg gjennom borgerlig konfirmasjon, så synes jeg det er et fullgodt alternativ å arrangere en egen fest. Det viser at jenta (ja, jeg håper i hvert fall det er hun som har valgt hvordan hun vil feire) har reflektert litt over hva hun mener, og det er mer imponerende enn at hun følger strømmen og gjør som de fleste andre i klassen hennes.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Så festlig markering og gaver ved overgangen til voksenlivet er kun tillatt om man hykler seg gjennom en religiøs seanse først? Det er vel opp til enhver om man vil være med på å støtte et sånnt opplegg, og de som velger å utebli og gi dyre gaver må få ta de valgene uten å bli uglesett.
:-) anna Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Selv om det ikke betyr så mye for deg om det er et opplegg og en seremoni eller ikke noe kan det hende at det betyr noe for andre Men tydeligvis ikke for den aktuelle femtenåringen siden hun har valgt det bort?!
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Men tydeligvis ikke for den aktuelle femtenåringen siden hun har valgt det bort?! Å da burde ts kunne velge bort det såkalte selskapet og gaver uten at noen burde si noe på det.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Skjærp deg! DU er voksen, vis at DU er det! Ikke vær lei mot et barn! Hvorfor vil du være det?Et barn gjør som det blir sagt at skal gjøres! IKKE gjør dette barnet noe vondt!
:-) anna Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Å da burde ts kunne velge bort det såkalte selskapet og gaver uten at noen burde si noe på det. Men hvorfor er det et viktig poeng å ikke gi gave/delta, når femtenåringen ønsker å ha en fest selv om h*n ikke vil gjennomføre en konfirmantundervisning? Jeg synes at når man blir invitert til fest, så går man og har med gave. Klart man kan si hva man mener i prosessen, og dermed prøve å påvirke, men når dette er det femtenåringen ender opp med så får det vel bli slik da. Å boikotte femtenåringens fest er ikke annet enn barnslig og intrigemakersk. Man får da prøve å være voksen nok til å innse at av og til så blir ting annerledes enn man hadde tenkt seg. Dette handler da ikke om hva stemor synes er riktig eller ikke. Det valget hadde hun selv da hun (eventuelt) konfirmerte seg Jeg må også si at som stemor bør du være forsiktig med å boikotte en slik fest. Det kan du risikere at det leses mye mer inn i. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke valgt dette som en fanesak å ri prinsipper på.
Gjest *Mim* Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 (endret) Min datter konfirmerte seg i kirken, og selv om de fleste i min familie er humanetikere, stilte de opp i kirken og på festen etterpå - det har med respekt for andres valg å gjøre. Synes overgangsfester kan feires på mange måter, og at mye er opp til konfirmanten selv. Er det ikke like mye "innsamling" å konfirmere seg borgerlig eller i kirken? Hvis du vil være en ultimat kjiping, er det bare å la være å komme i stedatteren din sin fest. Eventuelt kan du stille opp og være sur. Endret 22. april 2008 av *Mim*
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Tror siden du er stemor bør du bare "dilte" meg og holde deg mest mulig nøytral. Tror ikke jeg ville valgt å stille opp i bunad, det hadde blitt for kvalmt for meg. Ang gaver er det vel noe barnets far må bli enige om. I en lignende jeg-er-blitt-voksen-fest gav vi like mye til nevøene/niesene som valgte en slik fest som til de som valgte konfirmasjon. Personlig syns hele festen var merkelig. Foreldrene sa selvfølgelig det var opp til oss hva vi ville gi da vi spurte hva som ble forventet av oss.
Gjest Lily1 Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 (endret) Jeg hadde en tråd om det samme (med en noe annen vinkling) her inne for en stund siden, og jeg sier nå som jeg sa da: jeg ser ingenting galt i å ha en fest for å feire overgangen fra barn til "ung voksen" så lenge en ikke kaller det for konfirmasjon. Personlig hadde jeg nok valgt å legge feiringen til ungdommens 15-årsdag, men det er meg. For der er unektelig noe å feire! Ved fylte 15 år får ungdommene sin første "voksne" rettighet. (Retten til å avgjøre hvilket trossamfunn (hvis noen) de ønsker å tilhøre). Dette er etter min mening verd å feire. Etter fylte 15 år blir ungdommens rettigheter gradvis utvidet: Bl.a: 16 år: Rett til å oppsøke lege uten foreldrenes viten. Legen får taushetsplikt også overfor foreldre/nærmeste pårørende. Rett til å ta mopedførerbevis Rett til øvelseskjøring 18 år: Stemmerett, og rett til å kjøpe øl og vin Retten til å ta "lappen" for bil 20 år: Rett til å kjøpe brennevin Ser jeg slik på det er 15 år (konfirmasjonsalder) det første skritt på veien som leder fram til voksenlivet, så hvorfor ikke feire? Og angående gave. Der må hver enkelt gjøre som de selv føler for... Personlig tror jeg at jeg hadde valgt en vanlig bursdagsgave med "noko attåt"... noe som kunne være et minne fra dagen! Endret 22. april 2008 av Lily1
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Og angående gave. Der må hver enkelt gjøre som de selv føler for... Ja, og for å ikke føle seg som et utskudd i familien gir man jo full pakke. Kjenner flere som gjør det slik.
La Guapa Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Det å markere overgangen til "voksenlivet" (før i tida ble det forventet at unge som hadde fått menstruasjon/kommet i puberteten, og dermed viste fysiske tegn til at de ikke bare var barn lengre, skulle bidra like mye til fellesskapet som voksne) er faktisk en skikk som er eldre enn kristendommen. For de som ikke er kristne eller ønsker et formalisert opplegg gjennom borgerlig konfirmasjon, så synes jeg det er et fullgodt alternativ å arrangere en egen fest. Det viser at jenta (ja, jeg håper i hvert fall det er hun som har valgt hvordan hun vil feire) har reflektert litt over hva hun mener, og det er mer imponerende enn at hun følger strømmen og gjør som de fleste andre i klassen hennes. Helt enig! Støtt stedatteren din du! Hvorfor skal ikke hun få en markering selv om hun ikke vil følge saueflokken som de fleste andre? Jeg konfirmerte meg ikke....og fikk ingen fest...for meg var det riktig å velge selv og jeg hadde foreldre som oppfordret meg til å tenke selv! Dette var i 1987 og HELT uavnlig. Tror jeg var den eneste på min skole...om ikke i mitt årskull. Det hadde vært stas å få ha en markering allikevel...men sånn ble det ikke for meg da. Stedatteren din tar en modig og voksent valg. Hun får ikke delta på turer gjennom konfirmasjonsundervisningen som de andre får.Det er ikke mange 15- åringer som velger bort dette fordi de ønsker å være ærlige mot sin innerste overbevisning! Jeg ville vært stolt av henne hadde dette vært min stedatter!
Gjest Lily1 Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Helt enig! Støtt stedatteren din du! Hvorfor skal ikke hun få en markering selv om hun ikke vil følge saueflokken som de fleste andre? Stedatteren din tar en modig og voksent valg. Hun får ikke delta på turer gjennom konfirmasjonsundervisningen som de andre får.Det er ikke mange 15- åringer som velger bort dette fordi de ønsker å være ærlige mot sin innerste overbevisning! Jeg ville vært stolt av henne hadde dette vært min stedatter! Det er greit nok å være stolt av henne fordi hun står for sine overbevisninger, men hvorfor rakke ned på de som faktisk konfirmerer seg? Tror du ikke de står for sin overbevisning, og har sine grunner til å konfirmere seg? Jeg har en konfirmant i år som ønsket å konfirmere seg, men ikke ønsket selskap... hvorfor tror du h*n konfirmerer seg? Et lite hint: h*n har meldt seg som leder til neste års konfirmantundervisning...
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Som jeg skrev i den andre tråden: Dette blir som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg. Jeg hadde ikke gått i et slik selskap eller bidratt til det på noen annen måte. Da hadde jeg heller oppmuntret tenåringen til å holde en overgangsfest når hun var ferdig med ungdomsskolen, eller en kjempefest på 18-årsdagen. De som konfirmerer seg har jo selskapet fordi de feirer at de har gjennomgått et ritual. Det har ikke de som velger bort konfirmasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå